Kor kesihatan (panggilan di Malaysia; manakala kor perubatan panggilan luar negara) secara umumnya adalah cabang tentera atau kor pegawai yang bertanggungjawab bagi rawatan perubatan untuk anggota tentera berkhidmat. Pegawai tersebut biasanya adalah[perlu rujukan] doktor tentera.

Senarai kor perubatan sunting

Contoh-contoh organisasi yang berikut:

Dalam Angkatan Tentera British dan Negara Komanwel:

Dalam Angkatan Tentera Amerika Syarikat:

Dalam Angkatan Tentera India

  • AFMS(Armed Forces Medical Services), dikenali sebagai Kor Perubatan Tentera Darat yang bertanggungjawab bagi rawatan kesihatan untuk warga Angkatan Tentera India(Tentera Darat, Tentera Laut, Tentera Udara, Pengawal Pantai). Ia adalah organisasi tiga perkhidmatan. Ia menyediakan bantuan perubatan untuk angkatan tentera semasa perang dan penjagaan kesihatan komprehensif untuk semua anggota tentera, bekas tentera dan tanggungan mereka semasa aman. Kor Perubatan menyediakan bantuan perubatan semasa bencana alam diperingkat kebangsaan dan antarabangsa. AFMS mempunyai perkhidmatan bersama yang membolehkan pegawai berpindah dari satu perkhidmatan ke perkhidmatan yang lain bergantung pada permintaan.

Dalam Angkatan Tentera Perancis:

Dalam Angkatan Pertahanan Ireland:

Dalam Angkatan Pertahanan Israel:

Dalam Angkatan Tentera Myanmar:

Dalam Angkatan Tentera Poland:

Dalam Angkatan Bersenjata Singapura:

Dalam Angkatan Pertahanan Nasional Afrika Selatan:

  • Perkhidmatan Kesihatan Tentera Afrika Selatan, sebuah Cabang Perkhidmatan (yang berlainan dari Tentera Darat, Tentera Laut atau Tentera Udara), menyediakan khidmat kesihatan komprehensif untuk Angkatan Pertahanan Afrika Selatan

Dalam Angkatan Tentera Persekutuan Rusia:

Dalam Angkatan Tentera Jerman (Bundeswehr):

Kor pergigian sunting

Kor pergigian ialah unit pakar tentera, umumnya merangkumi doktor gigi dan dikhususkan untuk memberi rawatan pergigian anggota tentera. Kor pergigian adalah sejenis kor perubatan, dan biasanya didalam kor perubatan organisasi tentera mereka, atau berkaitan dengannya.

Senarai kor pergigian sunting

Lihat juga sunting