Kim Jong-kook

(Dilencongkan dari Kim Jong-Kook)

Kim Jong-kook (lahir 25 April 1976) adalah penyanyi, penghibur, dan pelakon Korea Selatan. Kim memulakan kerjayanya sebagai anggota duo Korea Selatan Turbo pada tahun 1 September 1995. Turbo merupakan pemenang episode pertama Inkigayo pada 1 Februari 1998 dengan lagu hits mereka iaitu 'December', Duo ini dianggap sebagai salah satu idola paling popular pada masa itu dan menjual berjuta-juta album di Korea Selatan dan Asia. Setelah pembubaran duo, ia debut sebagai solo pada tahun 2001, kemudian 4 tahun sesudah itu yakni tahun 2005, Beliau dinobatkan sebagai Raja Penyanyi Korea selatan & menyapu 3 Anugerah di Stesen Tv yang utama diKorea (SBS,KBS & MBC), Beliau digelar sebagai 'Majima Samsa Daesang' yang membawa maksud ( Pemenang anugerah 3 Kali dalam setahun ) setelah Legenda penyanyi Korea Cho-Young Phil yang melalukanya pada tahun 1986, beliau juga pemenang utama Daesang SBS Entertainment 2020,hal ini menjadikan Kim Jong Kook artis kedua yang memperoleh anugerah berbeza dalam industri berlainan (Nyanyian & Hiburan) setelah Lee Hyo Ri yang melakukan hal yang sama pada tahun 2009.

Kim Jong-kook
김종국
Kelahiran
Kim Jong-kook

(1976-04-25) 25 April 1976 (umur 47)
PekerjaanPenyanyi
Kerjaya muzik
Genre
Tahun aktif1995–sekarang
Syarikat rakaman
  • GM Agency (1995-2000)
  • Mnet Media (2001–2003)
  • QUEEN Entertainment (2005)
  • 101 Entertainment (2008–2010)
  • JK Entertainment (2011–2014)
  • Urban Works ENT (2014-2015)
  • Maroo Entertainment (2015-sekarang)
Pengkarya berkait
Nama Korea
Hangul
Perumian SemakanKim Chong-guk
McCune–ReischauerGim Jong-guk

Sebagai artis solo, Kim telah menerima beberapa anugerah, termasuk tiga Anugerah Disk Emas, dua Anugerah Muzik Seoul, dua Anugerah Muzik KBS, dua Anugerah Muzik SBS, dua Anugerah Muzik MBC, satu Anugerah Muzik Terbaik 10 MBC, satu Anugerah Muzik Asia Mnet, dan satu Anugerah Muzik Melon.

Selain daripada karier muziknya, Kim memantapkan dirinya sebagai penghibur, terutama melalui penyertaannya dalam pelbagai rancangan termasuk X-man, Family Outing dan mendapat populariti di seluruh dunia berikutan penyertaannya dalam Running Man.

Biografi sunting

Kim dilahirkan pada 25 April 1976 di Yongsan, Korea Selatan. Keluarganya terdiri daripada ibu bapanya dan seorang kakak lelaki, yang merupakan seorang doktor. Kim bersekolah di MyEong Hak Elementary School, Shin Seong Middle High School dan lulus dari Universiti Hansei di BA (komposisi muzik). Dia kemudian memperoleh ijazah sarjana dari Pop Culture Performing Arts - School of Arts Department of Dankook University.

Karier sunting

1995-2000: Turbo sunting

Kim Jong-kook pertama kali memasuki industri muzik Korea pada tahun 1995 sebagai anggota duo, Turbo, yang menjadi sangat terkenal dengan muzik mereka yang menarik. Setelah duo itu bubar beberapa tahun kemudian, dia menjadi penyanyi solo pada tahun 2001, kebanyakannya bertumpu pada balada.

