Kod perduaan/binari mewakili teks, arahan pemproses komputer atau mana-mana data lain menggunakan sistem dua simbol. Sistem dua simbol yang digunakan selalunya "0" dan "1" daripada sistem nombor perduaan. Kod ini memberikan corak digit perduaan, juga dikenali sebagai bit, kepada setiap aksara, arahan, dsb. Sebagai contoh, rentetan binari lapan bit boleh mewakili mana-mana daripada 256 nilai yang mungkin dan oleh itu boleh mewakili pelbagai jenis item yang berbeza.

Perkataan 'Wikipedia' diwakili dalam kod perduaan ASCII, terdiri daripada 9 bait (72 bit).

Dalam pengkomputeran dan telekomunikasi, kod binari digunakan untuk pelbagai kaedah pengekodan data, seperti rentetan aksara, ke rentetan bit. Kaedah tersebut mungkin menggunakan rentetan lebar tetap atau lebar berubah. Dalam kod perduaan lebar tetap, setiap huruf, digit atau aksara lain diwakili oleh rentetan bit dengan panjang yang sama; rentetan bit itu, ditafsirkan sebagai nombor perduaan, biasanya dipaparkan dalam jadual kod dalam tatatanda perlapanan, perpuluhan atau heksadesimal. Terdapat banyak set aksara dan banyak pengekodan aksara untuknya.

Rentetan bit, ditafsirkan sebagai nombor perduaan, boleh diterjemahkan ke dalam nombor perpuluhan. Sebagai contoh, huruf kecil a, jika diwakili oleh rentetan bit 01100001 (seperti dalam kod ASCII standard), juga boleh diwakili sebagai nombor perpuluhan "97".

Bentuk lain kod perduaan sunting

 
Carta Bagua.

Rentetan bit bukanlah satu-satunya jenis kod binari: sebenarnya, sistem binari secara amnya, adalah mana-mana sistem yang membenarkan hanya dua pilihan seperti suis dalam sistem elektronik atau ujian benar-palsu ringkas.

Braille sunting

Braille ialah sejenis kod binari yang digunakan secara meluas oleh orang buta untuk membaca dan menulis melalui sentuhan, dinamakan untuk penciptanya, Louis Braille. Sistem ini terdiri daripada grid enam titik setiap satu, tiga setiap lajur, di mana setiap titik mempunyai dua keadaan: dinaikkan atau tidak. Gabungan berbeza titik timbul dan diratakan mampu mewakili semua huruf, nombor dan tanda baca.

Bagua sunting

Bagua ialah gambar rajah yang digunakan dalam feng shui, kosmologi Taoisme dan kajian I Ching. Bagua terdiri daripada 8 trigram; bermaksud lapan dan guà bermaksud tokoh ramalan. Perkataan yang sama digunakan bagi 64 guà (heksagram). Setiap rajah menggabungkan tiga baris (yáo) yang sama ada patah (yin) atau tidak patah (yang). Hubungan antara trigram diwakili dalam dua susunan, yakni jenis primordial, "Syurga Terdahulu" atau Fuxi, dan yang dimanifestasikan, "Syurga Kemudian" atau Raja Wen.[1]

Ifá, Ilm Al-Raml dan geomansi sunting

Sistem ramalan Ifá/Ifé dalam agama peribumi Afrika seperti budaya Yoruba, Igbo dan Ewe, terdiri daripada upacara tradisional yang rumit menghasilkan 256 tanda ramalan yang terdiri daripada 16 simbol dengan 256 = 16 x 16. Seorang tokoh peribumi (babalowo) yang menghafal tanda-tanda ini, akan meminta korban daripada pelanggan dan membuat doa. Kemudian, kacang ramalan atau sepasang rantai digunakan untuk menghasilkan nombor binari rawak, yang dilukis dengan bahan berpasir pada dulang kayu bergambar (opun) yang mewakili keseluruhan nasib.

Melalui penyebaran budaya Islam, Ifé/Ifá telah diasimilasikan sebagai "ilmu pasir" (ilm al-raml), yang kemudiannya tersebar lebih jauh dan menjadi "ilmu bacaan petanda tanah" (geomansi) di Eropah.

Sistem pengekodan sunting

Kod ASCII sunting

Kod Standard Amerika bagi Pertukaran Maklumat (ASCII), menggunakan kod perduaan 7-bit untuk mewakili teks dan aksara lain dalam komputer, peralatan komunikasi dan peranti lain. Setiap huruf atau simbol diberi nombor dari 0 hingga 127. Sebagai contoh, huruf kecil "a" diwakili oleh 1100001 sebagai rentetan bit (iaitu "97" dalam perpuluhan).

Perpuluhan berkod binari sunting

Perpuluhan berkod binari (BCD) ialah perwakilan berkod binari bagi nilai integer yang menggunakan gigitan 4-bit untuk mengekod digit perpuluhan. Empat bit binari boleh mengekod sehingga 16 nilai berbeza; tetapi, dalam nombor BCD, hanya sepuluh nilai dalam setiap nibble yang sah, dan mengekod digit perpuluhan sifar, hingga sembilan. Enam nilai selebihnya adalah menyalahi undang-undang dan boleh menyebabkan sama ada pengecualian mesin atau gelagat tidak ditentukan, bergantung pada pelaksanaan komputer aritmetik BCD.

Aritmetik BCD kadangkala diutamakan daripada format angka titik terapung dalam aplikasi komersial dan kewangan di mana tindakan pembundaran kompleks nombor titik terapung adalah tidak sesuai.[2]

Penggunaan semasa binari sunting

Kebanyakan komputer moden menggunakan pengekodan perduaan dalam arahan dan data. CD, DVD dan Cakera Blu-ray mewakili bunyi dan video secara digital dalam bentuk perduaan. Panggilan telefon dijalankan secara digital pada rangkaian telefon jarak jauh dan mudah alih menggunakan modulasi kod nadi, dan pada rangkaian suara melalui IP.

Rujukan sunting

  1. ^ Wilhelm, Richard (1950). The I Ching or Book of Changes. trans. by Cary F. Baynes, foreword by C. G. Jung, preface to 3rd ed. by Hellmut Wilhelm (1967). Princeton, NJ: Princeton University Press. m/s. 266, 269. ISBN 978-0-691-09750-3.
  2. ^ Cowlishaw, Mike F. (2015) [1981,2008]. "General Decimal Arithmetic". IBM. Dicapai pada 2016-01-02.