Keraton Kasepuhan ialah kraton (istana sultan) tertua di kota Cirebon, Indonesia. Ia adalah kediaman Sultan Kasepuhan dan istana diraja Kesultanan Cirebon.

Pendopo in Kraton Kasepuhan, Cirebon
Garden of Kraton Kasepuhan
Sebuah masjid di dalam kompleks Kraton Kasepuhan

Sejarah sunting

Ia dibina pada 1447 dan seni bina serta dalamannya adalah gabungan gaya Sunda, Jawa, Islam, Cina dan gaya Belanda.

Semasa sultan masih tinggal di istana, beberapa bahagian utama dibuka kepada orang ramai. Di dalamnya terdapat pavilion dengan dinding yang dicuci putih dihiasi dengan jubin Delft biru-putih, lantai marmar dan siling yang digantung dengan candelier Perancis. Warisan Majapahit dikekalkan dalam pendoponya yang kecil pada tapak bata berukir lembut. Ukiran pada tiang "pendopo" adalah salinan 1940-an daripada asal purba. Inovasi ialah penggunaan kurungan yang bercabang keluar dari lajur.[1] Bangunan utama mempunyai tapak tiang piramid yang luar biasa tinggi. Hiasan pada pendakap berkembar siling pendopo tumpang sari bangunan ini dipilih dalam warna sepuhan. Satu lagi ciri luar biasa dalam kompleks eklektik: tiang plaster dan batu menampilkan hiasan yang menyerupai reeding. Seperti tapak lama lain di sekitar Cirebon, seramik di dinding adalah perkara biasa di sini, walaupun penggunaannya di Kraton lebih terkawal.[2]

Istana ini juga mempunyai muzium kecil yang agak diabaikan dengan paparan terhad wayang, kris, meriam, perabot, perisai Portugis, dan pakaian diraja purba. Di bangunan berdekatan yang berasingan, 'Kereta Singabarong yang sangat rumit, sebuah koc berlapis emas abad ke-17, boleh dilihat bersama-sama dengan kereta pendua moden yang digunakan pada majlis rasmi.

Lihat juga sunting

ujukan sunting

  1. ^ Schoppert, P., Damais, S., Java Style, 1997, Didier Millet, Paris, pp. 48, ISBN 962-593-232-1
  2. ^ Schoppert, P., Damais, S., Java Style, 1997, Didier Millet, Paris, ms. 54, ISBN 962-593-232-1

Bacaan lanjut sunting

  • Turner, Peter (November 1995). Java. Melbourne: Lonely Planet. m/s. 229. ISBN 0-86442-314-4.

Templat:Tarikan pelancong di Indonesia