2001–2005: kerjaya solo dan muzik daesang sunting

Kim Jong-kook mengalami kemunduran selepas Turbo kerana dia menghadapi kesukaran untuk menjadi artis solo. Masalah seperti kekurangan lagu dari komposer, kurang mendapat sokongan dari agensinya yang dihormati, dan juga perubahan selera para peminat menyebabkan album pertamanya sebagai artis solo gagal. Namun, dia berjaya kembali dengan album keduanya Evolution pada tahun 2004, yang menghasilkan single hit "One Man". Kim kemudian menjadi pemeran tetap dalam rancangan permainan variety popular, X-Man, yang meningkatkan lagi popularitinya.

Pada tahun 2005, Kim melancarkan album ketiganya, This Is Me. Album ini terjual lebih dari 300,000 salinan dan menjadi salah satu album terlaris di Korea pada tahun itu. [5] Single utama, "Lovable" mendahului pelbagai carta muzik, dan termasuk dalam permainan dalam talian seperti Pump It Up dan Audition Online. Kim menyapu Anugerah Daesang (Artist of the Year) dari ketiga-tiga stesen TV Korea utama, SBS, KBS, dan MBC, menjadi artis kedua yang mencapai prestasi ini sejak Cho Yong-pil pada tahun 1980-an.

2006–2014: Ragam persembahan, siaran muzik, perkhidmatan ketenteraan dan populariti yang semakin meningkat sunting

Kim dijadikan pemimpin siri pertama Shootdori, di mana kanak-kanak yang berminat dalam pasukan bola sepak membentuk dan bertanding. Namun, dia harus meninggalkan pasukan setelah menerima notis pendaftaran. Dia menulis dan menyanyikan lagu untuk pasukannya, berjudul "Menuju Mimpi". Kim mendaftar pada bulan Mac 2006. Pada masa itu, dia mengeluarkan album ke-4, Volume 4 - Surat Keempat Kim Jong-kook. Video muzik single utama, Saying I Love You, menampilkan Yoon Eun-hye, yang sebelumnya terlibat dalam hubungan cinta dengannya di X-Man. Walaupun Kim tidak dapat mempromosikan album secara langsung ketika dia berada dalam ketenteraan, album ini terjual lebih dari 100,000 salinan [6] dan kemudian memenangkan "Album of the Year" di Melon Music Awards.

Diumumkan pada akhir April 2008 bahawa penyanyi itu akan menamatkan perkhidmatan ketenteraannya pada 23 Mei 2008. Pada hari itu, dia disambut oleh peminat, dan semasa wawancara, dia mengatakan bahawa dia "lega". [7] Album studio kelimanya, Here I Am, dirilis pada 22 Oktober 2008 dengan lagu-lagu seperti "Today More than Yesterday" dan "Terima Kasih".

Kim juga kembali ke televisyen, menjadi ahli tetap rancangan variety Outing Family Outing sejak episod 19, bahagian dari barisan Good Sunday SBS. Family Outing telah menjadi salah satu pertunjukan tertinggi di Korea, secara konsisten mencapai penilaian tertinggi untuk slot waktu tengah hari Ahad, dan telah mendapat populariti dalam talian di kalangan peminat Hallyu.

Album keenamnya, berjudul The Eleventh Story dirilis pada 27 Januari 2010. Album ini menampilkan single "This is the Person" dan "Don't Be Good to Me". Video muzik single terakhir ini memaparkan rakan pelakon Family Outing Park Ye-jin.

Pada tahun 2010, Kim menjadi anggota pemeran variety show Running Man SBS. Pada tahun 2011, dia memenangi "Anugerah Bintang TV Terbaik" di SBS Entertainment Awards. [8] Kim mendapat populariti pan-Asia dari rancangan itu, menjadi salah satu bintang Korea yang paling banyak dicari di Singapura, dan mempamerkan persembahannya di sana dengan lebih dari 1,700 peminat hadir. [9] Dia juga menikmati kejayaan di China, di mana dia secara konsisten mendahului pemilihan seperti terpilih sebagai penyanyi Korea # 1 di laman web streaming Cina, Tudou, dan menjadi ranking kedua selebriti lelaki Korea paling popular di Baidu. [10]

