Krisis gadai janji subprima

Krisis gadai janji subprima ialah krisis ekonomi yang timbul dengan penguncupan kecairan dalam sistem perbankan. Kemerosotan dalam pasaran perumahan Amerika Syarikat, amalan berisiko dalam memberi pinjaman dan meminjam, kadar tinggi hutang individu dan korporat menyebabkan banyak kesan buruk kepada ekonomi dunia. Krisis ini yang berasal pada tahun-tahun akhir abad ke-20 menjadi ketara sepanjang tahun 2007 dan 2008, dan telah melepasi pelbagai tingkat yang mendedahkan kelemahan menyeluruh sistem kewangan dan rangka kerja pengawalan global.

Krisis bermula dengan pecahnya gelembung perumahan Amerika Syarikat[1][2] dan kadar ingkar tinggi gadai janji kadar boleh laras "subprima" dan lain-lain yang diberi kepada peminjam berisiko tinggi berpendapatan rendah atau sejarah kreditnya tidak baik berbanding peminjam "prima". Insentif pinjaman dan arah aliran harga perumahan kian meningkat dalam jangka panjang menggalakkan peminjam memperoleh gadai janji dengan percaya bahawa mereka akan mampu membiayai semula pada kadar yang lebih bagus pada masa akan datang. Bagaimanapun, setelah harga perumahan mula menurun secara sederhana pada tahun 2006-2007 di kebanyakan tempat di A.S., maka pembiayaan semula makin sukar. Kegiatan keingkaran dan penutupan gadai janji meningkat secara mendadak kerana kadar faedah gadai janji kadar boleh laras ditetapkan lebih tinggi. Pada tahun 2007, hampir 1.3 juta harta perumahan A.S. tertakluk pada kegiatan penutupan gadai janji, lebih 79% berbanding tahun 2006.[3] Pada 22 Disember 2007, The Economist menganggarkan keingkaran subprima akan mencapai takat antara AS$200-300 bilion.[4]

Pemberi peminjam gadai janji yang mengekalkan risiko kredit (kebarangkalian kegagalan membayar balik) adalah yang pertama untuk merasai kesannya kerana peminjam sudah tidak mampu atau tidak sanggup membayar. Bank-bank utama dan institusi kewangan lain di seluruh dunia turut mencatatkan kerugian kira-kira AS$200 bilion pada 1 April 2008. Gara-gara suatu bentuk kejuruteraan kewangan bergelar pengsekuritian, ramai pemberi gadai janji menyerahkan hak kepada bayaran gadai janji dan risiko kredit berkenaan kepada pelabur pihak ketiga melalui sekuriti disokong gadai janji (mortgage-backed securities, MBS) dan tanggungan hutang bercagar (collateralized debt obligation, CDO). Pelabur-pelabur korporat, individu dan institusi yang memegang MBS atau CDO berhadapan dengan kerugian besar kerana nilai aset gadai janji sandaran sudah merosot. Pasaran saham di kebanyakan negara turut terjejas berikutan ini.

Sebaran risiko kredit secara berleluasa dan kesan yang kurang jelas pada institusi kewangan mendorong para pemberi pinjaman mengurangkan kegiatan pinjaman atau mengenakan kadar faedah lebih tinggi. Begitu juga, kemampuan syarikat memperoleh dana melalui pengeluaran kertas perdagangan turut terjejas. Aspek krisis ini seiring dengan luluh kredit. Kebimbangan kecairan itu mendorong bank-bank pusat di seluruh dunia mengambil tindakan untuk menyediakan dana kepada bank-bank anggota untuk menggalakkan pinjaman dana kepada peminjam yang wajar serta menguatkan semula pasaran kertas perdagangan.

Krisis subprima ini juga membantut pertumbuhan ekonomi, kerana pinjaman berkurangan atau lebih mahal mengurangkan pelaburan perniagaan dan perbelanjaan pengguna yang memacu ekonomi. A separate but related dynamic is the downturn in the housing market, where a surplus inventory of homes has resulted in a significant decline in new home construction and housing prices in many areas. This also places downward pressure on growth.[5] Oleh sebab kadar faedah pada sebilangan besar gadai janji kadar boleh laras subprima dan lain-lain dijangka dinaikkan pada tempoh tahun 2008, para penggubal undang-undang dan Jabatan Perbendaharaan A.S. mengambil tindakan. Satu rancangan sistematik bagi mengehadkan atau menunggakkan defer pelarasan kadar faedah dilaksanakan untuk mengurangkan kesan itu. Selain itu, para pemberi pinjaman dan peminjam yang berhadapan dengan kegagalan membayar balik digalakkan untuk bekerjasama agar membolehkan peminjam terus tinggal di rumah mereka. Kesan-kesan terhadap ekonomi lebih luas akibat krisis pasaran kewangan dan kemelesetan pasaran perumahan merupakan faktor-faktor utama dalam beberapa keputusan yang diambil oleh Rizab Persekutuan A.S. untuk memotong kadar faedah serta pakej rangsangan ekonomi yang dimeterai Presiden George W. Bush pada 13 Februari 2008.[6][7][8] Walau bagaimanapun, pada minggu 14 September 2008 krisis menjadi parah menjadi krisis kewangan global. Berikutan banyaknya tindakan campur tangan dalam pasaran bersifat ad hoc untuk menjamin firma-firma tertentu, cadangan bernilai $700 bilion dibentangkan kepada Kongres A.S. pada bulan September 2008, bertujuan memangkin semula pertumbuhan ekonomi serta memulihkan keyakinan terhadap pasaran kewangan. Pada 3 Oktober 2008, satu versi rang undang-undang yang dipinda akhirnya dijadikan undang-undang.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Bill Moyers Journal". 2007-06-29. Missing or empty |series= (bantuan)
  2. ^ "Egg Cracks Differ In Housing, Finance Shells". Wall Street Journal. 24 Disember 2007. It's now conventional wisdom that a housing bubble has burst. In fact, there were two bubbles, a housing bubble and a financing bubble. Each fueled the other, but they didn't follow the same course. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ "U.S. FORECLOSURE ACTIVITY INCREASES 75 PERCENT IN 2007". 2008. Dicapai pada 2008-02-24.
  4. ^ "The credit crunch". 2008. Dicapai pada 2008-02-24. Text "Postcards from the ledge" ignored (bantuan); Text "Economist.com" ignored (bantuan)
  5. ^ "FRB: Testimony--Bernanke, Economic outlook--January 17, 2008". 2008. Dicapai pada 2008-02-24.
  6. ^ "FRB: Press Release--FOMC statement--January 22, 2008". 2008. Dicapai pada 2008-02-24.
  7. ^ "Full speed ahead". 2008. Dicapai pada 2008-02-24.
  8. ^ "Rebate Checks in the Mail by Spring: Financial News - Yahoo! Finance". 2008. Dicapai pada 2008-02-24.

Pautan luar dan bacaan lanjut sunting