Gaya (Hangul가야; Hanja加倻; RRGaya, sebutan bahasa Korea: [ka.ja]; Jawi: كاي) ialah gabungan wilayah-wilayah tatanegara Korea di lembah Sungai Nakdong di selatan Korea,[1] berkembang daripada konfederasi Byeonhan pada zaman Samhan.

Konfederasi Gaya
가야 (加倻)
42–562
Peta yang menunjukkan anggaran lokasi Gaya dengan Silla dan Baekje
Peta yang menunjukkan anggaran lokasi Gaya dengan Silla dan Baekje
Bahasa yang umum digunakanBahasa Gaya
Agama
Agama Buddha, Kepawangan
KerajaanMonarki
• 42–199
Suro
(pertama, Geumgwan)
• ?-562
Doseolji
(terakhir, Dae)
Era SejarahPurba
• Pengasasan
42
• Penyerahan kepada Silla
562
Didahului oleh
Diganti oleh
Konfederasi Byeonhan
Silla
Baekje
Sekarang sebahagian dariKorea Selatan
Konfederasi Gaya
Tembikar berbentuk itik dari Gaya, abad ke-5 atau ke-6.
Nama Korea
Hangul가야
Hanja atau
Perumian SemakanGaya
McCune–ReischauerKaya

Zaman tradisional yang digunakan oleh sejarawan untuk kronologi Gaya adalah 42–532 Masihi. Menurut bukti arkeologi pada abad ketiga dan keempat, beberapa buah kota-kota Byeonhan berkembang menjadi konfederasi Gaya, yang kemudian diilhak oleh Silla, salah satu daripada Tiga Kerajaan Korea. Tatanegara individu yang membentuk konfederasi Gaya telah dicirikan sebagai negara kota kecil.[2] Bahan tinggalan budaya Gaya terutamanya terdiri daripada pengebumian dan kandungan barang-barang jenazah yang telah digali oleh ahli arkeologi. Ahli arkeologi menafsirkan bahawa tanah perkuburan yang dibina pada akhir abad ketiga dan awal abad keempat seperti Daeseong-dong di Gimhae dan Bokcheon-dong di Busan sebagai tanah perkuburan diraja Gaya.[3]

Nama-nama sunting

Walaupun paling sering disebut sebagai Gaya (가야; 加耶, 伽耶, 伽 倻;[kaja] ), mungkin disebabkan oleh ketidaktepatan mentranskripsikan perkataan Korea ke dalam hanja, sumber sejarah menggunakan pelbagai nama, termasuk Garak (가락; 駕 洛, 駕 落;[kaɾak]), Gara (가라; 加羅, 伽羅, 迦羅, 柯羅;[kaɾa]), Garyang (가량; 加 良;[kaɾjaŋ]), dan Guya (구야; 狗 耶;[kuja]).[4] Menurut Christopher I. Beckwith, "Ejaan Kaya ialah pembacaan aksara Korea moden yang digunakan untuk menulis nama; sebutan /kara/ (secara transkripsinya *kala) adalah pasti."[5]

Dalam bahasa Jepun, Gaya disebut sebagai Mimana (任 那), nama dengan konotasi politik yang cukup besar. Namun, sepatah perkataan kara (から, 韓 'Korea', 唐 '[Tang] China', 漢 '[Han] China'), yang mungkin berasal daripada nama Gaya di Semenanjung Korea kuno, telah disimpan dalam bahasa Jepun dengan pengertian "China atau Korea, daratan Asia Timur" dan, baru-baru ini, kepada pengertian "negara-negara di luar negeri, negara asing" yang lebih kabur.[6]

Bahasa sunting

Ahli bahasa, termasuk Vovin dan Janhunen, menyarankan bahawa bahasa Japonik telah dituturkan di sebahagian besar Semenanjung Korea selatan. Menurut Vovin, "bahasa Japonik Semenanjung" ini digantikan oleh penutur bahasa Korea (mungkin tergolong dalam cabang Han ).[7][8]

Bahasa Gaya kemudiannya mungkin termasuk dalam bahasa Han Korea.

Sejarah sunting

Menurut legenda yang tercatat dalam Samguk Yusa yang ditulis pada abad ke-13, pada tahun 42 M, enam biji telur turun dari syurga dengan pesanan bahawa mereka akan menjadi raja. Enam orang budak lelaki dilahirkan, dan dalam masa 12 hari mereka menjadi dewasa. Salah satunya, bernama Suro, menjadi raja Geumgwan Gaya, dan lima yang lain mengasaskan lima Gaya yang lain, iaitu Daegaya, Seongsan Gaya, Ara Gaya, Goryeong Gaya, dan Sogaya.[9]

Tatanegara Gaya berkembang daripada struktur politik utama dua belas buah suku konfederasi Byeonhan kuno, salah satu konfederasi Samhan. Ketua-ketua yang tersusun secara kasar dibentuk menjadi enam kumpulan Gaya, yang berpusat di Geumgwan Gaya. Atas dasar sumber arkeologi dan catatan bertulis yang terhad, para sarjana seperti Sin telah mengenal pasti bahawa akhir abad ke-3 sebagai masa peralihan dari Byeonhan ke Gaya, dengan peningkatan aktiviti ketenteraan dan mengubah adat penguburan.[10] Sin[11] selanjutnya berpendapat bahawa ini dikaitkan dengan penggantian elit sebelumnya di beberapa kerajaan (termasuk Daegaya) oleh unsur-unsur dari kerajaan Buyeo, yang membawa ideologi dan gaya pemerintahan yang lebih ketenteraan.

Konfederasi Gaya hancur di bawah tekanan dari Goguryeo antara tahun 391 dan 412 M, walaupun pemerintahan Gaya terakhir tetap merdeka sehingga mereka ditakluki oleh Silla pada tahun 562, sebagai hukuman kerana menolong Baekje dalam perang melawan Silla.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ (2001). Kaya. In The Penguin Archaeology Guide, edited by Paul Bahn, pp. 228–229. Penguin, London.
  2. ^ Barnes, Gina L. (2001). Introducing Kaya History and Archaeology. In State Formation in Korea: Historical and Archaeological Perspectives, pp. 179–200. Curzon, London.
  3. ^ Barnes 2001:188–198.
  4. ^ Barnes 2001:182-184.
  5. ^ Beckwith, Christopher (2009). Empires of the Silk Road: A History of Central Eurasia from the Bronze Age to the Present. NJ: Princeton University Press. m/s. 105. ISBN 978-0-691-13589-2.
  6. ^ 『デジタル大辞泉』 "Digital Daijisen" (by 小学館/SHOGAKUKAN) at Goo Dictionary
  7. ^ Janhunen, Juha (2010). "Reconstructing the language map of prehistorical Northeast Asia". Studia Orientalia 108 (2010). ... there are strong indications that the neighbouring Baekje state (in the southwest) was predominantly Japonic-speaking until it was linguistically Koreanized.
  8. ^ Vovin, Alexander (2013). "From Koguryo to Tamna: Slowly riding to the South with speakers of Proto-Korean". Korean Linguistics. 15 (2): 222–240.
  9. ^ Barnes 2001:180-182.
  10. ^ Sin, K.C. (2000). Relations between Kaya and Wa in the third to fourth centuries CE. Journal of East Asian Archaeology 2(3–4), 112–122.
  11. ^ Sin, K.C. (2000).