Kitab Mikha adalah salah satu buku dalam Alkitab Ibrani dan Perjanjian Lama dalam Alkitab Kristian . Ditempatkan di nombor 6 dalam koleksi "Buku Nabi-Nabi Kecil". [1] Mengandungi kata-kata nubuatan nabi Mikha orang Moresyet-Gat. [2] Mikha adalah sezaman dengan Nabi Yesaya dan berasal dari Moresyet, sebuah kampung di Yehuda, di selatan kerajaan Israel . [3] Dia sangat percaya bahawa Yehuda akan menghadapi bencana negara semasa Amos mengumumkan tentang kerajaan utara. Mikha mencadangkan bahawa Tuhan pasti telah menghukum orang Yehuda kerana mereka kejam dan tidak adil terhadap jiran mereka. Namun, dalam khutbah Mikha, terdapat tanda-tanda harapan yang lebih jelas dan jelas untuk masa depan.

Petikan yang menarik untuk diperhatikan dalam buku ini ialah: huraian tentang keamanan di seluruh bumi di bawah pimpinan Tuhan ( Mikha 4:1-4 ); nubuatan tentang seorang raja besar yang akan muncul daripada garis keturunan Daud dan yang akan membawa keamanan kepada bangsa Yehuda ( Mikha 5:2-4 ); dan, dalam satu ayat ( Mikha 6:8 ), ringkasan semua yang akan dikatakan oleh para nabi Israel, iaitu: "Apa yang Tuhan tuntut daripada kita ialah kita bertindak adil, sentiasa mengamalkan kasih, dan hidup dengan rendah hati dalam persatuan. dengan orang lain. Tuhan kami."


Apa yang menarik perhatian ialah buku ini bermula dengan perkataan:

"Dengar, kamu sekalian!" ( Mikha 1:2 )

Ini sama persis dengan kata-kata terakhir nabi lain yang juga bernama Mikha, yaitu Mikha bin Yimla, yang bernubuat pada abad sebelumnya pada zaman raja Yosafat dan Ahab :

"Dengar, kamu sekalian!" ( 1 Raja-raja 22:28 ) [1]

Sumber Manuskrip sunting

  • Teks Masoretik (Ibrani, abad ke-10 C.E.)
  • Septuaginta ( Yunani ; abad ke-3 SM)
  • Gulungan Laut Mati (Ibrani, abad ke-2 SM), terutamanya: [4]
    • 4Q81 f (4QXII f )
    • 4Q82 g (4QXII g )
    • Nabi-nabi Kecil Wadi Murabba'at (MurXII)
    • Nahal Hever (8HevXII gr )

Pengagihan sunting

Buku ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian, satu siri nubuatan, yang setiap satunya dimulakan dengan panggilan "Dengar", dan seterusnya, kemudian ditutup dengan janji: [1]

  1. bab 1-2;
  2. bab 3-5, khususnya ditujukan kepada para pemimpin rakyat;
  3. bab 6-7.
  1. ^ a b c Easton's Bible Dictionary - Book of Micah
  2. ^ Mikha 1:1
  3. ^ Frank M. Boyd. 2006, Kitab Nabi-nabi Kecil. Jawa Timur: Gandum Mas.
  4. ^ "Transkrip Naskah Laut Mati". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-30. Dicapai pada 2013-05-13.