Konvensyen mengenai Kepelbagaian Biologi

Konvensyen Mengenai Kepelbagaian Biologi (CBD), dikenali secara tidak rasmi sebagai Konvensyen Kepelbagaian Biologi, ialah perjanjian pelbagai hala. Konvensyen ini mempunyai tiga matlamat utama: pemuliharaan kepelbagaian biologi (atau biodiversiti); penggunaan mampan komponennya; dan perkongsian manfaat yang adil dan saksama daripada sumber genetik. Objektifnya adalah untuk membangunkan strategi nasional untuk pemuliharaan dan penggunaan mampan kepelbagaian biologi, dan ia sering dilihat sebagai dokumen utama mengenai pembangunan mampan.

Konvensyen mengenai Kepelbagaian Biologi
JenisPerjanjian alam sekitar
KonteksAlam sekitar, Pemuliharaan biodiversiti
Dirangka22 Mei 1992 (1992-05-22)
Ditandatangani5 Jun 1992 – 4 Jun 1993 di Rio de Janeiro, Brazil
New York, Amerika Syarikat
Berkuat kuasa
29 Disember 1993 (1993-12-29)
SyaratRatifikasi oleh 30 Negara
Pihak
Pemegang simpanan
Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Bahasa
United Nations Convention on Biological Diversity di Wikisumber
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Konvensyen ini dibuka untuk ditandatangani pada Sidang Kemuncak Bumi di Rio de Janeiro pada 5 Jun 1992 dan mula berkuat kuasa pada 29 Disember 1993. Amerika Syarikat adalah satu-satunya negara anggota PBB yang belum meratifikasi konvensyen tersebut.[1] Ia mempunyai dua perjanjian tambahan, Protokol Cartagena dan Protokol Nagoya.

Rujukan sunting

  1. ^ Jones, Benji (20 May 2021). "Why the US won't join the single most important treaty to protect nature". Vox. Dicapai pada 3 December 2021.

Pautan luar sunting