Kota Tomohon sebelum tahun 2003 merupakan salah satu kecamatan di Kabupaten Minahasa di Provinsi Sulawesi Utara (Sulut) yang beribukota Manado.

Dalam perkembangannya, Tomohon mengalami banyak sekali kemajuan, sehingga ada hasrat daripada penduduknya untuk meningkatkan taraf Tomohon menjadi sebuah kota. Tomohon menjadi bandar raya dengan disahkannya "Undang-Undang Republik Indonesia Nombor 10 Tahun 2003" tentang Pembentukan Kabupaten Minahasa Selatan dan Kota Tomohon di Provinsi Sulawesi Utara oleh DPR RI. Namun, baru dirasmikan pada 4 Ogos 2003.

Sebelum Tomohon disahkan menjadi sebuah bandar raya, terlebih dahulu Tomohon dibahagi menjadi tiga kecamatan, iaitu:

  • Kecamatan Tomohon Utara yang pejabat camatnya terletak di jalan menuju Kayawu (termasuk Kakaskasen III);
  • Kecamatan Tomohon Tengah yang pejabat camatnya terletak di Kelurahan Talete (Kuranga); dan
  • Kecamatan Tomohon Selatan yang letak pejabat camatnya di Desa Lansot.

Akan tetapi pada saat ini, Tomohon sudah dibahagi menjadi lima kecamatan, iaitu dari tiga kecamatan yang sebelumnya ditambah dua lagi, iaitu Kecamatan Tomohon Barat yang letak pejabat camatnya di Kelurahan Woloan I dan Kecamatan Tomohon Timur yang letak pejabat camatnya di Kelurahan Paslaten I.

Pada masa kini, Tomohon memiliki anggota DPRD sendiri. Ini terjadi secara automatik apabila taraf desa menjadi kelurahan (berdasarkan UU Nomor 22 Tahun 1999 tentang Pemerintahan Daerah yang telah dipinda dengan "UU Nomor 32 Tahun 2004" tentang Pemerintahan Daerah), di mana semua desa yang ada di Kota Tomohon kini menjadi kelurahan dan secara bertahap telah dirasmikan oleh Pejabat Walikota Tomohon Drs. Boy Simon Tangkawarouw, MSi.

Sejak dahulu, Tomohon dikenal sebagai kota pendidikan dan kota agama, kerana di sinilah para mubaligh dari negeri Belanda menetap dan membuka sekolah-sekolah serta rumah sakit. Terdapat dua hospital di Kota Tomohon, yakni rumah sakit peninggalan Belanda Mariaheuvel Ziekenhuis yang didirikan pada 11 Februari 1930 oleh para biarawati JMJ yang sekarang berganti nama "Rumah Sakit Umum Gunung Maria". Ada juga satu hospital milik GMIM yaitu "RSU Bethesda".

Tomohon juga sebagai pusat Synagogue Gereja Masehi Injil di Minahasa (GMIM). Sekiranya dahulu Tomohon dikenali sebagai pusat penghasilan sayur-sayuran, kini gelaran itu telah beralih ke Kecamatan Modoinding, Kabupaten Minahasa Selatan. Tomohon kini dikenal sebagai penghasilan bunga (kembang) di Provinsi Sulawesi. Selain itu, kedudukannya yang dikelilingi oleh tiga gunung berapi yang hidup. Lokon, Mahawu, dan Masarang menjadikan wilayah ini sebagai daerah yang subur dan sebagai daerah pelancongan kerana hawanya yang sejuk.

Senarai kelurahan sunting

Kecamatan Tomohon Utara meliputi kelurahan:

  1. Kelurahan Tinoor I
  2. Kelurahan Tinoor II
  3. Kelurahan Kinilow
  4. Kelurahan Kakaskasen I
  5. Kelurahan Kakaskasen II
  6. Kelurahan Kakaskasen III

Kecamatan Tomohon Tengah meliputi kelurahan:

  1. Kelurahan Talete I
  2. Kelurahan Talete II
  3. Kelurahan Kolongan
  4. Kelurahan Kamasi
  5. Kelurahan Matani I
  6. Kelurahan Matani II
  7. Kelurahan Matani III

Kecamatan Tomohon Timur meliputi kelurahan:

  1. Kelurahan Kumelembuai
  2. Kelurahan Rurukan
  3. Kelurahan Paslaten I
  4. Kelurahan Paslaten I


Kecamatan Tomohon Barat meliputi kelurahan:

  1. Kelurahan Woloan I
  2. Kelurahan Woloan II
  3. Kelurahan Woloan III
  4. Kelurahan Taratara I
  5. Kelurahan Taratara I

Kecamatan Tomohon Selatan dengan nama camat saat ini Drs. Boy Mandagi meliputi kelurahan:

  1. Kelurahan Walian
  2. Kelurahan Uluindano
  3. Kelurahan Lansot
  4. Kelurahan Tumatangtang
  5. Kelurahan Kampung Jawa
  6. Kelurahan Pinaras
  7. Kelurahan Lahendong
  8. Kelurahan Pangolombian
  9. Kelurahan Tondangow