Pada 1 November 2012, setelah pra-rilis lagu-lagu terpilih dari album barunya, Kim kembali ke arena muzik dengan pembebasan album studio ketujuh, Journey Home, setelah tiga tahun. [11] [12] Rakan sejawatnya Running Man bersama Haha dan Gary turut serta dalam album itu serta bekas anggota Running Man Song Joong-ki, yang membintangi video muzik untuk single utama "Men Are All Like That". [13] Pada tahun yang sama, ia mulai menjadi tuan rumah program dokumentari Crisis Escape No. 1, yang memenangkannya sebagai "Anugerah Penghibur Terbaik" di KBS Entertainment Awards.

 
Running Man Brothers, Kim Jong-kook and Haha, in Dallas, December 14, 2014

Pada tahun 2014, dia membentuk duo dengan rakan pelakon Running Man Haha, yang dikenali sebagai Running Man Brothers. Duo muzik ini mengadakan lawatan konsert di Amerika Syarikat pada bulan Julai dan Disember.

2015 – sekarang: Debut lakonan, debut cina, rebo Turbo dan hiburan daesang sunting

Pada tahun 2015, kritika malik debut lakonan rasmi dengan peranan sokongan dalam drama KBS, The Producers, dan dipuji kerana "lakonan padat". [16]

Pada bulan September 2015, dia meninggalkan Urban Works ENT setelah kontraknya tamat. [17] Dia kemudian menandatangani kontrak eksklusif dengan Maroo Entertainment pada bulan Oktober 2015. [18]

Pada bulan Disember 2015, dia dan rakan-rakan Turbo Kim Jung-nam dan Mikey bersatu kembali untuk album ulang tahun ke-20 Turbo. Album berjudul Again dikeluarkan pada 21 Disember 2015. Single utama eponim, Again (Again), yang menampilkan Yoo Jae-suk, menduduki tangga teratas dalam carta muzik dalam talian setelah dilancarkan. [19]

Pada 23 Ogos 2016, dia secara rasmi membuat debut nyanyiannya di China dengan single pertamanya, "Hate That Happiness Came" (恨 幸福 来 过), yang dihasilkan oleh JJ Lin dan lirik yang ditulis oleh Vincent Fang.

Selepas Kontroversi Running Man dengan Kim dan Song Ji-hyo, pertunjukan itu dijadualkan berakhir pada Februari 2017. Kim menerima permintaan Pengarah SBS Entertainment Nam Seung-yong untuk tetap bersama dengan rancangan itu, dan memujuk anggota lain untuk melakukannya juga.

Pada 19 Disember 2020, Kim melakar sejarah dengan menjadi selebriti lelaki pertama, dan orang ke-2 yang pernah memenangi Daesang dalam Muzik dan Hiburan. [20]

Kehidupan peribadi sunting

Kim Jong-kook dapat bertutur dalam bahasa Inggeris [21] selain bahasa Korea.

Kim adalah bapa saudara penyanyi Soya. Kim terkenal berkawan baik dengan Jang Hyuk, Cha Tae-hyun, Hong Kyung-min dan Hong Kyung-in. Lima orang itu dikenali sebagai "Dragon Brothers" kerana mereka semua dilahirkan pada tahun 1976, tahun naga. [22]

Pada 27 Ogos 2010, Kim menerima pembedahan mikrodiscektomi lumbal untuk melegakan cakera herniasi. Syarikat pengurusan Kim, 101 Entertainment menyatakan, “Kim Jong-kook meneruskan kegiatan hariannya tanpa mengetahui bahawa dia mempunyai cakera yang pecah. Namun, dia memang merasa sakit, tetapi tidak memikirkannya, dan dia menahan kondisinya dengan ubat penahan sakit ketika menjalani penggambaran SBS Running Man. "

Pada bulan Januari 2015, dia adalah tetamu di rancangan bual bicara popular, Healing Camp, di mana dia menjelaskan banyak kontroversi peribadi, termasuk pilihannya untuk bekerja sebagai pekerja perkhidmatan awam dan bukannya askar yang aktif semasa pendaftaran wajib militernya, sebahagiannya disebabkan oleh masalah belakang yang disebutkan di atas. [23]

Pada bulan Disember 2019, pembedahan hernia didokumentasikan pada My Little Old Boy.

