Krisis kepresidenan Venezuela 2019

Krisis seluruh negara berkenaan akan keabsahan Presiden Venezuela telah berlarutan sejak 10 Januari 2019, apabila Perhimpunan Kebangsaan yang dikuasai majoriti pembangkang mengisytiharkan bahawa pemilihan semula penyandang Nicolás Maduro pada tahun 2018 adalah tidak sah dan dewan ini menaikan pemimpin mereka, Juan Guaidó, sebagai pemangku presiden.

Krisis kepresidenan Venezuela 2019
Sebahagian daripada krisis di Venezuela
Tarikh10 Januari 2019 (2019-01-10) – kini
(5 tahun, 3 bulan dan 9 hari)
Lokasi
Punca
KaedahBantahan, kempen sokongan, tekanan diplomatik dan sekatan luar negara
StatusMasih berlangsung
  • Guaidó mengangkat sumpah pada 23 Januari
  • A.S mengakui Guaidó. Maduro kemudian memutuskan hubungan dengan Amerika Syarikat
  • Kerajaan A.S mengenakan sekatan ke atas syarikat minyak negara Venezuela PDVSA dan memindahkan aset-aset Venezuela di A.S kepada Guaidó
  • Tribunal Agung Kehakiman yang pro-Maduro membekukan aset kewangan Guaidó dan mengenakan larangan perjalanan ke atas beliau
Pihak terlibat

Proses dan keputusan pilihan raya presiden pada 20 Mei 2018 telah dipertikaian dengan meluas.[1] Dewan Negara telah mengisytiharkan ketidaksahan Maduro pada hari beliau dilantik untuk kali ke-2, memetik enakmen Perlembagaan Venezuela 1999 di bawah Hugo Chávez, pendahulu Maduro; dalam satu tindak balas kepada Tribunal Kehakiman Tertinggi pro-Maduro yang berkata pengisytiharan Dewan Negara adalah tidak berperlembagaan.[2]

Bantahan rakyat di seluruh Venezuela dan dunia terjadi pada 23 Januari apabila Guaidó mengesa rakyat Venezuela untuk menunjuk perasaan menentang Maduro.[3][4] Demonstrasi bagi menyokong Revolusi Bolivia dan kerajaan juga diadakan.[5]

Mesyuarat khas di Pertubuhan Negara Amerika (OAS) telah diadakan pada 24 Januari dan pada 26 Januari di Pertubuhan Bangsa Bersatu tetapi tiada kata putus telah dicapai. Setiausaha Agung PBB, António Guterres menggesa bagi sebuah dailog dilakukan.[6] Mexico dan Uruguay telah mengumumkan sebuah persidangan antarabangsa dengan negara-negara berkecuali diadakan di Montevideo pada 7 Februari.[7]

Kerajaan Maduro berkata bahawa krisis terkini adalah satu coup d'état yang diketuai oleh Amerika Syarikat bagi menjatuhkan beliau dan mengawal simpanan minyak negara.[8][9][10]

Lihat juga sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Bullock, Penn (10 January 2019). "Climate Change, U.S. Shutdown, Michael Cohen: Your Friday Briefing". New York Times (Online) – melalui ProQuest. President Nicolás Maduro was inaugurated for a second term after an election last year that was widely considered illegitimate — and despite a plummeting economy and skyrocketing violence, hunger and migration.
  2. ^ "El Tribunal Supremo de Justicia de Venezuela declara "inconstitucional" a la Asamblea Nacional y anula el nombramiento de Juan Guaidó como su presidente". Dicapai pada 29 January 2019.
  3. ^ "Protestas en Venezuela: miles de personas participan en manifestaciones masivas contra el gobierno de Maduro". BBC News Mundo (dalam bahasa Sepanyol). 23 January 2019. Dicapai pada 30 January 2019.
  4. ^ "Las 50 fotos de las masivas marchas contra la dictadura de Nicolás Maduro en Venezuela y Latinoamérica". Infobae (dalam bahasa Sepanyol). 24 January 2019. Dicapai pada 30 January 2019.
  5. ^ Sanchez, Ray and Nicole Chavez (23 January 2019). "Maduro defiant as Venezuelan opposition leader declares himself acting president". CNN. Dicapai pada 30 January 2019.
  6. ^ "UN political chief calls for dialogue to ease tensions in Venezuela; Security Council divided over path to end crisis". Dicapai pada 29 January 2019.
  7. ^ "Uruguay y México convocan a conferencia internacional en Montevideo sobre situación en Venezuela" (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 31 January 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ "Canciller Arreaza advierte que objetivo de plan golpista es el petróleo venezolano" (dalam bahasa Spanish). presidencia.gob.ve. Dicapai pada 30 January 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ "'Oil' the 'sole and real' purpose behind US 'coup' attempt, says Venezuela's foreign minister". RT. Dicapai pada 30 January 2019.
  10. ^ "Maduro afirma que el petróleo es el principal motivo de la presión de EEUU contra Venezuela" (dalam bahasa Spanish). Europa Press. Dicapai pada 30 January 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting

Templat:Bolivarian Venezuela Crisis Templat:Venezuela topics