Kofi Ansuhenne (lahir 9 November 1973 di Ravensburg ) ialah seorang pemuzik, penulis lagu dan penerbit rekod Jerman yang menjadi terkenal dengan kumpulan Bed & Breakfast pada 1990-an.

Kofi Ansuhenne
Kelahiran (1973-11-09) 9 November 1973 (umur 50)
Ravensburg, Germany
Pekerjaanpenyanyi

Karier sunting

Dia membuat langkah muzik pertamanya pada usia 13 tahun apabila dia diberikan papan kekunci pertamanya. Pada penghujung tahun 1980-an dia membentuk kumpulan hip hop Stylus Force bersama beberapa rakan. mengadakan beberapa persembahan di festival sekolah. Pada awal 1990-an, apabila Ansuhenne hampir menamatkan pengajian dari sekolah menengah, mereka berjaya mengeluarkan rekod mengenai Polydor . Memandangkan single "We Love Girlyz" hanya mempunyai kejayaan sederhana dan kebanyakan ahli kumpulan akan memulakan pendidikan tidak lama lagi, kumpulan itu berpecah.

Ansuhenne pada asalnya ingin belajar perubatan. Bagaimanapun, dia memilih untuk terus membuat muzik. Dia bertemu dengan ahli Bed & Breakfast yang lain di sebuah agensi artis. Dari tahun 1995 kumpulan itu sangat berjaya, tetapi selepas dua album mereka berpecah buat sementara waktu sehingga 2001 apabila penghujungnya tiba untuk selamanya.

Pada tahun-tahun berikutnya, Kofi Ansuhenne bekerja sebagai penerbit dan penulis lagu untuk artis lain, permainan komputer dan filem. Dia adalah artis solo di bawah nama Kofinger dan telah mengeluarkan single muat turun Your Sox.