Kopiko ialah jenama gula-gula kopi[1] yang dikeluarkan di Indonesia oleh PT. Mayora Indah Tbk.[2]

Kopiko
Jenis produkKopi, gula-gula
PemilikPT. Mayora Indah Tbk.
Negara asalindonesia
Pasaran45 negara

Gula-gula Kopiko terdapat di 45 negara.[3] Pada pembungkusan Eropah mereka, pengedar disenaraikan untuk Benelux, Itali, Poland, Portugal, Sepanyol, Jerman, Australia, Singapura, Malaysia dan Taiwan.

Pelbagai kedua adalah halal, diselia oleh Persekutuan Sinagog KF di London, UK. Variasi kedua tidak lagi sah diakui oleh Persekutuan KF Kosher, walaupun terdapat produk di pasaran, dengan Cholov Yisroel. Produk ini kini disahkan secara sah oleh STAR-D (bukan Cholov Yisroel).

Ramuan sunting

Produk ini mengandungi ekstrak daripada biji kopi sebenar. Ramuan termasuk gula, glukosa, minyak kelapa, ekstrak kopi (4.9%), mentega, lesitin soya, warna karamel, garam, rasa kopi semulajadi.

Perisa sunting

Dua rasa yang berbeza boleh didapati, kopi asli dan kapucino.[4] Gula-gula ini mempunyai tekstur yang keras dan licin.

Kandungan kafein sunting

Laman web Kopiko UK menasihatkan "4-5 gula-gula mengandungi bersamaan kafein secawan espresso" untuk rasa kopi yang asal, manakala gula-gula perisa cappuccino mengandungi "sekitar separuh kafein" rasa kopi asli.[5]

Laman web Caffeine Informer menganggarkan kandungan kafein rasa kopi asal menjadi "kira-kira 20-25 mg setiap potong sejak biasanya secawan kopi merujuk kepada 100 mg kafein."[6]

Rujukan sunting

  1. ^ Kopiko.co.uk
  2. ^ Mayora Group, Candy Division
  3. ^ "Mayora Group, Candy Division". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-24. Dicapai pada 2017-10-10.
  4. ^ Kopiko UK
  5. ^ Kopiko UK
  6. ^ Caffeine Informer: Kopiko