Kuch Kuch Hota Hai

Kuch Kuch Hota Hai (Hindi: कुछ कुछ होता है, terjemahan: "Sesuatu Sedang Berlaku") ialah sebuah filem komedi asmara berbahasa Hindi yang dikeluarkan di India dan United Kingdom pada 16 Oktober 1998.

Kuch Kuch Hota Hai
Kulit DVD
PengarahKaran Johar
PenulisKaran Johar
Dihasilkan olehYash Johar
DibintangiShahrukh Khan
Kajol
Rani Mukerji
Salman Khan
Sana Saeed
SinematografiSantosh Thundiiayil
Disunting olehSanjay Sankla
Diedarkan olehDharma Productions
Tarikh tayangan
16 Oktober 1998
Masa tayangan
177 minit
Negara India
BahasaHindi
Bajet$1,843,742.82 (est.)

Filem ini ditulis dan diarah oleh Karan Johar yang ketika itu pertama kali menyandang tugas sutradara, serta dibintangi pasangan layar perak popular Shahrukh Khan dan Kajol yang berkongsi gambar buat kali keempat. Rani Mukerji muncul sebagai pelakon pembantu filem ini, diiringi penampilan khas Salman Khan. Filem ini amat laris sambutannya baik di dalam mahupun luar negara India, apatah lagi merangkul anugerah utama dalam semua kategori utama termasuk anugerah Filem Terbaik di Anugerah Filmfare Tahunan ke-44, Anugerah Lux Zee Cine, Anugerah Sansui Viewers' Choice, Anugerah Aashirwad, Anugerah Bollywood dan Anugerah Kebangsaan.

Plot sunting

Anjali (Sana Saeed) adalah anak perempuan Rahul Khanna (Shah Rukh Khan), seorang ayah tunggal yang belum berkahwin lagi setelah isterinya Tina (Rani Mukherji) meninggal dunia setelah melahirkan Anjali lapan tahun yang lalu. Tina telah meninggalkan lapan surat untuk anak perempuannya yang masih muda, untuk dibaca olehnya selepas kematian pada setiap ulang tahun pertamanya.

Pada hari ulang tahunnya yang kelapan, Anjali membacakan surat terakhir ibunya kepadanya, mengenalkannya kepada wanita yang miril namanya, Anjali Sharma (Kajol). Rahul dan Anjali Sharma adalah kawan baik di kolej sebelum kedatangan Tina dari London. Rahul segera dipukul olehnya dan menghabiskan beberapa minggu berikutnya menggoda dengannya. Dia tidak menyedari bahawa AS menyimpan perasaan kepadanya, sebaliknya membiarkan dia tahu rancangannya untuk melamar Tina. Ini merosakkan Anjali Sharma yang meninggalkan kuliah pertengahan semester dan kehilangan hubungan dengan Rahul.

Rahul dan Tina akhirnya berkahwin, tetapi Tina percaya bahawa dia menghalang Rahul dan Anjali Sharma untuk bersama. Dalam surat terakhirnya kepada Anjali, dia memintanya untuk menyatukan kembali keduanya sekarang kerana ayahnya adalah seorang duda. Anjali mengambil tugas ibunya dan menjejaki Anjali Sharma ke kem musim panas di Shimla. Dia segera mendaftar, menuju ke sana terhadap keinginan ayahnya. Dia kemudian menipu ayahnya untuk mengunjunginya di kem. Apabila dia melakukannya, dia terkejut melihat Anjali Sharma di sana dan dua mempunyai pertemuan emosi.

Meminta ayah dan Anjali Sharma jatuh cinta terbukti lebih mencabar daripada yang diharapkan oleh Anjali, jadi dia mencipta kembali situasi yang dijelaskan dalam surat ibunya waktu mereka di kuliah. Seketika, Rahul dan AS mengikat kenangan bersama dan mula jatuh cinta. Namun, Anjali Sharma bertunang dan tunangnya Aman (Salman Khan) datang menemuinya di kem. Rahul terkejut, tetapi akhirnya mengucapkan tahniah kepadanya. Jika tidak ada tanda-tanda yang jelas daripadanya, Anjali Sharma memutuskan untuk meninggalkan perkhemahan sehingga dia dapat pulang dan berkahwin.

