Konteks (penggunaan bahasa)

Konteks adalah idea ditakrifkan di dalam bahasa sains (linguistik , Sosiolinguistik , linguistik fungsi sistemik, analisis wacana , pragmatik, semiotik, dan lain-lain) dalam dua cara yang berbeza, iaitu sebagai

Oleh itu, ia merupakan konsep relatif, hanya boleh ditakrifkan berkenaan dengan beberapa peristiwa fokus dalam bingkai, bukan secara berasingan daripada bingkai tersebut.

Konteks lisan sunting

apa Konteks lisan merujuk kepada teks atau ucapan sekitar ungkapan (perkataan, ayat, atau perbuatan ucapan). Konteks lisan mempengaruhi cara ungkapan difahami; oleh itu norma untuk tidak memetik seseorang di luar konteks. Disebabkan banyak linguistik semasa mengambil teks, wacana, atau perbualan sebagai objek analisis, kajian moden konteks lisan berlaku dari segi analisis struktur wacana dan hubungan bersama mereka, misalnya hubungan perpaduan antara ayat.

Konteks sosial sunting

Secara tradisinya, dalam sosiolinguistik, konteks sosial ditakrifkan dari segi pembolehubah sosial objektif, seperti menurut kelas, jantina, usia atau bangsa. Baru-baru ini, konteks sosial cenderung untuk ditakrifkan dari segi identiti sosial ditafsirkan dan dipaparkan dalam teks dan pertuturan oleh pengguna bahasa. Dipengaruhi oleh ruang.

Teori pelbagai disiplin sunting

Dalam teori konteks pelbagai disiplin baruns, Teun A. van Dijk menolak konsep objektivisme konteks sosial dan menunjukkan bahawa sifat-sifat yang berkaitan situasi sosial hanya mampu mempengaruhi penggunaan bahasa secara subjektif definisi keadaan oleh para peserta, seperti yang diwakili dan dikemaskini berterusan dalam model mental tertentu oleh pengguna bahasa: model konteks.

Pengaruh sunting

Pengaruh parameter konteks pada penggunaan bahasa atau wacana biasanya dikaji dari segi variasi bahasa, gaya atau daftar (lihat gaya bahasa ). Andaian asas di sini adalah bahawa pengguna bahasa menyesuaikan ciri-ciri penggunaan bahasa mereka (seperti intonasi, pilihan leksikal, sintaksis, dan lain-lain aspek penggubalan) menurut keadaan komunikasi semasa. Dari segi ini, penggunaan bahasa atau wacana boleh dianggap 'sesuai' dalam konteks yang diberikan. Ia adalah bahasa atau terma derigitave sekitar perenggan set, novel atau artikel.

Pembolehubah konteks sunting

Sesuatu konteks memiliki dimensi fizikal dan komunikatif seperti; masa, ruang, nama, tanda-tanda dan simbol. Manipulasi mana-mana dimensi ini menghasilkan persekitaran yang berubah tafsiran.

Rujukan sunting

  • De Fina, A., Schiffrin, D., & Bamberg, M. (Eds.). (2006). Discourse and identity. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.). (1992). Rethinking context. Language as an interactive phenomenon. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Eckert, P., & Rickford, J. R. (2001). Style and sociolinguistic variation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fetzer, A. (2004). Recontextualizing context. Amsterdam: John Benjamins.
  • Ghadessy, M. (Ed.). (1999). Text and context in functional linguistics. Amsterdam: John Benjamins.
  • Givón, Talmy. (2005). Context as Other Minds. Amsterdam: John Benjamins.
  • William Labov (1972). Sociolinguistic patterns. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press.
  • Leckie-Tarry, H. (1995). Language & context. A functional linguistic theory of register. London: Pinter Publishers.
  • Stalnaker, Robert Culp (1999). Context and content. Oxford: Oxford University Press.