Konsonan implosif merupakan konsonan hentian (atau letusan) yang bercampur mekanisme arus udara ingresif glotis and egresif pulmonik;[1] maksudnya, arus udara dikawal dengan menggerakkan glotis ke bawah di samping menghembuskan udara dari paru-paru. Justeru, berbeza daripada konsonan ejektif yang dihasilkan sepenuhnya oleh glotis, implosif boleh diubah suai oleh pembunyian yang hampir semestinya bersuara. Bunyi implosif bezaan terdapat dalam kira-kira 13%[2] bahasa di dunia.

Cara artikulasi
Obstruen
Hentian
Letusan
Geseran
Sibilan
Sonoran
Sengau
Tamparan
Getaran
Aproksiman
Cecair
Vokal
Separuh vokal
Sisian
Arus udara
Ejektif
Implosif
Klik
Laman ini mengandungi maklumat fonetik dalam IPA yang mungkin tidak dapat dipaparkan dengan betul di sesetengah pelayar web. [Bantuan]
sunting

Dalam Abjad Fonetik Antarabangsa (IPA), konsonan implosif dilambangkan dengan mengubah suai aksara hentian bersuara dengan cangkuk di atasnya: [ɓ ɗ ʄ ɠ ʛ].

Jenis implosif sunting

Hentian implosif yang dikenal pasti adalah:

Rujukan sunting

  1. ^ Phonetics for communication disorders. Martin J. Ball and Nicole Müller. Routledge, 2005.
  2. ^ Maddieson, Ian. 2008. Glottalized Consonants. In: Haspelmath, Martin & Dryer, Matthew S. & Gil, David & Comrie, Bernard (eds.) The World Atlas of Language Structures Online. Munich: Max Planck Digital Library, chapter 7. Available online at http://wals.info/feature/7 Dicapai pada 28 Mac 2008.