Kucing Don atau sfinks Don ([Donskoy cat, Don sphynx] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) ialah satu baka kucing tidak berbulu yang berasal dari Rusia. Baka ini bermula pada 1987 dengan penemuan kucing tidak berbulu di bandar Raya Rostov na Donu di Rusia oleh pembiak baka kucing Elena Kovaleva.[1] Ia tidak berkaitan dengan baka kucing tidak berbulu yang lebih dikenali, sfinks, juga dikenali sebagai kucing tidak berbulu Kanada, yang ketidakberbuluan bercirinya disebabkan oleh gen resesif, sementara ketidakberbuluan kucing Don disebabkan oleh gen dominan.

Kucing Don
Nama alternatif Kucing tidak berbulu Don
Sfinks Don
Asal usul Rusia
Piawaian baka
TICA (Piawaian)
FIFe (Piawaian)
Kucing bela jinak (Felis catus)

Kucing Don pertama kali diiktiraf secara rasmi oleh World Cat Federation (WCF) pada 1997, dan oleh The International Cat Association (TICA) pada 2005. Piawaian titik memerihalkan kucing ini sebagai bersaiz sederhana dan berotot, dengan telinga besar, mata berbentuk badam dan jari kaki renang panjang tersendiri. Ia memerlukan penjagaan bulu kerap, walaupun kekurangan bulunya. Mandi berlebihan boleh menyebabkan kulit menjadi lebih berminyak.

Baka peterbald pada asalnya dicipta dengan menyilangkan kucing Don dengan kucing Siam dan kucing bulu pendek timur untuk menghasilkan kucing tidak berbulu daripada jenis timur. Pengawanan antara kucing Don dengan Peterbald tidak lagi dibenarkan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Donskoy". The International Cat Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-27. Dicapai pada 24 Oktober 2009.

Sumber sunting

Templat:Pandu arah kucing