Komunikasi di Indonesia

Komunikasi di Indonesia mempunyai sejarah yang kompleks kerana keperluan untuk menjangkau kepulauan yang lebih luas daripada lebih 17,500 pulau. Kaedah komunikasi bukan elektronik yang penting pada masa lalu telah memberi laluan kepada infrastruktur telekomunikasi yang besar di Indonesia kontemporari.

Sejarah sunting

Indonesia telah lama menggunakan bentuk komunikasi tradisional antara pelbagai pulau dan kampung. Tidak sampai abad keenam belas apabila Belanda menjajah Indonesia, membina sistem komunikasi yang lebih rumit, baik di dalam Indonesia mahupun ke negara lain. Sambungan pertama ke Australia ialah kabel telegrafi dasar laut yang telah disiapkan pada 18 November 1871, menghubungkan Jawa ke Darwin, dan akhirnya ke Talian Telegraf Overland Australia merentasi Australia.

Selepas mencapai Kemerdekaan, Indonesia mula membangunkan sistem komunikasinya sendiri, secara amnya mengikuti seluruh dunia. Pembinaan menara komunikasi dan pelancaran satelit komunikasi siri Palapa telah dilakukan pada zaman Orde Baru.

Infrastruktur sunting

Sebilangan talian menghubungkan Indonesia ke laluan komunikasi antarabangsa. Contohnya, kabel telekomunikasi dasar laut optik SEA-ME-WE 3 mendarat di Medan dan Jakarta yang menghubungkan Eropah dengan Asia Tenggara (beberapa negara sehingga Jepun) dan Australia (Perth).

Di dalam negara, Indonesia mempunyai liputan yang baik untuk media di kebanyakan pulau utama, walaupun Pulau yang lebih kecil dan kurang penduduknya tidak selalu mendapat perhatian daripada syarikat media, dan bergantung pada komunikasi satelit.