Bunkface

(Dilencongkan dari Kumpulan Bunkface)

Kugiran Bunkface ialah sebuah kumpulan muzik punk rock Malaysia yang diasaskan di Klang, Selangor, pada tahun 2005, terdiri daripada penyanyi utama dan pemain gitar Sam Baharom, pemain gitar bes serta penyanyi latar Youk (Farouk Jaafar), pemain gitar utama Paan (Ahmad Farhan), dan pemain dram Biak. Biak kemudiannya digantikan dengan Ejam Coda. Bunkface mula mencapai populariti melalui lagu dalam EP Lesson of the Season mereka iaitu Silly Lily dan Situasi. Semua peminat mereka digelar Bunker.[1]

Bunkface
Latar belakang
Berasal dariKlang, Selangor, Malaysia
GenrePunk rock, pop punk, alternative rock
Tahun aktif2005-kini
Syarikat rakaman
Bunkface Production
Pengkarya berkait
The Azenders, THEGIL, Dichi Michi, Robot Asmara, One Buck Short,Arsonist
Laman sesawang
www.bunkface.com.my
AhliSam
Youk
Paan
Biak

Sejarah sunting

2007–2010: Penubuhan dan Lesson of the Season sunting

 
Gambar promo undian Bunkface di Blast Off

Kugiran ini bermula sebagai empat sekawan yang bersekolah di SMK Sri Andalas dan sering mengadakan sesi jamming biasa di Klang, Selangor.[2] Nama "Bunkface" berasal dari tajuk sebuah lagu dendangan Sum 41, "Crazy Amanda Bunkface", yang dicadangkan oleh bekas pemain dram, Biak.[3]

Pada Mac 2006, Bunkface memenangi tempat pertama di pertandingan Band Rakan Seni Budaya anjuran Universiti Malaya, yang mana Piko dari kumpulan Marionexxes juga bertindak selaku pengurus acara, majalah muzik ROTTW turut sama menaja acara itu. Daripada itulah Bunkface julung kalinya disiarkan dalam majalah. Kemudian, Piko telah mencadangkan Bunkface kepada komuniti muzik Internet Demoplanet.tv untuk menawarkan penajaan untuk membikin video muzik. Pada akhir tahun 2006 barulah mereka dapat menarik perhatian umum dengan menyertai pertandingan realiti Blast Off.

Pada Disember 2007, Bunkface mengeluarkan EP pertama mereka yang berjudul Lesson of the Season yang diisi enam buah lagu berbahasa Inggeris yang mengadunkan general gaya pop-punk/rock alternatif. Lagu hit "Silly Lily" menduduki tangga teratas di carta hitz.fm Malaysian Top Ten selama 8 minggu dan carta Fly.fm Campur Chart selama 10 minggu. Single berbahasa Melayu pertama mereka, "Situasi" pula menduduki tangga #1 di carta XFresh FM serta mencapai tangga #3 di Carta Era FM selama 3 minggu.

Pada tahun 2009, Kumpulan Bunkface menggondol anugerah Rockstar, Break Out dan juga The Ultimate Shout! Award di upacara Anugerah Shout! pertama anjuran 8TV di Stadium Bukit Jalil. Pencapaian mereka di majlis penganugerahan urban tersebut menarik minat pihak penganjur One Movement For Music Perth (OMFM) dari Australia yang mengundang mereka untuk membuat persembahan di pesta yang diadakan di Perth pada 16–18 Oktober 2009, sekaligus menandakan kali pertama mereka membuat persembahan di luar negara.[1]

Selepas Lesson Of the Season mereka pada tahun 2007, Bunkface kemudian membuat single melayu pertama mereka yang bertajuk "Situasi" pada tahun 2008. Pada asalnya, lagu itu dirakamkan dalam bahasa Inggeris, Tapi Youk mencadangkan band ini untuk merakam dalam bahasa Melayu. Beberapa bulan kemudian, "Situasi" menyerbu stesen-stesen radio tempatan Melayu dan nombor hit # 1 di Fly FM dan berterusan tangga di # 3 pada ERA FM selama 3 minggu. Oleh itu, nama Bunkface tleah disebut-sebut oleh para media dan menonjakkan lagi nama bunkface sehingga ke serantau.

