Apresiasi atau kritikan tarian ialah penghasilan ulasan bertulis atau lisan tentang persembahan tarian (selalunya balet, tarian moden atau kontemporari). Istilah ini juga boleh merujuk kepada laporan itu sendiri, yang mungkin bertindak sebagai semakan, kritikan atau sorotan diarkibkan. Seperti topik lain, penulisan apresiasi tarian mungkin menggunakan bahasa teknikalnya sendiri, dan mungkin juga mencerminkan pendapat pengkritik. Akhbar utama membuat liputan tentang seni dalam beberapa bentuk dan kritikan tarian mungkin disertakan. Apresiasi tarian juga tersedia dalam jenis media lain, seperti penerbitan dalam talian,[1] melalui blog, tapak web dan video dalam talian.

Rujukan sunting

  1. ^ Daris, Gabriella (15 September 2015). "Decoding the phantasmagoria of Wayne McGregor's 'Tree of Codes'". Blouin Artinfo. Dicapai pada March 3, 2018.

Bacaan lanjut sunting

  • Robert Gottlieb (2008), Tarian Membaca, Perhimpunan memoir, laporan, kritikan, profil, wawancara, dan beberapa tambahan yang tidak dapat dikategorikan, Pantheon,ISBN 978-0-375-42122-8