KraussMaffei Group ialah pengeluar mesin suntikan Jerman, mesin untuk teknologi penyemperitan plastik, dan jentera proses reaksi. Ia telah diperoleh oleh ChemChina pada 2016.[1][2]

Krauss-Maffei Group
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriLocomotive manufacturing, vehicle construction, arms industry Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1838
PengasasJoseph Anton von Maffei
Ibu pejabatMunich, Jerman
Keluaranjentera dan sistem untuk menghasilkan dan memproses plastik dan getah
Syarikat indukChemChina
Tapak webwww.kraussmaffeigroup.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
bangunan KraussMaffei bersejarah dengan tulisan

Sejarah sunting

Krauss-Maffei dibentuk pada tahun 1931 dari penggabungan kedua-dua syarikat Munich Maffei (ditubuhkan 1838) dan Krauss & Co. (diasaskan 1860). Kedua-duanya milik pembuat Jerman lokomotif terkemuka dari pelbagai jenis. Maffei juga membina kenderaan yang dikendalikan oleh stim dan, kemudian, kenderaan pembuatan dengan enjin pembakaran, termasuk lokomotif, troli dan bas sehingga tahun 1950-an.

Pada tahun 1960-an, Krauss-Maffei membina beberapa contoh lokomotif diesel-hidraulik ML 4000 C'C untuk demonstrasi dan ujian pada kereta api Amerika . Railroad Pasifik Selatan dan Denver dan Rio Grande Western Railroad mengambil bahagian dalam ujian, tetapi kedua-dua lokomotif tidak sesuai untuk perkhidmatan di Rocky Mountains yang dilalui di mana dua kereta api berlari. 1963 syarikat mula mengeluarkan tangki Leopard, pengeluaran Leopard 2 tahun 1973. Pada tahun-tahun tujuh puluhan mereka terlibat dalam pembangunan kereta api pengangkut magnet Transrapid. Pada tahun 1999 syarikat itu bergabung dengan DEMAG Mannesmann.

Komponen pertahanan dan lokomotif Krauss-Maffei kemudian diputar dan digabungkan dengan Wegmann dan menjadi syarikat masa kini Krauss-Maffei Wegmann (KMW), yang bebas dari KraussMaffei Group.

Pada bulan November 2018 Krauss-Maffei adalah mangsa serangan perisian tebusan, yang mengakibatkan pengeluaran yang teruk dalam pengeluaran.

Rujukan sunting

  1. ^ "Company History: 1945-Today". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-16. Dicapai pada April 13, 2017.
  2. ^ Elzio Barreto; Denny Thomas (January 11, 2016). "ChemChina-led group buys Germany's KraussMaffei for $1 billion in record deal". Reuters. Dicapai pada January 11, 2019.

Pautan luar sunting