Prasejarah Korea adalah era kewujudan manusia di Semenanjung Korea yang mana catatan bertulis tidak wujud. Ia tetap merupakan segmen terbesar masa lampau Korea dan merupakan objek utama kajian dalam bidang arkeologi, geologi, dan palaeontologi.

Tembikar tinggi dari zaman tersebut

Geologi prasejarah sunting

Prasejarah geologi adalah bahagian paling purba untuk masa lalu Korea. Batu-batu tertua di Korea ditarikh kembali Prakambria. Sistem Yeoncheon sepadan dengan Prakambria dan bertaburan di sekitar Seoul memanjang ke Yeoncheon-gun ke arah timur laut. Ia dibahagikan kepada bahagian atas dan bawah dan terdiri daripada syis biotit-kuarsa-feldspar, marmar, kapur-silikat, kuarzit, syis grafit, syis mika-kuarza-feldspar, syis mika, kuartzit, augen gneiss, gneiss. Semenanjung Korea mempunyai geologi prasejarah yang aktif melalui Mesozoik, ketika banyak rentang gunung dibentuk, dan perlahan-lahan menjadi lebih stabil di Senozoik. Pembentukan Mesozoik Besar termasuk Kumpulan Besar Gyeongsang, satu siri episod geologi di mana granit biotit, syal, batu pasir, andesit konglomerat, basalt, riolit, dan tuf yang terhampar ke seluruh wilayah Gyeongsang-do sekarang.

Penzamanan sunting

Ahli sejarah di Korea menggunakan sistem tiga zaman untuk mengklasifikasikan prasejarah Korea. Sistem tiga zaman itu telah digunakan semasa tempoh penjajahan Empayar Jepun sebagai cara untuk menyangkal dakwaan ahli-ahli arkeologi kolonial Jepun yang menegaskan bahawa, tidak seperti Jepun, Korea telah "tidak mempunyai Zaman Gangsa".[1]

Terdapat beberapa masalah dengan sistem tiga zaman yang digunakan untuk situasi di Korea. Istilah ini dicipta untuk menggambarkan zaman Eropah prasejarah, di mana sedentisme, tembikar dan pertanian berjalan seiring untuk mencirikan tahap Neolitik. Skim penzamanan yang digunakan oleh ahli arkeologi Korea mencadangkan bahawa Neolitik bermula pada 8000 SM dan berlangsung hingga 1500 SM walaupun fakta bahawa kajian paleoetnobotani menunjukkan bahawa penanaman bona fide pertama tidak bermula sehingga sekitar 3500 SM. Tempoh 8000 hingga 3500 SM sepadan dengan peringkat kebudayaan Mesolitik, didominasi oleh perburuan dan pengumpulan kedua-dua sumber daratan dan laut.[2]

Ahli arkeologi Korea secara tradisinya (sehingga tahun 1990-an) menggunakan tarikh 1500 atau 1000 SM sebagai permulaan Zaman Gangsa walaupun teknologi gangsa tidak digunakan di bahagian selatan Semenanjung Korea sehingga sekitar 700 SM, dan rekod arkeologi menunjukkan bahawa benda gangsa tidak digunakan dalam jumlah yang agak besar sehingga selepas 400 SM. Ini meletakkan Korea dengan Zaman Gangsa yang betul, walaupun agak singkat, seperti metalurgi tembaga mula digantikan oleh metalurgi ferus tidak lama selepas ia semakin meluas.[3]

Palaeolitik sunting

Asal-usul masa ini adalah persoalan terbuka tetapi zaman pendudukan hominid di Korea boleh sampai ke awal 500,000 SM. Yi dan Clark agak ragu-ragu untuk mentarikhkan pendudukan paling awal kepada Palaeolitik Awal.[4]

Di Seokjang-ri, tapak arkeologi berhampiran Gongju, Wilayah Chungcheongnam-do, artifak-artifak yang kelihatan mempunyai persamaan dengan alat batu Paleolitik Awal yang digali di aras bawah tapak. Alat pemotong bifas atau alat pencincang juga dikorek. Kapak tangan dan kliver yang dihasilkan pada zaman kemudian juga ditemui.