2010: Phobia Phoney, projek sampingan dan jelajah sunting

Bunkface menyertai kempen Everyone Connects anjuran TM dan menyanyikan lagu "Through My Window" yang disiarkan dalam iklan radio dan TV kempen tersebut. Lagu ini mula diperdengarkan ke udara dalam bentuk lagu misteri yang diedarkan ke semua stesen radio di negara.[4] Misteri ini menimbulkan tanda tanya di kalangan orang awam mengenai siapa penyanyinya dan apakah tujuan lagu ini dimainkan. Populariti kumpulan Bunkface melonjak setelah didedahkan identiti mereka selaku penyanyi lagu tersebut. Ketika ini, bilangan peminat lagu "Through My Window" yang mendaftar di Facebook mencecah 17,000 orang di samping namanya disebut lebih 3.7 juta kali dan lebih 6,600 muat naik video and audio di laman sosial tersebut.[5] Acara nyanyian beramai-ramai Everyone Connects yang turut mengetengahkan lagu "Through My Window" diadakan di Jalan Bukit Bintang pada 21 November 2009. Band indie lain yang turut serta dalam konsert gemilang itu ialah Rock N Roll John, Marionexxes, Maddame, Basolaye dan The Rodeo.

Pada Mac 2010, Bunkface melancarkan album penuh pertama mereka, iaitu Phobia Phoney[6] yang terdiri daripada empat lagu Melayu dan enam lagu Inggeris, termasuk single-single hit seperti "Situasi", "Revolusi", "Prom Queen" dan "Soldier".

Pada pertengahan tahun 2010, Sam telah menubuhkan satu projek sampingan bernama The Azenders bersama-sama dengan rakan-rakannya dari kumpulan-kumpulan lain seperti Izal (Bass) dari One Buck Short, Ajam (Synth/Strings) dari Dichi Michi, dan Kudut (Drummer) dari Robot Asmara dan telah mengeluarkan single pertama mereka di Facebook, Myspace halaman yang dipanggil "Ladies And Gentlemen" dan kini semakin kerap bermain di stesen radio tempatan. Band ini juga mengeluarkan single melayu "Peribadi". Band ini juga telah mengeluarkan "Livin Rock and Roll", satu lagi single. Pada Ogos, beberapa akhbar memuatkan berita mengenai perselisihan faham di antara Sam dan anggota kumpulan Bunkface yang lain. Diberitakan Sam tidak berpuas hati kerana kejayaan Bunkface banyak dibantu oleh kesungguhan beliau sahaja. Sam dikatakan mahu meninggalkan kugiran itu dan membentuk kugiran baru.

Tidak lama selepas itu, Sam dan pengurusannya tampil menafikan dakwaan. Menurut mereka, Bunkface masih lagi utuh dan tidak akan berpecah (dalam waktu terdekat ini) sebaliknya akan terus merencana perjalanan seni mereka. Sam bagaimanapun mengakui akan menubuhkan sebuah kugiran indie terbaru yang lebih banyak menumpukan persembahan secara underground. Menurut Sam, penglibatannya dalam kugiran baru itu tidak bermakna dia mahu meninggalkan Bunkface sebaliknya sekadar mencuba perkara baru.[7]

2011–2013: "Panik" dan pengharamannya, BF Rockstation dan Bunk Not Dead sunting

Pada 23 Mac 2011, Festival Muzik Asia Hong Kong (HKAMF) telah diadakan di Pusat Pameran & Konvensyen Hong Kong, Hong Kong. Festival ini telah dianjurkan oleh IFPI di Hong Kong dan melibatkan enam negara dari seluruh Asia. Antara negara-negara yang mengambil bahagian dalam festival yang julung kalinya diadakan adalah seperti China, Taiwan, Singapura, Korea, Malaysia dan tuan rumahnya, Hong Kong. Jepun pada mulanya dijangka mengambil bahagian dalam festival itu oleh Ikumi Kumagai tetapi terpaksa menarik diri kerana keadaan di Jepun masih dalam keadaan tidak stabil pada masa itu. Dalam pusingan awal, Bunkface telah mempersembahkan lagu berjudul Escape Dance dan memberikan satu cabaran yang sukar untuk Qiong Wu, Kewei, dan The Boss. Persaingan begitu sengit bagi semua yang bergenre muzik pop dari China - Wu Qiong, Singapura - Kewei, The Boss - Korea dan Malaysia diwakili oleh Bunkface yang berjaya ke peringkat akhir. Untuk peringkat akhir ini, semua peserta yang telah berjaya dipilih atas undian juri diminta untuk memilih daripada mana-mana lagu popular dari artis yang lain tetapi dengan pilihan sendiri untuk pertandingan ini. Berdasarkan markah yang diberi oleh hakim, empat finalis kebangsaan telah memberikan satu pertandingan yang amat sengit dalam segi pemarkahan.