Diskografi sunting

Album studio sunting

Title Album details Peak chart positions Sales
KOR
RIAK

[1]
KOR
Gaon

[2]
Renaissance
  • Released: December 12, 2001
  • Label: Synnara Music
  • Formats: CD, cassette
Track listing
  1. Prologue
  2. Sad Story
  3. Angel
  4. 남자니까 (Because I'm A Man)
  5. 행복하길 (I Wish You Happiness)
  6. 사랑했었다 (I Loved You)
  7. Disco
  8. 여인의 향기 (Scent of a Woman)
  9. Love Story
  10. Thriller
  11. Night
  12. 1434
  13. One
  14. My Way
  15. 친구에게서 연인으로 (From Friend to Lover)
Evolution
  • Released: June 18, 2004
  • Label: Synnara Music
  • Formats: CD, cassette
Track listing
  1. 돌아와 (Come Back)
  2. 용서해 기억해 (Forgive and Remember)
  3. 니가 원한 이별 (The Parting You Want)
  4. Feeling
  5. 슬픔 바램 (Fading Sadness)
  6. 한 남자 (One Man)
  7. 중독 (Addiction)
  8. 그래요...그래도... (That's Right...But...)
  9. Broken Heart
  10. 하루만 (Only One Day)
  11. 태양 가득히 (The Full Sun)
  12. Tonight
  13. 용서 (Forgiveness)
  14. 그대가 잠든 사이 (While You Were Sleeping)
6
  • KOR: 113,993[3]
This Is Me
  • Released: June 24, 2005
  • Label: Queen Entertainment
  • Formats: CD, cassette
Track listing
  1. 제자리 걸음 (Standstill)
  2. 그녀의 남자에게 (To Her Man)
  3. 슬픈 축하 (Sad Congratulations)
  4. 선물 (Gift)
  5. Happiness
  6. 사랑스러워 (Loveable)
  7. 지우개 (Eraser)
  8. Dream
  9. 토요일 밤 (Saturday Night)
  10. 별, 바람, 햇살 그리고 사랑 (Star, Wind, Sunlight and Love)
  11. One Night
  12. 친구에게 (To My Friend)
  13. 바보 같은 나 (I'm a Fool)
  14. 연습 (Practice)
  15. 여전히 (Still)
1
  • KOR: 303,049[4]
Fourth Letter (네 번째 편지)
  • Released: April 13, 2006
  • Label: 101 Entertainment
  • Formats: CD, cassette, digital download
Track listing
  1. 사랑한다는 말 (Saying I Love You)
  2. 너만 모르는 이야기 (The Story You Don't Know)
  3. 편지 (Letter)
  4. 한 사람 (One Person)
  5. 사랑이에요 (It's Love)
  6. 고백 (Confession)
  7. 사랑이 아파도 (Though Love Hurts)
  8. 사랑지기 (Failing Love)
  9. 그녀를 알아요 (I Know Her)
  10. 토박이 (Native)
  11. 첫사랑 (First Love)
  12. 사랑했나봐 (I Think I Loved)
  13. 이별도 고마워 (Thankful Even For The Separation)
  14. 꿈을 향해 (Toward A Dream)
21
  • KOR: 108,609[5]
Here I Am
  • Released: October 22, 2008
  • Label: Maroo Entertainment
  • Formats: CD, digital download
Track listing
  1. 고맙다 (Thank You)
