Zhu Shijie (Cina Tradisional: 朱世傑; Cina Ringkas: 朱世杰; pinyin: Zhū Shìjié; Wade-Giles: Chu Shih-chieh, fl abad ke-13), nama sopan Hanqing (汉卿), pseudonim Songting (松庭), adalah salah seorang ahli matematik China yang tinggal sewaktu Wangsa Yuan.

Zhu lahir berhampiran dengan Beijing kini, dua dari karya matematiknya telah kekal. Pengenalan ke Kajian Perhitungan (算学启蒙), dikarang pada 1299, adalah sebuah buku teks permulaan pada matematik. Zhu memasuki empat masalah berilustrasi untuk menjelaskan operasi pada aritmetik dan algebra, menambahkan 284 masalah selanjutnya sebagai latihan. Buku ini juga menunjukkan bagaimana untuk mengukur bentuk dua dimensi dan solid tiga dimensi. Pengenalan telah mempunyai suatu pengaruh penting pada pembangunan matematik di Jepun. Buku ini sekali dahulu hilang di China sehingga salinan buku itu diperbuat dari sebuah sumber Korea dari sebuah edisi cetakan semula 1660.

Buku kedua Zhu, Cermin Berharga Elemen Empat (四元玉鉴) dikarang pada 1303, ialah kerja terpentingnya. Dengan buku ini, Zhu membawa algebra China ke taraf tertingginya. Yang empat pertama pada 288 masalah untuk jawapan, mengilustrasikan caranya pada empat yang tidak diketahui. Dia melihat bagaimana hendak menukar suatu masalah dinyatakan secara lisan ke dalam suatu sistem persamaan polymial (atas ke pesan ke-14), dan kemudian bagaimana hendak mengurangkan sistem itu ke persamaan polymial single pada suatu yang tidak diketahui, yang diselesaikan ahli matematik wangsa Song Selatan Qin Jiushao dengan cara "Ling long kai fang"nya yang diterbit di Shùshū Jiǔzhāng (“Perjanjian Matematik dalam Sembilan Bahagian”) pada 1247 (lebih daripada 570 tahun sebelum cara ahli matematik Inggeris William Horner menggunakan synthetic division). Untuk melakukan ini dia membuatkan kegunaan Segi tiga Pascal, yang dia label sebagai gambar rajah pada sebuah cara silam ditemukan Jia Xian sebelum 1050. Persamaan terakhir dan salah satu jawapannya adalah memberikan pada setiap masalah 288. Zhu juga mendapati segi empat sama dan akar kiub dengan menyelesaikan persamaan quadratik dan kiub, dan menambahkan pemahaman siri dan progressions, classiying mereka menurut pekali segi tiga Pascal. Dia juga menunjuk bagaimana untuk menyelesaikan persamaan linear boleh mengurangkan matriks pekali mereka pada bentuk diagonal. Cara-caranya pra-tarikh Blaise Pascal, William Horner, dan cara matriks moden untuk berabad-abad. Pendahuluan buku menerangkan bagaimana Zhu mengembara di keliling negara Cina untuk 20 tahun sebagai seorang guru matematik.

Rujukan sunting

  • Du, Shiran, "Zhu Shijie". Encyclopedia of China (Mathematics Edition), 1st ed.
  • LAM Lay-yong: Chu shih-chieh's Suan hsüeh ch'i-meng, Archive for the history of sciences, Vol 21, Berlin, 1970.
  • Guo Shuchun, Chen Zaixin, Guo Jinhai, Jade mirror of the Four Unknonwns, Liaoning education Press, China, 2006. ISBN 7-5382-6923-1
  • Hoe, J.: The jade morror of the four unknowns, Mingming Bookroom, New Zealand, 2007. ISBN 1-877209-14-7
  • Hoe, J.: Les systèmes d'équations polynômes dans le Siyuan Yujian (1303), Paris, Collège de France (Mémoires de l'Institut des Hautes Etudes Chineoises, Vol VI),1977.
  • MARTZLOFF, J-C.: A history of Chinese Mathematics, Springer-Verlag, Berlin, 1997.
  • GRATTAN-GUINNESS, I.: The Norton History of the Mathematical Sciences, 1998.
  • KONANTZ, E.L.:The Precious Mirror of the Four Elements, China journal of Science and Arts, Vol 2, No 4, 1924.
  • HO Peng-Yoke: Article on Chu Shih-chieh in the Dictionary of Scientific Biography, New York, 1970.

Pautan luar sunting