Korban Paskah (Ibrani: Korban Pesakh קרבן פסח‎), juga dikenali sebagai "korban Paskah", Daging Bebiri Paschal, atau Daging Bebiri Paskah, adalah korban bahawa mandat Taurat terhadap Yahudi untuk amalan menyembelih pada malam Paskah, dan dimakan pada malam pertama cuti itu dengan herba pahit dan matzo. Menurut Taurat, ia mula-mula diadakan pada malam hari Bani Israil berhijrah keluar dari Mesir. Walaupun diamalkan oleh orang-orang Yahudi pada zaman purba, upacara ini hari ini hanya diamalkan oleh orang Samaritan di Gunung Gerizim.[1]

Amalan Korban Paskah di Baitulmaqdis

Bible Ibrani (Taurat) sunting

Darah korban sembelihan ini ditaburkan pada tiang pintu orang Israel bertujuan menjadi tanda kepada Tuhan, apabila melalui negeri itu untuk membunuh anak sulung orang Mesir pada waktu malam, bahawa ia harus melepasi rumah orang Israel (Exodus 12:1–28Template:Bibleverse with invalid book). Ini dikenali dalam Mishnah sebagai "Paskah Mesir" (Pesaḥ Miẓrayim dalam M.Pesach ix. 5). Ia telah ditetapkan, tambahan pula (Exodus 12:24–27Template:Bibleverse with invalid book), bahawa ibadat ini perlu diulangi setiap tahun untuk selama-lamanya sebaik sahaja orang Israel masuk ke tanah yang dijanjikan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Rencana ini menggabungkan teks daripada rencana Jewish Encyclopedia 1901–1906, sebuah penerbitan yang kini berada di dalam domain awam.

Pautan luar sunting