  2. 그리운 날들 (Missing Those Days)
  3. 오래 오래 (Long Long Time) (feat. Mikey)
  4. 어제보다 오늘 더 (Today More Than Yesterday)
  5. Forever (feat. Mighty Mouth)
  6. 이보다 더 좋을 순 없다 (Can't Get Better Than This) (feat. Shi Jin)
  7. 그 집앞(序曲) (Infront of That House (Prologue))
  8. 그 집앞 (Infront of That House)
  9. 사랑에 취해 (Poisoned in Love) (feat. Joosuc)
  10. 이별의 정석 (Break-up Formula)
  11. 이제는 안녕 (Goodbye For Now)
  12. 사랑해 널 사랑해 (I Love You I Love You) (feat. Chang Dda-ee)
  13. 어떤 사람 어떤 사랑 (Some Person, Some Love)
  14. 우리 둘이서 (You and Me Together)
Eleventh Story
  • Released: January 27, 2010
  • Label: 101 Entertainment
  • Formats: CD, digital download
Track listing
  1. 이 사람이다 (This Is The Person)
  2. 기다립니다 (Waiting)
  3. 못 잊어 (Can't Forget)
  4. 잘해 주지 마요 (Don't be Good to Me)
  5. GOOD BYE
  6. 내 마음이 사랑입니다 (My Heart is Love)
  7. 잊을게 지울게 (I'll Forget, I'll Erase)
  8. 다 알면서 (I Know Everything (feat. Soya))
  9. 구인 광고 (Classifieds) (feat. Mighty Mouth)
  10. 떠나가지마 (Don't Leave Me)
  11. 행복병 (Happy Virus) (feat. Mighty Mouth)
3
Song (노래)
(Remake album)
  • Released: September 9, 2010
  • Label: 101 Entertainment
  • Formats: CD, digital download
Track listing
  1. 기억이란 사랑보다 (Memories More Than Love)
  2. 슬픈바다 (Sad Ocean)
  3. 개여울 (The Neck of the Rapid Waters)
  4. 다시 내게로 돌아와 (Come Back To Me Again) (feat. Gary)
  5. 편지 (Letter)
  6. 사랑하기에 (Because I Love You)
  7. 당신도 울고 있네요 (You Are Crying Too)
  8. 가을편지 (Autumn Letter)
  9. 먼지가 되어 (Becoming Dust)
  10. 토요일은 밤이 좋아 (Saturday Night Fever)
15
Journey Home
  • Released: November 1, 2012
  • Label: JK Entertainment
  • Formats: CD, digital download
Track listing
  1. 니가 생각나 (Thinking of You)
  2. 천 개의 발자국 (Thousands of Footprints)
  3. 좋겠다 (You Should Be Happy)
  4. 남자가 다 그렇지 뭐 (Men Are All Like That)
  5. 너무 예뻤어 (So Pretty)
  6. 너에게 하고 싶은 (Words I Want To Say To You) (feat. Haha & Gary)
  7. Nostalgia (feat. Mikey)
  8. 지워진다 (Disappearing)
  9. 남자도 슬프 (Men Also Feel Sad) (feat. Mighty Mouth)
  10. 끝이 아닌 이야기 (Story That Is Not The End)
3
"—" denotes release did not chart.
Note: The Recording Industry Association of Korea album chart was discontinued in 2008. The Gaon Music Chart was established in 2010.

