Ciutat de les Arts i les Ciències

(Dilencongkan dari Kota Seni dan Sains)

Kota Seni dan Sains atau Ciutat de les Arts i les Ciències adalah nama sebuah kompleks muzium berasaskan hiburan yang terletak di Valencia, Sepanyol. Ia merupakan tarikan pelawat moden paling penting di bandar ini. Muzium ini mula dibangunkan pada tahun 1996, oleh seorang arkitek Valencia yang bernama Santiago Calatrava.

Ciutat de les Arts i les Ciències
L'Hemisfèric
L'Umbracle
L'Oceanogràfic
El Museu de les Ciències Príncipe Felipe
El Palau de les Arts Reina Sofía

Bangunan sunting

Kompleks ini terdiri dari bangunan-bangunan berikut, disusun mengikut perasmian:

  • L'Hemisfèric — sebuah Panggung Imax, Planetarium dan Laserium. Dibina dengan bentuk mata dan memiliki luas permukaan 13,000 m².
  • L'Umbracle — sebuah lanskap jalan dengan spesis tumbuhan asli yang terdapat di Valencia (seperti rockrose, lentisca, romero, lavender, honeysuckle, bougainvillea, pokok palma). It harbors in its interior The Walk of the Sculptures, an outdoor art gallery with sculptures from contemporary artists. (Miquel from Navarre, Francesc Abbot, Yoko Ono and others).
  • L'Oceanogràfic — sebuah taman ‘’oceanographic’’ terbuka. Ia merupakan sebuah akuarium ‘’ oceanographic’’ terbesar di Eropah dengan keluasan 110,000 m2 dan 42 juta liter air. Rekabentuk adalah seperti lili air dan merupakan hasil kerja arkitek Félix Candela.
  • El Palau de les Arts Reina Sofía — sebuah panggung opera dan pusat persembahan seni. Ia mengandungi empat buah bilik besar: bilik utama, bilik kelas ‘’Magisterial’’, Amphitheater dan theater kamera. Ia didedikasi kepada muzik dan seni kecantikkan.
  • El Puente de l'Assut de l'Or — sebuah jambatan dan menghubungkan bahagian selatan dengan Jalan Minorca, di mana tiang setinggi 125 meter menjadi titik tertinggi di Bandar ini.
  • Menara Valencia — bahagian projek pembinaan tiga pencakar langit setinggi 308, 266 dan 220 meter. Projek ini ditangguhkan dan kemungkinan ia akan disiapkan adalah meragukan.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 39°27′16.30″N 0°21′01.31″W / 39.4545278°N 0.3503639°W / 39.4545278; -0.3503639