Kod rantau DVD ialah suatu teknik pengurusan hak digital direka untuk membenarkan pengedar filem untuk mengawal aspek suatu keluaran, termasuk kandungan, tarikh keluaran, dan harga, mengikut . Cakera video DVD mungkin dikodkan dengan kod rantau menyekat kawasan dunia di mana mereka boleh dimainkan.

Rantau DVD

Kod rantau dan negara sunting

Kod rantau Kawasan
0 Istilah tidak rasmi bermakna "seluruh dunia". Rantau 0 bukan set rasmi; cakera yang memegang simbol rantau 0 atau tiada bendera set atau terdapat set bendera rantau 1-6.
1 Amerika Syarikat, Kanada, Bermuda, Wilayah-wilayah A.S.
2 Eropah (kecuali Rusia, Ukraine, dan Belarus), Timur Tengah, Mesir, Jepun, Afrika Selatan, Swaziland, Lesotho, Greenland, Wilayah Luar Negeri Perancis
3 Asia Tenggara, Korea Selatan, Republik China (Taiwan), Hong Kong, Macau
4 Mexico, Amerika Selatan, Amerika Tengah, Caribbean, New Zealand, Australia, Papua New Guinea dan kebanyakan Oceania
5 Pakistan, India, Afghanistan, Sri Lanka, Ukraine, Belarus, Rusia, Afrika (kecuali Mesir, Afrika Selatan, Swaziland, dan Lesotho), Asia Tengah dan Asia Selatan, Mongolia, Korea Utara
6 China
7 Dirizabkan untuk kegunaan masa depan DVD berkaitan MPAA dan "salinan media" pra-keluaran di Asia)
8 Tempat antarabangsa seperti pesawat, kapal persiaran, dll.
ALL Cakera rantau SEMUA (ALL) terdapat set semua lapan bendera, membenarkan cakeranya dimainkan di mana-mana pemain tempatan.

DVD dijual di Negara-negara Baltik menggunakan kedua-dua kod rantau 2 dan 5. DVD dijual di di Jepun menggunakan kod rantau 2, manakala Macau dan Taiwan menggunakan kod rantau 3. Hong Kong dahulu menggunakan rantau 3 dan telah menambahkan rantau 6 sejak penyatuan semula dengan tanah besar China, kini menggunakan kedua-duanya.

Rantau 0 (boleh dimainkan di semua rantau kecuali 7 dan 8) secara luas digunakan oleh China dan Filipina. DVD di Amerika Latin Hispanophone menggunakan kedua-dua kod rantau 1 dan rantau 4. Kebanyakan DVD di India menggabungkan kod rantau 2, rantau 4, dan rantau 5; Cakera Disney India hanya mengandungi kod rantau 3.

DVD rantau 2 Eropah mungkin disubkodkan "D1" ke "D4". "D1" ialah keluaran United Kingdom sahaja; "D2" dan "D3" tidak dijual di UK dan Ireland; "D4" diedarkan ke seluruh Eropah.

Apa-apa penggabungan rantau boleh diterap kepada suatu cakera. Contohnya, DVD ditetapkan Rantau 2/4 sesuai untuk dimainkan semula di Eropah Barat, Oceania, dan kawasan lain berkod Rantau 2 atau Rantau 4. Cakera dipanggil "Rantau 0" dan "SEMUA" boleh dimainkan di seluruh dunia.

Kod rantau Cakera Blu-ray sunting

 
Rantau Blu-ray

Cakera Blu-ray menggunakan sistem kod rantau lebih mudah daripada DVD dengan hanya tiga rantau, berlabel A, B dan C.

Kod rantau Kawasan
A Termasuk kebanyakan negara-negara Amerika Utara, Tengah dan Selatan dan negara-negara Asia Tenggara termasuk Republik China (Taiwan), Hong Kong, Jepun dan Korea.
B Termasuk kebanyakan negara-negara Eropah dan Timur Tengah, seluruh Afrika, Australia dan New Zealand.
C Termasuk baki negara Asia tengah dan selatan, serta Republik Rakyat China dan Rusia

Rujukan sunting

Pautan luar sunting