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Tajuk Watak Nota Ref.
2012 Wonderful Radio Penumpang Teksi Kameo
2015 Hurry Up Brother Film Dirinya sendiri

Siri TV sunting

Tahun Tajuk Rangkaian Watak Nota Ref.
2004 Banjun Drama SBS Dirinya sendiri Kameo
Special TV Story MBC
2005 Old Miss Diary KBS2
2015 The Girl Who Sees Smells SBS
The Producers KBS2 Kim Hong-soon Watak sokongan
2016 The Sound of Your Heart Jo Jong-kook / Jo Jong-wook Kameo (Episode 17–18)

Rancangan aneka ragam sunting

Tahun Tajuk Rangkaian Peranan Nota Ref.
2001–2003 Dream Team KBS Main Cast
2004–2006 X Man SBS
Happy Sunday KBS
2005–2006 Real Situation Saturday Love Letter SBS
Shoot Dori KBS
2008–2010 Family Outing SBS
2010–present Running Man
2012–2016 Escape Crisis No.1 KBS Host
2014 Everybody JTBC
2015 Ding Ge Long Dong Qiang CCTV Main Cast
2016 Talents for Sale KBS Host
2017 Let's go with Mom TV Chosun Main Cast
Dragon Club – Childish Bromance KBS2 with Jang Hyuk, Cha Tae-hyun, Hong Kyung-min, Hong Kyung-in
2017–present Big Picture Naver Main Cast with Haha
I Can See Your Voice Mnet Host with Yoo Se-yoon and Leeteuk
2018–present My Little Old Boy SBS Main Cast [7]
2018 The Call Mnet Cast member (1st line-up) Ep 1–2, 5
2019 In Sync KBS2 Host with Soyou [8]
2018 The Call Mnet Cast member (1st line-up) Ep 1–2, 5
2019 In Sync KBS2 Host with Soyou [9]
The Call S2 Mnet [10]
Kill Bill MBC Every 1 [11]
2019–2020 Rewind Channel A Team Leader [12]
2019–2020 Five Cranky Brothers JTBC Cast member [13]
2019 Pink Festa MBC Music MC [14]
2020 Fly Shoot Dori — New Beginning KBS2 MC Episode 1–present [15]
The Voice of Korea (S3) Mnet Coach [16]
Red-Cheeked Ramyun Lab MBC Cast [17]
Trot God is Here 2 - Last Chance SBS Special MC Ep.38-ongoing [18]
2021 Crazy Recipe Adventure MBC Main Cast [19]

Pengacaraan sunting

Tahun Tajuk Rangkaian Nota Ref.
2018 2018 SBS Entertainment Awards SBS With Park Soo-hong and Han Go-eun [20]
2021 2020 APAN Music Awards Seezn, Olleh TV With Jeon So-min [21]

Anugerah & pencalonan sunting

Name of the award ceremony, year presented, category, nominee of the award, and the result of the nomination
Award ceremony Year Category Nominee(s) / Work(s) Result Ref.
Asian Model Awards 2008 BBF Popular Singer Award Kim Jong-kook Menang
DramaFever Awards 2016 Best Bromance Kim Jong-kook (with Lee Kwang-soo)
Running Man
Menang [22]
Golden Disk Awards 2004 Popularity Award Kim Jong-kook Menang
2005 Bonsang Award Menang
2006 Menang
KBS Entertainment Awards 2005 Best Entertainer Award Shootdori Menang
2013 Escape Crisis No. 1 Menang [23]
KBS Music Awards 2004 Bonsang Award Kim Jong-kook Menang
2005 Grand Prize (Daesang) – Best Artist Menang [24]
Korean Entertainer Awards 2005 Ballad Award Menang
Korean Popular Culture and Arts Awards 2015 Prime Minister's Award Menang [25]
KU Music Asian Music Awards 2016 Asia's Most Focused Artist Award Menang [26]
MBC Best 10 Music Awards

