Kitosan (/ˈktəsæn/) ialah sejenis polisakarida linear yang terdiri daripada molekul-molekul D-glukosamina dengan hubungan β-(1→4) (unit tak terasetil) dan N-asetil-D-glukosamina (unit terasetil) yang tersusun secara rawak. Kitosan dihasilkan daripada rawatan kitin cengkerang udang dan krustasea lain dengan bahan alkali seperti natrium hidroksida (pendeasetilan).

Struktur molekul polimer kitosan.

Kitosan mempunyai beberapa kegunaan bioperubatan dan komersial. Ia boleh digunakan dalam pertanian dalam rawatan benih dan racun perosak bio untuk membantu tumbuhan untuk melawan jangkitan kulat. Dalam pembuatan wain, ia boleh digunakan sebagai penapis agen, juga membantu untuk mengelakkan kerosakan. Dalam industri, ia boleh digunakan dalam salutan cat poliuretana penyembuhan diri. Dalam perubatan, ia berguna dalam balutan untuk mengurangkan pendarahan dan sebagai agen antibakteria; ia juga boleh digunakan untuk membantu menyampaikan dadah melalui kulit.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Jeffryes, C; Agathos, SN; Rorrer, G (June 2015). "Biogenic nanomaterials from photosynthetic microorganisms". Current Opinion in Biotechnology. 33: 23–31. doi:10.1016/j.copbio.2014.10.005. PMID 25445544.

Pautan luar sunting

  • International research project Nano3Bio, focused on tailor-made biotechnological production of chitosans (funded by the European Union)
  • Produk Kitosan buatan Malaysia http://www.kitosanmy.com Diperbuat dengan kerjasama universiti tempatan dan juga pusat penyelidikkan dan pembeangunan kerajaan Malaysia. Sudah 6 tahun didalam pasaran dan mempunyai beribu testimoni daripada pengguna.