Kripto-Islam adalah pegangan terhadap agama Islam secara rahsia, sementara secara umum mengamalkan agama lain. Perkataan ini terutamanya telah digunakan untuk merujuk kepada umat Islam Sepanyol sewaktu Pasitan (iaitu Morisco dan penggunaan Aljamiado mereka).

Berkaitan dengan istilah ini adalah konsep subkumpulan kripto-Islam, seperti kripto-Islam Sunah Waljamaah dan kripto-Islam Syiah. Setiap subkumpulan Muslim ini telah ditindas pada waktu tertentu di bawah pelbagai pemimpin di mana ia adalah bermanfaat untuk dikenali sebagai sebahagian dari kumpulan yang berpengaruh (contohnya ahli Syiah menyamar sebagai ahli Sunah Waljamaah, dan ahli Sunah Waljamaah menyamar sebagai ahli Syiah, sewaktu tempoh ketidakstabilan pergolakan di antara kedua-dua kumpulan ini).

Konsep ini disebut-sebut sewaktu Kempen Kepresidenan A.S. 2008 apabila tuduhan diarahkan terhadap calon Barack Obama. Contohnya, dari 1969 hingga 1971, Barack Obama menghadiri sebuah sekolah rendah negara Indonesia di Indonesia.[1] Obama telah berulang kali berkata melalui jurucakap bahawa dia adalah seorang Kristian dan tidak pernah menjadi seorang Muslim.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Harvey, L P (2005), Muslims in Spain, 1500 to 1614, pg. 1-5, Chicago: University of Chicago Press, ISBN 0226319636