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


  1. ^ "K-pop Album Sales Volume" (dalam bahasa Korea). Recording Industry Association of Korea. Diarkibkan daripada yang asal pada February 19, 2009. Dicapai pada September 20, 2020.
  2. ^ "Gaon Album Chart "김종국" Search". Gaon Music Chart (dalam bahasa Korea). Dicapai pada July 31, 2020.
  3. ^ "2004 K-pop Album Sales Volume" (dalam bahasa Korea). Recording Industry Association of Korea. Diarkibkan daripada yang asal pada May 2, 2008. Dicapai pada September 20, 2020.
  4. ^ "June 2006 K-pop Album Sales Volume" (dalam bahasa Korea). Recording Industry Association of Korea. Diarkibkan daripada yang asal pada April 30, 2008. Dicapai pada September 20, 2020.
  5. ^ "2006 K-pop Album Sales Volume" (dalam bahasa Korea). Recording Industry Association of Korea. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-01. Dicapai pada September 21, 2020.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  6. ^ "2012년 12월 Album Chart". Gaon Music Chart (dalam bahasa Korea). Dicapai pada July 31, 2020.
  7. ^ [인티포털] [단독] 김종국, '미운 우리 새끼' 고정 합류.. 오늘(26일) 첫 촬영. 인스티즈(instiz, 音思提资) (dalam bahasa Korea). 2018-01-26. Dicapai pada 2018-01-26.
  8. ^ "KBS, 김종국X소유 새 음악예능 '입맞춤' 론칭 "듀엣 경연식"(공식입장)". m.newsen.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-02-19.
  9. ^ "KBS, 김종국X소유 새 음악예능 '입맞춤' 론칭 "듀엣 경연식"(공식입장)". m.newsen.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-02-19.
  10. ^ "[단독] '더콜2', 윤종신·소유·UV·바이브 라인업 확정…7월 첫방". www.ytn.co.kr (dalam bahasa Korea). 2019-05-23. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2019. Dicapai pada 2019-05-24.
  11. ^ Codrops. "김종국, 빌보드 겨냥 힙합 서바이벌 '킬빌' 단독 MC 발탁". m.mydaily.co.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-11-01.
  12. ^ "[공식] 채널A 타임슬립 게임쇼 '리와인드' 7월 첫 방송..MC 김성주". 서울경제 (dalam bahasa Korea). 2019-07-01. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2019. Dicapai pada 2019-07-04.
  13. ^ "'괴팍한 5형제' 정규 편성 확정…업텐션 이진혁 합류". 스포츠조선 (dalam bahasa Korea). 2019-10-10. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2020. Dicapai pada 2019-10-10.
  14. ^ POP, 헤럴드 (2019-12-05). "'핑크페스타' 고준희X김종국X광희X쿤X김민규 출연‥12월 그랜드 오픈[공식]". pop.heraldcorp.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-12-06.
  15. ^ "'날아라 슛돌이-뉴비기닝' 편성 확정…김종국·양세찬 출연". 이데일리 (dalam bahasa Korea). 2019-12-12. Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2020. Dicapai pada 2019-12-13.
  16. ^ "보아, Mnet ´보이스 코리아 2020´ 코치 합류". isplus.live.joins.com (dalam bahasa Korea). 2020-05-03. Dicapai pada 2020-05-03.
  17. ^ "볼빨간 라면연구소 | 예능 | MBC". www.imbc.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2020-10-23.
  18. ^ "K-Trot in Town". mottokorea.co.kr (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-18.
  19. ^ "볼빨간 신선놀음". www.imbc.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2021-01-26.
  20. ^ "[공식입장] 박수홍·한고은·김종국, 'SBS 연예대상' MC 확정…'신선' 조합". www.xportsnews.com (dalam bahasa Korea). 2018-12-21. Dicapai pada 2018-12-27.
  21. ^ Bae Hyo-joo (January 15, 2021). "2020 APAN MUSIC AWARDS' 김종국X전소민 MC로 호흡(공식)". Newsen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada January 15, 2021.
  22. ^ "DramaFever Presents Winners Of Fourth Annual Awards [LIST]". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-27. Dicapai pada 2016-08-25.
  23. ^ "Changmin, Bora, John Park, Yoo Jae Suk, and more win awards at the '2013 KBS Entertainment Awards'". allkpop. 21 December 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2020. Dicapai pada 2013-12-21.
  24. ^ "TV Networks Hand Out Awards". Hancinema. The Korea Times. 1 January 2006.
  25. ^ "대중문화예술상 2015년" [2015 Popular Culture and Arts Awards]. Korea Creative Content Agency (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2020-11-22.
  26. ^ "SHINee, 2PM, Wonder Girls, Kim Jong Kook, and Kangta awarded at '2nd Annual KU Music Asian Music Awards'!". allkpop.