Kongō Gumi Co., Ltd. (Jepun: 株式会社金剛組, Hepburn: Kabushiki Gaisha Kongō Gumi) ( 株式会社 金剛 組 , Kabushiki Gaisha Kongō Gumi ) adalah sebuah syarikat pembinaan Jepun yang merupakan syarikat bebas yang masih aktif tertua di dunia yang beroperasi lebih dari 1,400 tahun sehingga ia diserap sebagai anak syarikat Takamatsu pada tahun 2006.[1] [2]

Kabushiki Gaisha Kongō Gumi
Nama asli株式会社金剛組
Nama rumiKongō Gumi
Jenis/bentuk sahKabushiki Gaisha
IndustriPembinaan
Ditubuhkan578; 1446 tahun yang lalu (578)
NasibDiperoleh
Ibu pejabatOsaka, Jepun
Syarikat indukTakamatsu Construction Group
Anak syarikatNakamura Shaji Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.kongogumi.co.jp Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Beberapa pekerja Kongō Gumi, pada awal abad ke-20t

Sejarah sunting

Beribu pejabat di Osaka, sebuah syarikat pembinaan milik keluarga yang satu dahulu mengesan asal usulnya pada 578 Masihi ketika salah seorang pendatang Bangsa Korea mahir, yang dipelawa Putera Shōtoku dari Baekje (salah satu Tiga Kerajaan Korea) ke Jepun untuk membina kuil Buddha Shitennō-ji memutuskan untuk memulakan perniagaannya sendiri. Selama berabad-abad, Kongō Gumi mengambil bahagian dalam pembinaan banyak bangunan terkenal, termasuk Istana Osaka pada abad ke-16.

Skrol tiga meter abad ke-17 mengesan 40 generasi kembali ke permulaan syarikat. Sama seperti keluarga Jepun yang terkenal, menantu berkahwin sering menyertai klan dan mengambil nama keluarga Kongo. Oleh itu, selama bertahun-tahun, garis ini terus menerus melalui anak lelaki atau anak perempuan.

Syarikat itu jatuh pada masa-masa sukar dan dibubarkan pada Januari 2006, dan dibeli oleh Kumpulan Pembinaan Takamatsu.[3] Sebelum pembubarannya, ia mempunyai seramai 100 orang pekerja dan pendapatan tahunan sebanyak ¥ 7.5 bilion ($ 70 juta) pada tahun 2005; ia masih khusus dalam membina kuil Buddha. Presiden terakhir ialah Masakazu Kongō, Kongo ke-50 untuk memimpin firma itu. Sehingga Disember 2006, Kongō Gumi terus beroperasi sebagai anak syarikat milik penuh Takamatsu.

Pada Januari 2006, Takamatsu Construction Group mengasaskan sebuah syarikat baru bernama Kongogumi Engineering Co Ltd.

Rujukan sunting

  1. ^ (Jepun) Announcement of business transfer from Kongō Gumi Takamatsu Corporation IR Topics, 14 December 2005.
  2. ^ "End of the Road for World's Oldest Firm" Digital Chosunilbo (English Edition), 15 December 2005.
  3. ^ "The End of a 1,400-Year-Old Business". Businessweek. 2007-04-16. Dicapai pada 2012-11-23.

Pautan luar sunting