Kisah Adinda merupakan salah satu Drama lipur lara dari Indonesia yang diterbitkan oleh MD Entertainment dan disiarkan di saluran RCTI bermula pada 11 Oktober 2004 hingga 19 November 2004. Ia dibintangi oleh Anneke Jodi, Desy Ratnasari, Ferry Irawan, Ully Artha, Nia Ramadhani dan Dude Harlino.

Kisah Adinda
GenreDrama, Lipur lara
Ditulis olehSabrina Firdaus
Hilman Hariwijaya
Lintangan Wardani
PengarahH. Encep Masduki
Dibintangi oleh
Anneke Jodi
Desy Ratnasari
Nia Ramadhani
Penggubah lagu tema
Chossy Pratama
Lagu pembukaan"Adinda" oleh Ani Adinda
Lagu penutup"Adinda" oleh Ani Adinda
Negara asalIndonesia
BahasaIndonesia
Bilangan episod30
Penerbitan
PenerbitDhamoo Punjabi
Manoj Punjabi
LokasiJakarta, Indonesia
Tempoh siaran50 minit
Syarikat penerbitan
MD Entertainment
Penyiaran
Saluran asalRCTI
Format gambarSDTV (480i 4:3)
Format audioStereo
Siaran asal6 September 2003 – 31 Disember 2004

Sinopsis sunting

Setelah diterima Miranti dari sekolah, Adinda disekolahkan di sebuah sekolah elit setelah disisihkan oleh rakan sekolah lamanya, terdapat seorang pelajar yang bersimpati kepadanya. Dia Akbar, ketua OSIS. Olga, teman lelaki Akbar yang cemburu, menyifatkan Adinda sebagai ancaman dalam hubungannya. Hal itu membuat Adinda mendapat ugutan daripada Olga. Penderitaan Adinda berterusan di rumah kerana Praditya, ayah angkatnya, tidak suka kepada dia. Ditambah lagi kehadiran Cathy, kakak kandung Praditya, yang suka menakut-nakutkan Dinda. Adinda lantas diusir dengan tuduhan mencuri.

Sejak saat itu hidup Adinda meminta-minta. Sampai kemudian ia bertemu Tofan. Taufan bersimpati dengan Adinda dan banyak belajar mengenai kehidupan darinya. Lambat laun Tofan jatuh cinta kepada Adinda sehingga membuat Adinda terkejut apabila mengetahuinya. Hakikaynya, seseorang yang dicintai Adinda adalah Akbar, bukan Tofan.

Pelakon sunting

Siaran antarabangsa sunting

Rujukan sunting