Kong: Skull Island

sebuah filem dari tahun 2017

Kong: Skull Island ialah sebuah filem kaijuu yang telah dikeluarkan pada tahun 2021. Ia merupakan sebuah filem reboot kepada francais King Kong dan bersetting dalam dunia rekaan yang bernama Monster Universe ataupun MonsterVerse.

Kong: Skull Island
Logo filem
PengarahJordan Vogt-Roberts
Lakon layar
  • Dan Gilroy
  • Max Borenstein
  • Derek Connolly
Cerita olehJohn Gatins
BerdasarkanKing Kong oleh
Edgar Wallace dan Merian C. Cooper
Dihasilkan oleh
  • Thomas Tull
  • Mary Parent
  • Jon Jashni
  • Alex Garcia
Dibintangi
SinematografiLarry Fong
Disunting olehRichard Pearson
Muzik olehHenry Jackman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
Amerika Syarikat 10 Mac 2017
Masa tayangan
118 minit [2]
Negara Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$185 juta [3]
Pecah panggung$566.7 juta [4]

Filem ini berkisarkan kisah sekumpulan saintis dan tentera Perang Vietnam yang membuat pengembaraan ke sebuah pulau yang belum diterokai di Lautan Pasifik lalu menghadapi makhluk menakutkan.

Filem ini ditayangkan pada 28 Februari 2017 di United Kingdom dan telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 10 Mac 2017. Sebuah filem sekuel bernama Godzilla vs. Kong dengan Godzilla telah dijadual ditayangkan pada tahun 2021.

Plot sunting

Pada tahun 1944, di tengah-tengah Perang Dunia 2, dua juruterbang pejuang - seorang askar Amerika yang bernama Hank Marlow dan seorang askar Jepun bernama Gunpei Ikari - payung terjun ke sebuah pulau di Pasifik Selatan selepas dogfight a. Kedua-dua mereka terlibat dalam pertempuran jarak dekat, dengan Ikari mendapat kelebihan, tetapi perjuangan itu diganggu oleh kera raksasa binatang dikenali sebagai Kong.

Dua puluh sembilan tahun kemudian, pada tahun 1973, AS ejen kerajaan Bill Randa mengupah bekas British Special Air Service Captain James Conrad, tracker mahir, untuk membimbing ekspedisi untuk merangka sebuah pulau yang dikenali sebagai "Skull Island". pengiring tentera mereka adalah Sky Devils, satu skuadron helikopter Perang Vietnam yang diketuai oleh Leftenan Kolonel Preston Packard dan bawahannya, Major Jack Chapman dan Kapten Earl Cole. Kumpulan itu disertai oleh damai dan photojournalist Mason Weaver, yang percaya ekspedisi adalah operasi tentera rahsia. Apabila tiba di Skull Island, lelaki Packard mula menjatuhkan bahan letupan yang dibangunkan oleh ahli seismologi Houston Brooks untuk merangka pulau itu. Walau bagaimanapun, unit udara diserang oleh Kong, yang membunuh beberapa anggota tentera dan mencerai-beraikan orang lain di seluruh pulau ini.

Packard membawa pintu penembak beliau Reles, juruterbang Glenn Mills, Cole, pekerja Landsat Steve Woodward, dan Randa. Randa mendedahkan gabungan beliau kepada organisasi rahsia kerajaan Monarch, yang telah cuba untuk membuktikan kewujudan raksasa dan menentukan ancaman mereka kepada manusia. Yang terselamat lain (Conrad, Weaver, Brooks, ahli biologi San Lin, askar Reg Slivko, dan pekerja Landsat Victor Nieves) cuba untuk mendapatkan ke titik pertemuan mencari pasukan pembekalan semula tiba di masa tiga hari. Mereka menghadapi orang asli Iwi tempatan dan Marlow lebih tua. Beliau mendedahkan bahawa Kong adalah penjaga di pulau ini, disembah sebagai tuhan oleh penduduk asli untuk melindungi penduduk pulau itu dari banyak pemangsa, termasuk raksasa bawah tanah reptilia digelar "Skullcrawlers". Mereka telah membunuh nenek moyang Kong, meninggalkan dia sebagai yang terakhir jenis itu, dan seorang mati Ikari.

kumpulan Packard bermula membuat jalan mereka ke Chapman, yang membuat pendaratan kecemasan di tempat lain helikopter. Sementara itu, Chapman diserang hendap dan dimakan oleh Skullcrawler. kumpulan Conrad membantu Marlow melengkapkan bot dibina dari bahagian-bahagian dijerap daripada Marlow dan Ikari ini pesawat dijatuhkan. Mereka naik bot ke sungai, dan menguruskan untuk melindungi komunikasi dengan kumpulan Packard, tetapi bot diserang oleh makhluk pterosaur seperti dipanggil Leafwings, yang membunuh Nieves. Mereka berkumpul semula dengan Packard, yang berkeras untuk mencari Chapman, walaupun objektif sebenar beliau adalah untuk mencari dan membunuh Kong.

