Kiwix adalah program percuma yang digunakan untuk melihat Wikipedia di luar talian (tanpa sambungan Internet). Ini dilakukan dengan membaca kandungan projek yang disimpan di dalam format fail ZIM, yang mengandungi kandungan Wikipedia yang dimampatkan . Ia kini boleh membaca mana-mana projek Wikimedia, bukan sahaja Wikipedia yang mana pada asalnya direka untuknya.

Kiwix
PembangunEmmanuel Engelhart
Keluaran stabil
0.8
Repositori Sunting ini di Wikidata
Sistem pengendalianLinux, Windows, Mac, Android, iOS
Saiz10 MB + Fail ZIM
Terdapat dalamInggeris, Sepanyol, Perancis,Arab,Bahasa Cina...
LesenGPL
Tapak webkiwix.org

Perisian direka untuk komputer tanpa akses internet, dan khususnya, untuk sekolah-sekolah di Dunia Ketiga, di mana perkhidmatan internet adalah sedikit sahaja. Kiwix telah mereka versi khusus untuk pemikiran pertubuhan Kanak-kanak SOS tentang matlamat tersebut.

Hari ini Kiwix mempunyai versi yang boleh bertindak sebagai pelayan HTTP dipanggil kiwix-serve (hanya tersedia pada Linux). Versi ini telah dibuat dengan idea untuk meletakkan pelayan tunggal di mana berbagai pelanggan boleh membaca maklumat, semua ini tanpa mempunyai akses kepada Internet. kiwix-berkhidmat adalah berdasarkan libmicrohttpd pelayan HTTP yang dibina dengan bahagian perisian itu.

Pautan Luar sunting