Sebuah konsert (Jawi: كونسرت) ialah persembahan muzik secara langsung di hadapan penonton. Bacaan adalah konsert oleh sekumpulan pemain solo atau kecil yang mengikuti program, seperti menampilkan hasil kerja seorang komposer (bacaan organ). Penelaah adalah seorang ahli muzik yang memberikan bacaan yang kerap. Penciptaan bacaan piano solo telah dikaitkan dengan Franz Liszt. [1]

Konsert musik J-pop di Johor, Malaysia

Persembahan yang berkenaan oleh seorang ahli muzik tunggal, kadang-kadang kemudian dipanggil bacaan, atau oleh kumpulan muzik, seperti orkestra, koir, atau kugiran. Konsert yang diadakan di pelbagai dan saiz tetapan, dari rumah persendirian dan kelab malam kecil, dewan konsert yang berdedikasi, pusat-pusat hiburan dan taman untuk bangunan pelbagai guna yang besar, dan juga stadium sukan. Konsert tertutup diadakan di venue terbesar kadang-kadang dipanggil konsert arena atau konsert amfiteater. Nama tidak rasmi untuk konsert termasuk persembahan dan gig.

Tanpa mengira tempat, pemuzik biasanya melaksanakan persembahan di atas pentas. Konsert sering memerlukan sokongan acara langsung dengan peralatan audio profesional. Sebelum rakaman muzik, konsert memberi peluang utama untuk mendengar pemuzik bermain.

Jenis konsert sunting

Sifat konsert berbeza mengikut genre muzik, penghibur individu, dan tempat. Konsert oleh kombo jazz kecil atau band Bluegrass kecil mungkin mempunyai perintah program yang sama, mud, dan isipadu — tetapi berbeza dari segi muzik dan pakaian. Dalam cara yang sama, ahli muzik, kugiran, atau genre muzik yang berbeza mungkin menarik hadirin bersama-sama dengan pakaian yang sama, gaya rambut, dan tingkah laku. Sebagai contoh, penonton konsert pada 1960-an sering mempunyai rambut yang panjang (kadang-kadang dalam bentuk kunci kritikal), sandal dan pakaian murah diperbuat daripada gentian semula jadi. Hadirin tetap kepada tempat konsert juga mungkin mempunyai gaya dikenali yang terdiri daripada suasana tempat ini. Jenis konsert yang lain, Merancang atau mengatur dengan persetujuan bersama. Untuk menyesuaikan diri; menyelesaikan.

Teater sunting

Beberapa penghibur atau kumpulan memakai persembahan sangat rumit dan mahal. Untuk mewujudkan suasana yang tidak dapat dilupakan dan menarik dan meningkatkan cermin mata, penghibur kerap termasuk peranti hiburan tambahan. Ini boleh termasuk lampu pentas rumit, imej elektronik melalui sistem (khayalan) dan / atau video yang telah dirakam, set kembung, hasil seni atau keping set lain, pelbagai kesan khas seperti asap teater dan kabus dan piroteknik, dan pakaian yang luar biasa atau almari pakaian. Beberapa penyanyi, terutamanya muzik popular, menambah bunyi konsert dengan iringan pra-rakaman, penari sandaran, dan juga menyiarkan trek vokal suara penyanyi itu sendiri. Aktiviti sepanjang konsert ini boleh termasuk menari, menyanyi bersama-sama dan moshing. Penghibur terkenal dengan termasuk elemen-elemen ini dalam persembahan mereka termasuk: Pink Floyd, The Flaming Lips, Cher, Alice Cooper, Iron Maiden, Daft Punk, Lady Gaga, Jean Michel Jarre, Sarah Brightman, KISS, Gwar, Slipknot, dan Madonna.

Festival sunting

Konsert yang melibatkan lebih ramai artis, terutamanya mereka yang membuat persembahan selama beberapa hari, dikenali sebagai festival. Tidak seperti konsert lain, yang biasanya kekal dalam genre muzik tunggal atau kerja-kerja artis tertentu, festival sering meliputi skop muzik dan seni yang luas. Oleh kerana saiz mereka, festival hampir secara eksklusif diadakan di luar. Platform baru untuk festival semakin popular seperti Jam Cruise, yang merupakan festival yang diadakan di atas kapal pelayaran, serta Mayan Holidaze, yang merupakan festival destinasi diadakan di Tulum. Beberapa contoh daripada beratus-ratus festival di seluruh dunia termasuk:

  • Big Day Out, Australia
  • Coachella Valley Music and Arts Festival, Amerika Syarikat
  • Download Festival, United Kingdom
  • V Festival, United Kingdom
  • Falls Festival, Australia
  • Frutillar Musical Weeks, Chile
  • Glastonbury Festival, United Kingdom
  • Lollapalooza, Amerika Syarikat
  • Festival Reading dan Leeds, United Kingdom
  • Rock Werchter, Belgium
  • Pukkelpop, Belgium
  • Roskilde Festival, Denmark
  • Newport Jazz Festival, Amerika Syarikat
  • Oxegen Festival, Ireland
  • Ozzfest, Amerika Syarikat
  • Parachute Music Festival, New Zealand
  • Rock In Rio, Brazil
  • TIM Festival, Brazil
  • Rockwave Festival, Greece
  • Salzburg Festival, Austria
  • Musique et Histoire, Perancis
  • Summer Sonic Festival, Jepun
  • Tomorrowland, Belgium
  • Viña del Mar International Song Festival, Chile
  • Woodstock Music and Art Festival, Amerika Syarikat
  • Soundwave Festival, Australia
  • Warped Tour, Amerika Syarikat
  • Nice Jazz Festival, Perancis