Dari Gua Jeommal, alat yang mungkin digunakan untuk memburu, yang dibuat dari tulang radius hominid digali, bersama dengan alat pemburu dan penyediaan makanan daripada tulang binatang. Cangkerang kekeras yang dikumpul untuk makanan juga ditemui.

Di Seokjang-ri dan di tapak-tapak di sungai lain, alat-alat batu telah ditemui dengan jejak-jejak tradisi Palaeolitik, yang diperbuat daripada batu bijian halus seperti kuarzit, porfir, obsidian, rijang, dan felsit yang ciri dikenali Acheulian, Mousteroid, dan Levalloisian.Pencincang tradisi itu adalah lebih mudah bentuknya dan diambil dari dari kuarza dan pegmatit. Lapisan tengah Seokjang-ri menunjukkan bahawa manusia memburu dengan batu peluru tersebut.

Semasa Zaman Paleolitik Tengah, manusia tinggal di gua di Tapak Jeommal berhampiran Jecheon dan di Tapak Durubong berhampiran Cheongju. Dari kedua-dua tapak gua ini, sisa fosil badak, beruang gua, beruang perang, dubuk dan banyak rusa (Pseudaxi grey var.), semua spesis yang telah pupus telah ditemui.

Tarikh radiokarbon terawal untuk Paleolitik menandakan zaman pendudukan di semenanjung Korea adalah antara 40,000 hingga 30,000 BP.[5] Dari tempat kediaman yang menarik di Lokaliti 1 di Seokjang-ri, para penggali mendakwa bahawa mereka menggali beberapa rambut manusia asal Mongoloid bersama-sama dengan pigmen limonit dan mangan berhampiran dan di sekitar perapian, serta patung-patung haiwan seperti anjing, kura-kura dan beruang yang dibuat daripada batu. Laporan mendakwa bahawa ini bertarikh karbon sekitar 20,000 tahun yang lalu.

Palaeolitik berakhir apabila pengeluaran tembikar bermula pada 8000 SM.

Zaman tembikar Jeulmun sunting

 
Kapak zaman Mesolittik Korea
 
Bekas tembikar Korea dalam gaya Jeulmun corak klasik ke atas keseluruhan kapal. kk 4000 SM, Amsa-dong, Seoul. Muzium British.

Tembikar Korea yang paling awal bermula pada tahun 8000 SM atau lebih awal. Tembikar ini dikenali sebagai tembikar Yunggimun(hangul: 융기 문 토기) terdapat di kebanyakan kawasan semenanjung. Beberapa contoh laman era Yunggimun adalah Gosan-ri di Jeju-do dan Ubong-ri di Ulsan. Jeulmun atau tembikar bercorak sisir dijumpai selepas 7000 SM, dan tembikar dengan corak sisir di atas seluruh bekas didapati ditumpukan di tapak di barat-tengah Korea antara 3500-2000 SM, ketika sejumlah penempatan seperti Amsa-dong dan Chitam-ni wujud. Tembikar Jeulmun mempunyai reka bentuk asas dan mempunyai bentuk persamaan dengan Wilayah Maritim Rusia, Mongolia, lembangan Sungai Amur dan Sungai Sungari di Manchuria, Baiyue dari tenggara China dan budaya Jōmon di Jepun.[6]

Rakyat Jeulmun mengamalkan ekonomi seperti memburu, mengumpul makanan, dan penanaman tanaman liar secara kecil-kecilan. Semasa Jeulmun, penanaman sekoi dan beras diperkenalkan ke semenanjung Korea dari benua Asia.

 
Perwakilan pisau (kanan) dan dua figura manusia, salah satunya melutut (kiri), diukir di batu takup dari Pengebumian Megalit No. 5, Orim-dong, Yeosu, Korea.

