Konica Minolta, Inc. (コニカミノルタ Konika Minoruta) ialah syarikat teknologi multinasional Jepun yang beribu pejabat di Marunouchi, Chiyoda, Tokyo, dengan pejabat di 49 negara di seluruh dunia.[1] Syarikat itu mengeluarkan produk pengimejan perniagaan dan perindustrian, termasuk mesin fotokopi, pencetak laser, peranti pelbagai fungsi (MFP) dan sistem cetak digital untuk pasaran percetakan pengeluaran. Perkhidmatan Urus Cetak Konica Minolta (MPS) dipanggil Perkhidmatan Cetakan Optima. Syarikat juga membuat peranti optik, termasuk kanta dan filem LCD; produk pengimejan perubatan dan grafik, seperti sistem pemprosesan imej X-ray, sistem pemeriksaan warna, dan filem X-ray; fotometer, pengimejan 3-D, dan produk penderiaan lain; dan pencetak tekstil. Ia pernah mempunyai operasi kamera dan gambar yang diwarisi dari Konica dan Minolta tetapi mereka dijual pada tahun 2006 kepada Sony, dengan siri Alpha Sony menjadi jenama pengganti SLR.

Konica Minolta, Inc.
コニカミノルタ
Jenis/bentuk sahKK awam
Didagangkan sebagaiTYO: 4902
ISINJP3300600008 Sunting ini di Wikidata
IndustriElektronik
Pendahulu
Ditubuhkan5 Ogos 2003; 20 tahun yang lalu (2003-08-05)
PengasasKonica Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatMarunouchi, Chiyoda, Tokyo, Jepun
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingShoei Yamana (Presiden dan CEO)
Keluaran
  • Kelengkapan pejabat
  • Pengimejan perubatan
  • Pengimejan grafik
  • Peranti optik
  • Alat ukuran
Hasil¥1.011 trilion (2015)
Pendapatan bersih¥32.70 bilion (2015)
Bilangan kakitangan43,300 (sehingga Jun 2017)
Tapak webwww.konicaminolta.com
Facebook: KonicaMinoltaUS Twitter: konicaminoltaus Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Konica Minolta dibentuk oleh penggabungan antara firma pengimejan Jepun Konica dan Minolta, yang diumumkan pada 7 Januari 2003 dengan struktur korporat melengkapkan penyusunan semula pada Oktober 2003.[2][3] Syarikat-syarikat kumpulan yang berbeza, seperti operasi di ibu pejabat dan syarikat-syarikat operasi negara, memulakan proses sekitar waktu yang sama, namun tarikh yang tepat berbeza untuk setiap syarikat kumpulan.

Konica Minolta menggunakan logo "Tanda Glob" yang serupa, namun tidak sama dengan logo lama syarikat Minolta.[4] Ia juga menggunakan slogan korporat yang sama seperti bekas syarikat Minolta- "The Essentials of Imaging".

Pada 19 Januari 2006 syarikat itu mengumumkan bahawa ia berhenti perniagaan kamera kerana kerugian kewangan yang tinggi. Operasi perkhidmatan kamera SLR telah diserahkan kepada Sony bermula pada 31 Mac 2006 dan Sony meneruskan perkembangan kamera yang serasi dengan lensa Autofocus Minolta. Pada asalnya, dalam rundingan, Konica Minolta mahukan kerjasama dengan Sony dalam pengeluaran peralatan kamera dan bukannya perjanjian jual beli, tetapi Sony dengan tegas menolak, mengatakan bahawa ia akan memperoleh segala-galanya atau meninggalkan segala-galanya yang berkaitan dengan sektor peralatan kamera KM. Seterusnya, Konica Minolta menarik diri dari perniagaan foto pada 30 September 2006. Tiga ribu tujuh ratus pekerja telah diberhentikan.[5]

Konica Minolta menutup bahagian pengimejan foto mereka pada bulan Mac 2007. Filem berwarna, kertas warna, foto kimia dan bahagian mesin makmal mini digital telah berhenti beroperasi. Percetakan Dai Nippon membeli kilang Konica's Odawara, dengan rancangan untuk terus menghasilkan kertas di bawah jenama Dai Nippon. CPAC memperoleh kilang kimia Konica.

Konica memperluaskan kehadiran perniagaannya dan kini menjual produknya di Amerika, Asia Pasifik, Eropah, Timur Tengah, dan Afrika.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.konicaminolta.com/about/corporate/outline.html
  2. ^ "Integration of Management between Konica Corporation and Minolta Co., Ltd" (Siaran akhbar). Konica Minolta. January 7, 2003. Dicapai pada 16 August 2015.
  3. ^ "Konica and Minolta Agree on Merger" (Siaran akhbar). dpreview.com. Dicapai pada 16 August 2015.
  4. ^ "Symbol Logo". Dicapai pada 16 August 2015.
  5. ^ "News release details-News Releases - KONICA MINOLTA". Dicapai pada 16 August 2015.

Pautan luar sunting