Kitab Yesus bin Sirakh

Kitab Yesus bin Sirakh, juga dikenali sebagai Kitab Sirakh atau Kitab Anak Sirakh dengan singkatannya Sir., adalah karya yang mengandungi ajaran etika dari kira-kira 180-175 SM. Pengarangnya, Yesus anak Sirakh, adalah seorang Yahudi yang tinggal di Yerusalem, yang mungkin mengasaskan mazhabnya sendiri dan menulis karyanya di Alexandria . Menurut versinya, buku ini boleh dipanggil Kitab Hikmat Yesus Bin Sirakh [1] [2] atau Kitab Eklesiastik( Latin: Liber Ecclesiasticus). [3]

Karya beliau telah ditulis dalam bahasa Ibrani, dan diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani oleh cucunya (yang tidak dinamakan) di Mesir, yang menambah prolog atau pengenalan kepadanya. Prolog umumnya dianggap sebagai saksi terawal kepada kanun para nabi, dan oleh itu tarikhnya telah menjadi subjek penelitian yang mendalam. Kitab ini sendiri merupakan kitab hikmah atau hikmah terbesar yang telah dipelihara sejak zaman dahulu. [4]

Status dalam kitab Kanonik sunting

 
"Alle Weissheit ist bey Gott dem Herren..." (ortografi moden: Alle Weisheit ist bei Gott dem Herrn ) (Sirakh, bab 1, terjemahan Jerman), oleh artis tanpa nama, 1654.

Kitab Sirakh diterima sebagai salah satu buku dalam kanon alkitab Kristian oleh Katolik, Ortodoks Timur, dan kebanyakan Ortodoks Oriental . Orang Anglikan tidak menerima Sirach ke dalam kanon mereka dan mengatakan bahawa ia hanya dibaca "sebagai contoh kehidupan dan pengajaran etiket, tetapi tidak menggunakannya untuk membentuk sebarang doktrin." [5] Begitu juga, Lutheran tidak memasukkannya ke dalam leksionari mereka dan melihatnya sebagai buku yang layak dibaca, disembah dan didoakan. Sirakh dipetik dalam beberapa tulisan dalam Jemaat awal . Terdapat dakwaan bahawa buku itu dipetik dalam Epistle of James, serta Surat-surat Barnabas yang tidak berkanun (xix. 9) dan Didache (iv. 5). Clement dari Alexandria dan Origen berulang kali mengambil petikan dari buku ini, seperti dari sebuah (kitab suci). Katalog Cheltenham, Pope Damasus I, Councils of Hippo (393) dan Carthage (397), Pope Innocent I, Council of Carthage II (419), dan Augustine of Hippo melihat Sirach kanonik; manakala Majlis Laodicea, Jerome, dan Rufinus dari Aquileia tidak melihatnya sebagai buku gerejawi. Gereja Roman Katolik mengesahkan kekanonikannya pada tahun 1546 pada sesi keempat Majlis Trente .

Sirakh tidak termasuk dalam kanon Yahudi, yang penentuannya pernah dianggap berlaku pada majlis hipotesis di Jamnia, mungkin kerana pengarangnya yang kemudian, [6] walaupun tidak jelas sama ada kanon itu sebenarnya "ditutup" dalam masa Ben Sira. [7] Yang lain berpendapat bahawa pengenalan Ben Sira dengan pengarang sebagai penghalang untuk mencapai status kanonik, yang dikhaskan untuk karya yang dikaitkan (atau boleh dikaitkan) kepada para nabi. [8] Satu lagi sebab yang mungkin untuk penolakan buku ini dalam kanun Yahudi adalah reaksi para rabbi terhadap penerimaan buku ini oleh masyarakat Kristian yang semakin berkembang pada masa itu. [9]

Walau bagaimanapun, sesetengah kalangan diaspora Yahudi melihat Kitab Sirakh sebagai suci. Sebagai contoh, ia termasuk dalam kanon Septuaginta, versi Yunani abad ke-2 SM kitab suci Yahudi yang digunakan oleh diaspora Yahudi, dan melaluinya ia menjadi sebahagian daripada kanon Yunani. Sebilangan besar serpihan manuskrip yang ditemui di Cairo Geniza membuktikan status kewibawaannya di kalangan orang Yahudi Mesir sehingga Zaman Pertengahan . [10]

Kerana ia tidak termasuk dalam kanon Yahudi, Kitab Sirakh tidak dimasukkan dalam kanon Protestan selepas Reformasi Protestan .

Isi Kitab sunting

Terdapat 2 Bahagian dalam kitab Sirakh ini;

  • Pujian Kebijaksanaan (Bahagian I)
  • a. Kewajiban, Ganjaran dan Praktis nasihat
  • b. Ke-Maha-Bijaksanaan Allah dan jawaban manusia
  • Pujian Kebijaksanaan (Bahagian II)
  • a. Kebajikan dalam kebijaksanaan
  • b. Ibadat serta pekerjaan Manusia
  • c. Kemuliaan Allah selamanya
  • d. Pujian bagi leluhur
  1. ^ Keterangan yang dimunculkan oleh fungsi tooltip dapat menggantikan kata induknya, sedangkan kata-kata yang dicetak miring dapat dihapus atau ditanggalkan.
  2. ^ "Book of Ben Sira". BibleStudyTools.com. Salem Communications Corporation. Dicapai pada 2013-10-25.
  3. ^ MLA citation. Gigot, Francis. Ecclesiasticus. The Catholic Encyclopedia. Vol. 5. New York: Robert Appleton Company, 1909. 25 Oct. 2013 ].
  4. ^ Daniel J. Harrington (2001). Michael Coogan (penyunting). The New Oxford Annotated Bible: With the Apocryphal/Deuterocanonical Books New York, pp. 99–101 (ed. 4th). New York, USA: Oxford University Press. m/s. 99–101. ISBN 0-19-528478-X.
  5. ^ "Canon VI. Of the Sufficiency of the Holy Scriptures for salvation. The Thirty-Nine Articles of Religion". Church Society. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-15. Dicapai pada 25 July 2014.
  6. ^ Manhardt,Laurie, Ph.D., Come and See Wisdom: Wisdom of the Bible, p. 173 (Emmaus Road Publishing 2009), ISBN 978-1-931018-55-5.
  7. ^ Ska, Jean Louis, The Exegesis of the Pentateuch: Exegetical Studies and Basic Questions, pp. 184–195 (Mohr Siebeck Tubingen 2009), ISBN 978-3-16-149905-0.
  8. ^ Mulder, Otto, Simon the High Priest in Sirach 50, p. 3 fn.8 (Koninkliijke Brill nv 2003), ISBN 978-90-04-12316-8 ("The highly esteemed book of Ben Sira is not sacred Scripture [because] 'the author was known to have lived in comparatively recent times, in an age when, with the death of the last prophets, the holy spirit had departed from Israel.").
  9. ^ Sulmasy, Daniel P., M.D. The Rebirth of the Clinic: An Introduction to Spirituality in Health Care, p. 45 (Georgetown Univ. Press 2006), ISBN 978-1-58901-095-6.
  10. ^ Harrington, Daniel J. (1999). Invitation to the Apocrypha. Grand Rapids, Mich. [u.a.]: Eerdmans. m/s. 90. ISBN 0-8028-4633-5.