Kultur mikrobiologi

Kultur mikrobiologi, ialah suatu kaedah memperbanyakkan mikrob pada medium kultur dengan pembiakan di makmal yang terkendali. Kultur ini digunakan untuk menentukan jenis dari organisme tersebut, keberlimpahannya, atau keduanya. Ia merupakan kaedah diagnostik utama dari mikrobiologi dan digunakan sebagai alat untuk menentukan penyebab dari penyakit jangkitan dengan membiarkannya berkembangbiak di medium tertentu. Sebagai contoh, kultur tekak mengambil contoh dengan menyapu bahagian hujung dalam tekak dengan kapas panjang dan membiakkannya pada piring petri dengan agar, sehingga dapat diketahui mikrob yang berbahaya, misalnya Streptococcus pyogenes, yang menyebabkan penyakit strep throat.[1] Tambahan pula, istilah kultur lebih umum digunakan secara tidak formal untuk "tumbuh secara selektif" mikrob tertentu di makmal.

Sel darah merah pada cawan berisi agar digunakan untuk mendiagnosis jangkitan. yang sebelah kiri positif dijangkiti oleh Staphylococcus (bakteria berkoloni), yang kanan positif dijangkiti oleh Streptococcus (berderet sambung-menyambung).

Kultur mikrobiologi ialah kaedah asas yang banyak digunakan sebagai alat kajian dalam biologi molekul. Selalunya berguna untuk mengasingkan kultur murni dari mikrob. Kultur yang murni (atau axenic) ialah populasi sel atau organisma multisel yang tumbuh dengan ketiadaan yang lain. Budaya murni dapat dimulakan dari satu sel atau satu organisma, jadi akan ada klon genetik dari yang lain.

Untuk penggunaan kultur mikrobiologi, agar yang berasal dari rumput laut digunakan. Lebih murah adalah guar gum, dan ia dapat digunakan untuk mengasingkan dan mengekalkan termofil.

Rujukan sunting

  1. ^ Healthwise, Incorporated (2010-06-28). "Throat Culture". WebMD. Dicapai pada 2013-03-10.

Pautan luar sunting

  • EFFCA - European Food and Feed Cultutes Association. Information about production and uses of microbial cultures as well as legislative aspects.