Zaman tembikar Mumun sunting

 
Tapak penempatan semasa Mumun

Masyarakat pertanian dan bentuk awal sosial-politik yang kompleks muncul dalam zaman tembikar Mumun (kk 1500-300 SM). Orang di selatan Korea mengamalkan ladang kering intensif dan pertanian padi dengan banyak tanaman pada Zaman Mumun Awal (1500-850 SM). Masyarakat pertama yang dipimpin oleh ketua-ketua muncul pada Mumun Pertengahan (850-550 SM), dan pengebumian elit yang pertama dapat dikesan ke Mumun Akhir (kk. 550-300 SM). Pengeluaran gangsa bermula pada Mumun Pertengahan dan menjadi semakin penting untuk digunakan dalam upacara dan politik masyarakat Mumun selepas 700 SM. Zaman Mumun menyaksikan kali pertama kampung-kampung menjadi besar, dan kemudian runtuh: beberapa contoh penting termasuk Songgung-ni, Daepyeong, dan Igeum-dong. Kehadiran pertukaran jarak jauh yang semakin meningkat, peningkatan konflik tempatan, dan pengenalan metalurgi gangsa dan besi adalah trend yang menandakan berakhirnya Mumun sekitar 300 SM.

Zaman Gangsa tiba di Korea bermula sekitar 800 SM, melalui sebaran dari China.[7] Metalurgi gangsa belum menjadi berleluasa sehinggalah abad ke-4 SM dan tidak lama kemudian memberi laluan kepada peralihan kepada metalurgi ferus, lengkap pada sekitar abad ke-1 SM.

Zaman Besi sunting

Peralihan dari Gangsa Lewat ke Zaman Besi Awal di Korea bermula pada abad ke-4 SM. Ini sepadan dengan peringkat akhir Gojoseon, tempoh negeri Jin di selatan, dan tempoh Proto–Tiga Kerajaan pada abad ke-1 hingga ke-4 SM.[8]

Tempoh yang bermula selepas 300 SM boleh digambarkan sebagai 'protosejarah', apabila beberapa sumber berdokumen mula menggambarkan masyarakat di semenanjung Korea. Politik bersejarah yang diterangkan dalam teks kuno seperti Samguk Sagi adalah contohnya.

Tempoh sejarah di Korea bermula pada akhir abad ke-4 hingga pertengahan abad ke-5, akibat ketibaan Buddhisme, Tiga Kerajaan Korea menerima pakai tulisan Cina untuk menghasilkan rekod paling awal di Korea Lama.

Prasejarah mitos sunting

Teks kuno seperti Samguk Sagi, Samgungnyusa, Kitab Han Akhir, dan yang lain kadang-kadang digunakan untuk mentafsirkan segmen prasejarah Korea. Versi legenda pendiri yang paling terkenal yang mengaitkan asal-usul etnik Korea menjelaskan bahawa "maharaja pertama", Dangun, dilahirkan dari anak lelaki dewa pencipta dan kesatuannya dengan beruang betina dalam bentuk manusia. Dangun membina bandar pertama.[9] Sejumlah besar penyiasatan sejarah pada abad ke-20 telah menumpukan kepada tafsiran laporan Gojoseon (2333-108 SM), Gija Joseon (1122-194 SM), Wiman Joseon (194-108 SM), dan lain-lain yang disebut dalam teks sejarah.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kim, Seung Og. 1996. "Political Competition and Social Transformation: The Development of Residence, Residential Ward, and Community in Prehistoric Taegongni of Southwestern Korea". PhD dissertation, University of Michigan.
  2. ^ Choe, C P and Martin T Bale (2002) Current Perspectives on Settlement, Subsistence, and Cultivation in Prehistoric Korea. Arctic Anthropology 39(1–2): 95–121. ISSN 0066-6939
  3. ^ Kim 1996 Lee, June-Jeong. 2001 From Shellfish Gathering to Agriculture in Prehistoric Korea: The Chulmun to Mumun Transition. PhD dissertation, University of Wisconsin-Madison, Madision. Proquest, Ann Arbor.
  4. ^ Yi Seon-bok and G A Clark. 1983 Observations on the Lower and Middle Paleolithic of Northeast Asia. Current Anthropology 24(2): 181–202.
  5. ^ Bae, Kidong. 2002 Radiocarbon Dates from Palaeolithic Sites in Korea. Radiocarbon 44(2): 473–476.
  6. ^ Stark, Miriam T (2005). Archaeology Of Asia. Blackwell Publishing. m/s. 137. ISBN 1-4051-0212-8. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  7. ^ Mary E. Connor, "The Korea, A global studies handbook", 2002, pp. 9
  8. ^ Barnes (1993): Early Bronze c. 5th to 4th c. BCE, Early Iron (Late Bronze) c. 3rd to 1st c. BCE. Choe & Bale (2002): Mumun (Bronze): mid 2nd millennium BCE to 4th c. BCE, Early Iron: 3rd c. BCE to 1st c. BCE.
  9. ^ Connor, Mary E. (2002). The Koreas: A Global Studies Handbook. ABC-CLIO. ISBN 978-1-57607-277-6.CS1 maint: ref=harv (link)

