Khutbah

ucapan dalam sesebuah sembahyang utama disampaikan seorang agamawan kepada hadirin jemaah

Khutbah (pinjaman Arab: خطبة khuṭbah, "ucapan"[1]) merupakan suatu penyampaian pidato atau syarahan oleh agamawan tertentu untuk menyampaikan ajaran dalam agama tersendiri kepada jemaah seikutan, lazimnya berikutan suatu sembahyang di sebuah tempat ibadah.

Kandungan yang disampaikan dalam khutbah-khutbah ini memiliki fungsi yang bersifat pendidikan, sosial, etis, malah juga politik.[2] Penyampai khutbah ("pengkhutbah") memberikan pengetahuan, cara beribadah, dan norma yang cenderung kepada kemasyarakatan dan etika dalam sesebuah masyarakat melalui ucapan yang dikarang.[2] Pengkhutbah juga difahamkan peranannya sebagai seorang guru yang memimpin di dalam ibadah, yang mengajar peraturan hidup beretika serta memenuhi keperluan rohaniah yang perlu dalam para jemaah ditujukan.[2] Khutbah sangat erat kaitannya dengan fungsinya sebagai alat pengajaran kepada umat yang menganut.[2]

Kelaziman mengikut agama sunting

Agama Islam sunting

 
Para jemaah dalam dewan utama Masjid Negara Kuala Lumpur mendengar khatib membaca khutbah semasa solat Jumaat

Terdapat dua jenis khutbah yang utama diketahui disampaikan:

Kandungan yang disampaikan lazim menerapkan intipati surah-surah Al-Quran dan Hadis termasuk memetik langsung daripada teks sebegini.

Agama Kristian sunting

 
Seorang paderi memberikan ucapan khutbahnya di sebuah gereja di Belanda.

Penyampaian khutbah dalam kalangan agamawan dari anutan ini biasa dilakukan orang yang bertauliah seperti paderi dan bukannya kaum awam (layman - rujuk homili). Ia dilakukan semasa misa.

Mazhab-mazhab gereja Protestan banyak menumpukan kepada kegiatan ini sebagai aspek paling penting sembahyang dalam gereja menggantikan Perjamuan Tuhan yang lazim dalam mazhab-mazhab Katolik (seperti mazhab Katolik Rom).

Agama Yahudi sunting

Khutbah ini disampaikan oleh rabai. Karangan kandungan yang disampaikan bersifat menumpu kepada taubat atau memberi patah kata semangat kepada jemaah kanisah.

Lihat juga sunting

Dalam agama Islam
Dalam agama Kristian

Rujukan sunting

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 127. ISBN 967-65-7321-3.
  2. ^ a b c d Mircea Eliade, penyunting (1987). The Encyclopedia of Religion. Macmillan Publishing Company: New York. m/s. 494-496.