Pada hari perkahwinan Anjali Sharma, Rahul dan Anjali dijemput sebagai tetamu. Dalam usaha terakhir, Anjali melarikan diri untuk mencari Aman, menyebabkan Rahul mencarinya. Dia tersandung pada Anjali Sharma dan mengambil kesempatan untuk memberitahunya bahawa dia mencintainya. Sementara itu, Anjali nampaknya memberi tahu Aman tentang tugasnya dan surat ibunya.

Di tingkat bawah di tempat tersebut, para tetamu menunggu kedatangan Anjali Sharma untuk upacara terakhir. Masih emosional dari pertemuannya dengan Rahul, dia tidak dapat membawa dirinya berjalan ke pentas utama. Tunangnya menyedari bahawa dia tidak jatuh cinta padanya dan membatalkan perkahwinan. Dia memintanya untuk mengahwini Rahul. Ketika perayaan perkahwinan dilanjutkan dengan Anjali Sharma dan Rahul, Anjali melihat orang ramai dan melihat gambar ibunya yang mengucapkan tahniah kepadanya kerana memenuhi hasrat terakhirnya.

Pelakon sunting

Watak utama sunting

Dibantu oleh sunting

Muzik sunting

Kuch Kuch Hota Hai
Fail:KKHH CDCover.jpg
Album studio oleh
Dilancarkan pada1998
TempatIndia  
GenreRunut bunyi filem cetera
Panjang40:79
BahasaBahasa Hindi  
SyarikatSony Music
PengedarDharma Productions, Netflix dan iTunes  
PengarahKaran Johar  
PenerbitJatin-Lalit
Kronologi Jatin-Lalit
Pyar To Hona Hi Tha
(1998)
Kuch Kuch Hota Hai
(1998)
Mohabbatein
(2000)
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Senarai runut sunting

Judul Penyanyi Tempoh Catatan
"Kuch Kuch Hota Hai" Udit Narayan, Alka Yagnik 4:56 Bergambarkan Shahrukh Khan, Kajol dan Rani Mukerji
"Koi Mil Gaya" Udit Narayan, Alka Yagnik, Kavita Krishnamurthy 7:16 Bergambarkan Shahrukh Khan, Kajol dan Rani Mukerji
"Saajanji Ghar Aaye" Kumar Sanu, Alka Yagnik, Kavita Krishnamurthy 7:14 Bergambarkan Salman Khan dan Kajol
"Kuch Kuch Hota Hai (Sad)" Alka Yagnik 1:26 Bergambarkan Shahrukh Khan dan Kajol
"Yeh Ladka Hai Deewana" Udit Narayan, Alka Yagnik 6:36 Bergambarkan Shahrukh Khan dan Kajol
"Tujhe Yaad Na Meri Aayee" Alka Yagnik, Manpreet Akhtar, Udit Narayan 7:03 Bergambarkan Kajol
"Raghupati Raghav" Alka Yagnik, Shankar Mahadevan 2:05 Bergambarkan Shahrukh Khan
"Ladki Badi Anjani Hai" Kumar Sanu, Alka Yagnik 6:23 Bergambarkan Shahrukh Khan dan Kajol

Sambutan sunting

Kuch Kuch Hota Hai merupakan filem yang mencatat kutipan kasar tertinggi pada tahun 1998; iaitu meraih 500,000,000 rupee di pawagam-pawagam India.

Anugerah sunting

Anugerah Filmfare sunting

Zee Cine Awards sunting

Sansui Viewer’s Choice Movie Award sunting

National Film Awards sunting

    • Best Film For Providing Wholesome Entertainment.
  • Best Female Playback Singer

Pautan luar sunting

Anugerah dan pencapaian
Didahului oleh
Dil To Pagal Hai
Anugerah Filem Terbaik Filmfare
1998
Diikuti oleh:
Hum Dil De Chuke Sanam