Bacaan lanjut sunting

  • Ahn, Jae-ho. (2000) Hanguk Nonggyeongsahoe-ui Seongnip [The Formation of Agricultural Society in Korea]. Hanguk Kogo-Hakbo [Journal of the Korean Archaeological Society] 43: 41–66. ISSN 1015-373X
  • Bae, Kidong 2002. "Radiocarbon Dates from Palaeolithic Sites in Korea", Radiocarbon 44(2):473-476.
  • Bale, Martin T. (2001) Archaeology of Early Agriculture in Korea: An Update on Recent Developments. Bulletin of the Indo-Pacific Prehistory Association 21(5): 77–84. ISSN 0156-1316
  • Bale, Martin T and Min-jung Ko (2006) Craft Production and Social Change in Mumun Period Korea. Asian Perspectives 45(2): 159–187.
  • Barnes, Gina L 1993. China, Korea, and Japan: The Rise of Civilization in East Asia. Thames and Hudson, London.
  • Choe, C P and Martin T Bale (2002) Current Perspectives on Settlement, Subsistence, and Cultivation in Prehistoric Korea. Arctic Anthropology 39(1–2): 95–121. ISSN 0066-6939
  • Crawford, Gary W and Gyoung–Ah Lee (2003) Agricultural Origins in the Korean Peninsula. Antiquity 77(295): 87–95.
  • Im, Hyo-jae (2000) Hanguk Sinseokgi Munhwa [Neolithic Culture in Korea]. Jibmundang, Seoul. ISBN 89-303-0257-2
  • Kim, Jangsuk (2003) Land-use Conflict and the Rate of Transition to Agricultural Economy: A Comparative Study of Southern Scandinavia and Central-western Korea. Journal of Archaeological Method and Theory 10(3): 277–321.
  • Kuzmin, Yaroslav V (2006) Chronology of the Earliest Pottery in East Asia: Progress and Pitfalls. Antiquity 80: 362–371.
  • Lee, Sung-joo 1998. Silla-Gaya Sahoe-eui Giwon-gwa Seongjang (The Rise and Growth of Society in Silla and Gaya). Hakyeon Munhwasa, Seoul.
  • Nelson, Sarah M (1993) The Archaeology of Korea. Cambridge University Press, Cambridge. ISBN 0-521-40783-4
  • Nelson, Sarah M (1999) Megalithic Monuments and the Introduction of Rice into Korea. In The Prehistory of Food: Appetites for Change, edited by C. Gosden and J. Hather, pp. 147–165. Routledge, London.
  • Rhee, S N and M L Choi (1992) Emergence of Complex Society in Prehistoric Korea. Journal of World Prehistory 6: 51–95.

Templat:Prehistoric Asia