Kinosaki (Jepun: 城崎町, Hepburn: Kinosaki-chō) merupakan bandar di Daerah Kinosaki, Wilayah Hyōgo, Jepun.

Kinosaki Onsen pada siang hari
Kinosaki Onsen pada waktu malam

Penggabungan sunting

Pada 1 April 2005, Kinosaki, bersama-sama dengan bandar Hidaka dan Takeno (semua dari Daerah Kinosaki), dan bandar Izushi dan Tantō (kedua-duanya dari Daerah Izushi), telah digabungkan menjadi bandar Toyooka dan mereka tidak lagi wujud sebagai municipalities.

Templat:Sehingga, daerah Kinosaki Toyooka mempunyai anggaran penduduk 3,778.[1]

Pelancongan sunting

Kinosaki ialah kawasan peranginan, dengan onsen (mata air panas Jepun). Pekan Onsen mempunyai sejarah 1,300 tahun.[2] Pada tahun 1913, penulis Shiga Naoya datang ke Kinosaki dan tinggal di sana selama tiga minggu. Kinosaki memberikan inspirasi untuk cerpennya, "Kinosaki ni te" atau "In Kinosaki".[3]

 
Orang ramai berpakaian yukata, berjalan di sepanjang jalan Kinosaki.

Pusat Peranginan Onsen sunting

Terdapat tujuh rumah mandian onsen awam di Kinosaki Onsen:

  • Kouno-yu
  • Mandara-yu
  • Goshono-yu
  • Ichino-yu
  • Yanagi-yu
  • Jizou-yu
  • Satono-yu

Pelancong yang menginap di kebanyakan ryokan (inapan tradisional Jepun) di Kinosaki boleh menerima pas percuma ke tujuh. Sudah menjadi kebiasaan bagi pelancong yang menginap di Kinosaki Onsen untuk berjalan-jalan di yukata, ini menjimatkan mereka terpaksa menukar pakaian mereka sendiri setiap kali menggunakan onsen.[4] Laluan tali gantung di hujung jalan mengangkut pelawat ke puncak Gunung Taishi, yang mempunyai pemandangan bandar dan pantai, serta kuil yang sesuai dinamakan Onsenji.[5]

Muzium sunting

 
Muzium Sastera Kinosaki

Selain onsen, pelancong boleh melawat Muzium Kraf Jerami Kinosaki [ja] di mana mereka boleh menyertai bengkel membuat kraf jerami, Muzium Sastera Kinosaki [ja] untuk mengetahui tentang penulis Kinosaki Onsen, serta banyak kedai dan kafe. Beberapa keistimewaan kawasan ini di kedai dan restoran ini termasuk ketam salji, Daging lembu Tajima dan telur rebus onsen.[6]

 
Muzium Kraf Jerami Kinosaki

Pengangkutan sunting

 
Pejabat cawangan Fukuchiyama JR West di Toyooka.

Kereta Api sunting

Sanin Main Line menyediakan sambungan kereta api JR ke Kyoto, dan kereta api terus ke Osaka tersedia melalui Fukuchiyama. Kereta api Direct Express mengambil masa kira-kira 2.5 jam dari Osaka ke Toyooka. JR Pass (lebih khusus, Kansai WIDE Area Pass) boleh dibeli untuk perjalanan dari Osaka atau Kyoto ke Kinosaki.

Lebuhraya sunting

Saluran Udara sunting

Lapangan Terbang Tajima berkhidmat untuk Toyooka dan menjalankan dua penerbangan terus sehari ke Lapangan Terbang Osaka Itami.

Rujukan sunting

  1. ^ Toyooka City Hall statistics 2015 Diarkibkan 2015-06-13 di Wayback Machine Dicapai pada 17 Jun 2015
  2. ^ "About Kinosaki Onsen - Hyogo Travel Guide | Planetyze". Planetyze (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-11-16.
  3. ^ "Kinosaki International Arts Center". Visit Kinosaki (dalam bahasa Inggeris). 26 Mac 2018. Dicapai pada 23 Oktober 2018.
  4. ^ "How to Wear a Yukata". Visit Kinosaki (dalam bahasa Inggeris). 22 Mac 2018. Dicapai pada 23 Oktober 2018.
  5. ^ "Ropeway". Visit Kinosaki (dalam bahasa Inggeris). 26 Mac 2018. Dicapai pada 23 Oktober 2018.
  6. ^ "Kinosaki Onsen". Visit Kinosaki (dalam bahasa Inggeris). 19 Mac 2018. Dicapai pada 23 Oktober 2018.

Pautan luar sunting