Kronk's New Groove

Kronk's New Groove ialah sebuah filem animasi direct-to-video 2006 yang dikeluarkan oleh the Walt Disney Company pada 13 Disember 2006. Filem ini ialah susulan kepada filem animasi 2001 The Emperor's New Groove, dan menonjolkan ulangan watak oleh David Spade, John Goodman, Eartha Kitt, Patrick Warburton, dan Wendie Malick daripada filem asal, dengan suara baharu oleh John Mahoney dan Tracey Ullman.

Kronk's New Groove
PengarahElliot M. Bour
Saul Andrew Blinkoff
Lakon layarTom Rogers
Anthony Leondis (cerita)
Michael LaBash (cerita)
Dihasilkan olehPrudence Fenton
John A. Smith
DibintangiPatrick Warburton
Tracey Ullman
Eartha Kitt
John Goodman
Wendie Malick
John Mahoney
John Fiedler
David Spade
Dikisahkan olehDavid Spade
Disunting olehPhilip Malamuth
Arthur D. Noda
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
13 Disember 2006 (2006-12-13)
Masa tayangan
72 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

Plot sunting

Maharaja Kuzco mengisahkan tentang Kronk Pepikrankenitz, kini menjadi tukang masak dan ketua penghantar daging Mudka's Meat Hut, yang resah dengan lawatan ayahnya yang akan datang. Ayah Kronk tidak bersetuju dengan minat masakan Kronk muda dan berharap Kronk sebaliknya akan menetap dengan seorang isteri dan sebuah rumah besar di atas bukit.

Dalam kilas balik, Kronk menceritakan kisah bagaimana dia hampir memiliki mereka. Sebagai rakan sejenayah kepada Yzma, watak penjahat filem pertama yang bertukar menjadi kucing pada penghujung filem asal, tetapi kini menjadi manusia semula walaupun masih mempunyai ekor, dia mengikuti rancangannya untuk menjual lendir pembetung sebagai ramuan muda. Dia membuat wang yang cukup untuk membeli rumah orang tua daripada orang tua dan meletakkan rumah barunya yang besar di sana. Sebaik sahaja Kronk mengetahui ramuannya adalah palsu, orang-orang tua mengejarnya, di mana dia menggunakan ramuan untuk mengubah dirinya menjadi arnab, untuk menghalang mereka daripada menyerangnya. Dia kemudian segera dibawa lari oleh seekor burung hering yang besar. Apabila Kronk menyedari orang-orang tua telah menjual segala milik mereka sebagai balasan untuk sesuatu yang tidak berkesan, dia memberikan rumahnya kembali kepada mereka.

Kronk, sebagai kaunselor kem Chipmunks Junior di Kem Chippamunka, mula jatuh cinta dengan rakan kaunselor Cik Birdwell; tetapi apabila salah seorang chipmunknya, Tipo, melakukan gurauan untuk memenangi kejuaraan kem dan ditangkap, Kronk, berasa bertanggungjawab terhadap keadaan itu (kerana sebelum ini memberitahu Chipmunknya untuk melakukan apa sahaja untuk menang), melindungi budak lelaki itu di kos untuk menjauhkan cintanya.

Ayah Kronk tiba dan kekeliruan berlaku apabila beberapa rakan yang menyokong cuba menyerahkan diri kepadanya sebagai isteri dan anak-anak Kronk. Tetapi pada akhirnya, Kronk menyedari bahawa kekayaannya adalah dalam persahabatannya, dan ini akhirnya memenangi ibu jari ayahnya dan cinta Cik Birdwell.

Pada penghujung filem, di dalam sarang di luar restoran, Yzma (kekal sebagai arnab) menyaksikan dua anak burung itu menetas, mengatakan bahawa mereka sangat comel tetapi dua anak burung itu segera mendedahkan diri mereka sebagai karnivor yang ganas, mereka mulanya mengaum dengannya dan bersedia untuk menyerang Yzma, yang dia menjerit ketakutan sambil dua anak burung mengaumnya.

Pelakon suara sunting

Alih suara (bahasa Inggeris):

  • Patrick Warburton sebagai Kronk
  • Tracey Ullman sebagai Cik Birdwell
  • Eartha Kitt sebagai Yzma
  • David Spade sebagai Kuzco
  • John Goodman sebagai Pacha
  • Wendie Malick sebagai Chicha
  • John Mahoney sebagai Papi
  • John Fiedler sebagai Rudy
  • Bob Bergen sebagai Bucky
  • Eli Russell Linnetz sebagai Tipo
  • Patti Deutsch sebagai pelayan
  • Jessie Flower sebagai Chaca
  • Anthony Ghannam sebagai Huayna
  • Jeff Bennett sebagai lelaki tua kurus / lelaki tua gempal / Gollum-Rudy
  • April Winchell sebagai Hildy / Marge / Tina

Alih suara (bahasa Melayu):

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:The Emperor's New Groove