Bunkface telah memilih lagu "We Are the Champions" dari Queen yang telah meraut tempat ketiga keseluruhan dalam pemarkahan untuk persembahan pentas dan persembahan vokal. Dari festival ini, Bunkface talah berjaya meletakkan diri mereka sebagai salah satu artis yang setanding dengan artis-artis popular dari seluruh Asia. Penyertaan Bunkface juga memberi kejutan kepada banyak pihak, terutama penonton, hakim, persaingan artis, artis, dan juga para jemputan IFPI sendiri. Kebanyakan mereka tidak sedar bahawa Malaysia mempunyai seorang artis yang sangat berbakat sebelum festival itu. Mereka juga telah membuat klip video bagi single "Dunia" di bandar raya Hong Kong.

Bunkface dikatakan kurang mendapat sokongan sepenuhnya daripada penggiat muzik Malaysia.[perlu rujukan] Malahan ada stesen-stesen radio yang tidak mahu putarkan lagu kumpulan ini. Lebih teruk lagi, single terbaru Bunkface, "Panik" telah diharamkan oleh semua stesen radio milik RTM kerana lirik lagu itu mempunyai perkataan Reformasi. Kumpulan ini difahamkan mereka (RTM) menganggap lagu itu pro-pembangkang. Namun tidak sama sekali.

Ada ura-ura yang mengatakan kumpulan ini mahu berpindah ke Jakarta pada tahun 2012 atas faktor diatas. Namun ahli kumpulan ini menafikan dakwaan tersebut sebaliknya menegaskan bahawa mereka bukanlah berpindah, tetapi menetap buat sementara. Kalau semua perancangan berjalan lancar, Bunkaface akan mengadakan konsert jelajah Indonesia pada 2012 nanti. Apabila terlibat dengan konsert sebegini sudah pasti Bunkface perlu tinggalkan Malaysia. Paan berpendapat, Indonesia sebuah negara yang sangat besar, jadi konsert jelajah pasti mengambil masa yang lama.

Selain sibuk dengan persembahan pentas, Bunkface juga sibuk menguruskan kedai cenderamata dan aksesori yang beroperasi di SS15, Subang Jaya. Kedai yang dinamakan Bunkface Rockstation itu turut menjual barangan cenderamata daripada beberapa kumpulan ‘Indie’ seperti Hujan. Setiap barangan dijual pada harga RM5.00 hingga RM80.00.

2011 telah menjadi tahun yang tenang untuk Bunkface kerana mereka tidak mengeluarkan single baru sejak tahun lepas tetapi menunggu untuk single Bunkace baru akan berakhir tidak lama lagi . Youk telah mengumumkan bahawa Bunkface kini mengumpul bahan-bahan baru untuk album yang akan datang mereka yang akan dirakamkan di Jakarta pada Jun. "Kami akan muncul dengan single baru dan album penuh kedua pada masa akan datang yang dijangka akan dikeluarkan pada bulan Ogos," katanya. Sebelum itu, Bunkface telah membuat persembahan di Indonesia Makassar Pesta dan telah menerima pandagan yang positif dari Indonesia. Indonesia juga telah membuat halaman Facebook yang dikenali sebagai "kubu Indonesia untuk menyokong Bunkface dan menggalakkan penyokong Bunkface seluruh daerah di Indonesia.

Pada 9 September 2011, Bunkface mengeluarkan single baru mereka bertajuk "Panik?". Lagu ini sebenarnya ditulis sebelum mengeluarkan album pertama mereka, Phobia Phoney. Lagu itu dirakamkan di Jakarta, Indonesia dan dihasilkan dengan belanjawan yang tinggi. Klip video untuk lagu itu akan dibuat kemudian. Sam mengesahkan bahawa album kedua yang mereka akan buat terdiri daripada 13 lagu, 9 lagu-lagu bahasa Inggeris dan 4 lagu-lagu Melayu termasuk "Panik?". Bunkface berjaya dilaksanakan di Jakarta Urbanfest 2011 pada itu 20.11.11 dan berbuat baik dalam untuk mempamerkan mereka pada hari berikutnya di Hard Rock Cafe Jakarta. Mereka menerima penghormatan khas yang dijemput untuk muncul di talk show popular di Indonesia Bukan Empat Mata. Mereka melakukan single hit mereka terbesar iaitu "Situasi" di dalam acara itu. Sebelum ini, hanya Datuk Siti Nurhaliza dan Amy Search artis lain dari Malaysia telah muncul di rancangan ini. Kumpulan ini ditaja oleh AirAsia bersama-sama dengan Jamu Mak Dara sebagai penaja mereka dan membantu mereka membawa media tempatan untuk menampung aktiviti-aktiviti mereka di Jakarta. Bunkface telah sangat mempunyai ramai peminat di Indonesia dengan jumlah yang besar semasa mereka menginap di Jakarta.