Konsert jelajah sunting

 
Ahli kumpulan Grateful Dead membuat persembahan di Red Rocks Amphitheater di Colorado pada 11 Ogos 1987

Satu lawatan konsert (juga dikenali sebagai konert jelajah) adalah satu siri konsert oleh artis atau kumpulan artis di bandar dan lokasi yang berbeza. Lazimnya, lawatan konsert yang dinamakan, untuk membezakan lawatan yang berbeza oleh artis yang sama dan mengaitkan jelajah khusus dengan album atau produk tertentu (contohnya: Iron Maiden World Slavery Tour). Terutamanya dalam dunia muzik popular, lawatan itu boleh menjadi perusahaan besar-besaran yang berlangsung selama beberapa bulan atau bertahun-tahun, dilihat oleh beratus-ratus beribu-ribu atau berjuta-juta orang, dan membawa masuk berjuta-juta dolar (atau setara) dalam hasil tiket.

Segmen lawatan konsert yang berbeza dikenali sebagai "putaran".[2] Putaran yang berbeza daripada lawatan ditandai dengan cara yang berbeza, bergantung kepada artis dan jenis lawatan/jelajah, tetapi cara yang paling biasa untuk memisahkan putaran adalah tarikh (terutamanya jika terdapat berehat panjang pada satu ketika), negara-negara dan/atau benua, atau pembukaan persembahan artis yang berbeza. Dalam lawatan konsert terbesar ia menjadi lebih biasa untuk putaran yang berbeza untuk mengambil krew produksi jelajah berasingan dan peralatan, tempatan untuk setiap kawasan geografi. Lawatan konsert sering ditadbir di peringkat tempatan oleh penganjur konsert atau seni penyampai seni persembahan. Biasanya, lawatan konsert kecil diuruskan oleh pengurus jalan manakala lawatan konsert besar diuruskan oleh pengurus lawatan.

Hasil sunting

 
Konsert Jelajah U2 360

Walaupun kemasukan ke beberapa konsert adalah percuma, ia adalah amalan biasa untuk mengenakan wang untuk konsert dengan menjual tiket masuk. Dari segi sejarah, konsert adalah sumber utama pendapatan bagi pemuzik. Hasil daripada jualan tiket biasanya dituju ke persembahan artis, penerbit, tempat, penganjur dan broker. Dalam kes konsert manfaat, sebahagian keuntungan sering diagihkan ke arah sebuah pertubuhan amal.

Pendapatan tambahan juga sering diperoleh melalui pengiklanan dalam konsert, dari konsert tempatan percuma untuk penajaan tempatan untuk penajaan daripada syarikat semasa lawatan utama, contoh 2009 ini "Van’s Warped Tour Presented by AT&T". Vans dan AT&T akan membayar jumlah yang besar untuk mempunyai nama-nama syarikat mereka termasuk di barisan hadapan dalam semua bahan pemasaran untuk Warped Tour.

Konsesi dan barangan juga sering dijual semasa dan selepas konsert; sering dengan tempat yang dalam kes yang pertama, dan dengan band atau artis yang membuat persembahan di mana-mana yang kedua.

Sehingga tahun 2011, konsert kutipan tertinggi sepanjang zaman adalah Konsert jelajah U2 360, dengan pendapatan kasar sebanyak $736.137.344.[3] Konsert kedua dengan kutipan tertinggi sepanjang zaman adalah The Rolling Stones A Bigger Bang Tour, yang memperoleh kira-kira $558,000,000 antara tahun 2005 dan 2007. [4] Madonna Sticky & Sweet Tour, yang memperoleh $408,000,000 pada tahun 2008 dan 2009 adalah konsert lawatan pendapatan tertinggi oleh artis wanita. [5] Ia tidak mungkin bahawa artis baru akan menduduki jumlah ini. [6]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "How Franz Liszt Became The World's First Rock Star". 22 Oktober 2011. Dicapai pada 17 Januari 2014. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  2. ^ "What is a Concert Tour?". TourBeat. Dicapai pada 10 Januari 2015. A concert tour is an opportunity for musicians to perform over longer periods of time across several cities, which are differentiated by segments known as "legs." Legs of tours of can be denoted by a series of dates that have no long break between them, by geographical regions or destinations, or by different opening acts. Each city or region may have the same opening act for each leg, or they may change opening acts at each city. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  3. ^ Waddell, Ray (29 Julai 2011). "U2 Set to Wrap Biggest Concert Tour Ever". Billboard.com. Dicapai pada 31 Julai 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  4. ^ Pietrolungo, Silvio (9 April 2007). "Rolling Stones Tour Grosses More Than Half A Billion". Billboard. Dicapai pada 2009-11-17. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  5. ^ "Madonna Closes Tour In Tel Aviv;Second Highest Grossing Trek Of All Time". Billboard. 2 September 2009. Dicapai pada 2014-01-08. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  6. ^ Johan, Jillian. "The Show Must Go On". aei. Dicapai pada 10 Januari 2015. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting