Kopek atau kopeck (Bahasa Rusia: копейка, tr. kɐˈpʲejkə, Bahasa Ukraine: копійка, Belarus: капейка) ialah syiling atau unit mata wang beberapa negara di Eropah Timur yang berkait rapat dengan ekonomi Rusia. Ia biasanya denominasi terkecil dalam sistem mata wang. Pada asalnya, kopek ialah unit mata wang Imperial Russia dan kemudian Kesatuan Soviet (sebagai rubel Soviet). Setakat 2020, ia adalah unit mata wang Rusia, Belarus dan Ukraine. Kopek Rusia juga digunakan di dua wilayah Georgia, negeri yang diiktiraf separa (termasuk oleh Rusia) Abkhazia dan Ossetia Selatan. Pada masa lalu, beberapa negara lain yang dipengaruhi oleh Rusia dan Kesatuan Soviet mempunyai unit mata wang yang juga dinamakan kopek. Dari perkataan "kopek" munculnya nama syiling Azerbaijan – qapik, (Azeri: qəpik, ​1100 manat). 100 kopek = 1 rubel atau 1 Hryvnia.

Kopek 1997 (Rusia).
Kopek 1992 (Ukraine).
Kopek 2009, belakang (Belarus).
Kopek 2009, hadapan (Belarus).

Tiada kopek pada masa ini secara rasmi dibahagikan, walaupun denga (½ kopek) dan polushka (½ denga, atau ¼ kopek) telah ditempa sebelum ini.

Asal usul sunting

Perkataan kopek, kopeck, köpek, atau kopeyka (dalam Rusia: копейка, kopeyka) ialah bentuk kecil kop'yo Rusia (копьё) — yang bermaksud lembing. Syiling kopek pertama, ditempa di Novgorod dan Pskov dari kira-kira 1534 dan seterusnya, menunjukkan penunggang kuda dengan lembing. Dari tahun 1540-an dan seterusnya penunggang kuda itu menyandang mahkota, dan sudah pasti niatnya adalah untuk mewakili Ivan the Terrible, yang merupakan Putera Besar seluruh Rusia sehingga 1547, dan Tsar selepas itu. Pencetakan duit syiling yang berikutnya, bermula pada abad ke-18, sebaliknya menyerang Saint George yang menusuk seekor ular dengan lembing, dari situlah datangnya istilah kopek dari kop'yo (копьё).

Bibliografi sunting

  • The Free Dictionary. Farlex. 2011.
  • Interinstitutional style guide (ed. (Paper/PDF — 2011 edition; Web-cite (kemaskini terakhir) — 21.02.2012)). European Union. 2012. ISBN 978-92-78-40701-8.
  • Merriam-Webster. Springfield: Merriam-Webster Inc. 2011.
  • Добродомов И. Г. (1967). Некоторые вопросы изучения тюркизмов в русском языке (ed. Вопросы лексики и грамматики русского языка). М.
  • Центральный банк Азербайджанской республики (ed. Официальный сайт). 2010.

Pautan luar sunting