Marlow membawa kedua-dua kumpulan ke Zon Larangan, medan pertempuran untuk nenek moyang Kong dan Skullcrawlers. Di sana, Skullcrawler sama yang dibaham Chapman menyerang kumpulan, membunuh Randa dan ramai askar sebelum mati dalam letupan gas mudah terbakar yang dicetuskan oleh Weaver. Mengetahui tentang kematian Chapman kanak, Packard berdendam menyalahkan Kong atas kematian orang-orangnya dan mengumumkan matlamat untuk membunuh Kong. Kedua-dua kumpulan berpisah, dengan kumpulan Packard meletakkan perangkap untuk Kong, manakala kakitangan bukan tentera kembali ke bot. Manakala pengakap jalan di hadapan, Conrad dan Weaver menghadapi Kong up-rapat dan menyelesaikan untuk menyelamatkan dia.

Sebagai Conrad dan Weaver menghadapi Kong, Kumpulan Packard mencetuskan letupan napalm untuk menarik dia. Caj Kong ke tasik, di mana mereka berjaya melumpuhkan dia dengan petrol dinyalakan, walaupun Woodward dibunuh. kumpulan Conrad tiba dan memujuk askar lain untuk ganti Kong, tetapi Packard enggan untuk berdiri ke bawah. Kemudian, Skullcrawler besar muncul dari tasik. Packard dihancurkan mati oleh Kong pulih. The Skullcrawler overpowers Kong dan mengejar yang terselamat. Cole terbunuh dalam bunuh diri bom percubaan gagal. Kong kembali untuk menyelamatkan orang lain dan membunuh binatang itu dengan merobek keluar benda yg ada itu. Ia menyelamatkan Weaver dari lemas, kerana dia telah mengetuk ke dalam air semasa perjuangan. Dengan mati Skullcrawler, Kong membolehkan manusia yang masih hidup untuk meninggalkan pulau itu.

Semasa kredit, Marlow pulang ke rumah, bertemu semula dengan isterinya, mesyuarat anaknya buat kali pertama, dan menonton perlawanan Chicago Cubs di televisyen. Di tempat kejadian selepas kredit, Conrad dan Weaver ditahan oleh Organisasi Monarch dan dimaklumkan oleh Brooks dan Lin yang Kong bukan satu-satunya raksasa berkeliaran dunia. Sebagai bukti, mereka akan ditunjukkan rakaman arkib lukisan gua yang menggambarkan Godzilla, Rodan, Mothra dan King Ghidorah.

Pembuatan sunting

Filem ini diarahkan oleh Jordan Vogt-Roberts dan ditulis oleh Dan Gilroy, Max Borenstein dan Derek Connolly, berdasarkan cerita oleh John Gatins.

Ia dibintangi senarai pelakon yang terdiri daripada Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman, Brie Larson, Jing Tian, ​​Toby Kebbell, John Ortiz, Corey Hawkins, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Terry Notari dan John C. Reilly.

Pengeluaran sunting

Pawagam sunting

Penggambaran utama bermula pada 19 Oktober 2015, di Hawaii dan pelbagai lokasi di seluruh Vietnam. Kong: Skull Island ditayangkan pada 28 Februari 2017 di London dan telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 10 Mac 2017, dalam 2D, 3D, IMAX 3D dan dalam Cinemas Dolby. Filem ini mendapat ulasan umumnya positif daripada pengkritik dan telah mendapat pulangan lebih $ 397 juta di seluruh dunia, berbanding belanjawan $185 juta.

Rujukan sunting

  1. ^ Film Review: 'Kong: Skull Island' dari Variety pada 02 Mac 2017
  2. ^ "Kong: Skull Island (12A)". British Board of Film Classification.
  3. ^ "'Kong: Skull Island' Hopes To Leave Huge Footprint at Global B.O. In Face Of 'Logan's Wrath". Deadline Hollywood. Dicapai pada 16 Februari 2017.
  4. ^ Kong: Skull Island dari Box Office Mojo pada 19 Februari 2021