2014–kini: Malam Ini Kita Punya dan kejayaan seterusnya sunting

Album ketiga Bunkface, Malam Ini Kita Punya dikeluarkan pada 3 Oktober 2014.[8] Album mengandungi lapan lagu termasuk lagu eponim dan "Darah Muda" serta sebuah lagu raya, "Anugerah Syawal". Ia merupakan album Bunkface pertama terbitan Sony Music Entertainment Malaysia selepas mereka mengikat kontrak dengan label itu pada awal tahun. Bagi mempromosikan album ini, Bunkface telah dipilih oleh DiGi x Deezer Spotlight Artiste of the Month dan mereka ialah artis pertama yang muncul di sesi DiGi x Deezer Spotlight di Malaysia.[9] Pada 16 Ogos 2015, Bunkface telah dijempu untuk beraksi di Summer Sonic Festival 2015 di Tokyo, Jepun.[10][11]

Bunkface telah didekati oleh Animonsta Studios untuk menyumbangkan dua runut bunyi untuk filem animasi BoBoiBoy: The Movie yang bertajuk "Bermula" dan "Masih Di Sini". Lagu ini mula diperkenalkan kepada umum dalam treler BoBoiBoy: The Movie yang ditayangkan pada 25 September 2015.[12]

Pada tahun 2016, Bunkface meraikan ulang tahun ke-10 dengan mengadakan konsert khas Bunkface X Live in Kuala Lumpur yang berlangsung pada 24 Disember 2016 di Stadium Chin Woo. Bunkface menandatangani kontrak bersama Universal Music Malaysia dan konsert itu akan menjadi kerjasama antara label utama dan label mereka sendiri, Bunkface Production. Album kompilasi pertama Bunkface, Bunkface X dilancarkan semasa konsert, ia memuatkan lagu-lagu hits kumpulan ini yang dimuatkan dalam EP dan tiga album terdahulu.[13][14][15]

2021 sunting

Pada tahun 2021, Sam telah menubuhkan satu lagi band projek sampingan bernama THEGIL

Gaya muzik sunting

Bunkface menyifatkan muzik mereka sebagai punk rock, dan mereka telah memetik Sum 41, Green Day, Blink 182, Fall Out Boy, The Offspring, NOFX, Good Charlotte dan Yellowcard sebagai pengaruh utama mereka.

Ahli kumpulan sunting

Ahli terkini sunting

  • Sam Baharom - vokal/gitar
  • Paan – gitar/vokal
  • Youk – bes
  • Biak - dram

Bekas ahli sunting

  • Jabar - bes (2005-2006)
  • YM Raja Azuan - keyboard (2005-2006)

Ahli sessionist sunting

  • Ejam Coda - dram, perkusi (2008)
  • Gjie 6ixth Sense - keyboard, synth (2009-2011)
  • Wawa Oh Chentaku - keyboard, synth (2010–2014)
  • Wan 6ixth Sense - dram, perkusi (Bunk Not Dead Tour 2013)
  • Ainol Ramli - dram, perkusi (2015-2022)
  • Izzy Musa - keyboard, synth (2017-kini)
  • Ajam Dichi - gitar irama (2017-kini)

Diskografi sunting

EP sunting

Album studio sunting

Album kompilasi sunting

Anugerah dan pencalonan sunting

Anugerah Industri Muzik
Tahun Kategori Karya tercalon Album Keputusan Tewas kepada
2010 (AIM17) Artis Baru Terbaik Tercalon Yuna
Lagu Inggeris Tempatan Terbaik Prom Queen Phobia Phoney Tercalon Yuna - Deeper Conversation
Lagu Rock Terbaik Situasi Menang
Lagu Terbaik Tercalon Yuna - Dan Sebenarnya
Anugerah Kembara Menang
2011 (AIM18) Lagu Rock Terbaik Extravaganza Phobia Phoney Tercalon A.P.I. - Pelita
2013 (AIM20) Lagu Rock Terbaik Panik Bunk Not Dead Tercalon Amy Search - Di Bawah Gerbang Skaea
Anugerah Bintang Popular Berita Harian
Tahun Kategori Keputusan
2009 Penyanyi Duo/Kumpulan Popular Menang
2010 Artis Duo/Berkumpulan Popular Tercalon
2011 Artis Duo/Berkumpulan Popular Tercalon
2018 Artis Kolaborasi Duo/Berkumpulan Popular Tercalon
Anugerah SHOUT!
Tahun Kategori Keputusan
2009 [16] Break Out Award Menang
Rockstar Award Menang
The Ultimate Shout! Award Menang
2010 Rockstar Award Menang
Music Video Award Menang

Rujukan sunting

  1. ^ a b http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2009/11/16/mstar_hiburan/20091115161527&sec=mstar_hiburan
  2. ^ Azri myStarz dan BunkFace, oDIN Weblog, 17 November 2008. Dicapai pada 9 Januari 2010.
  3. ^ "Bunkface at Dig-It-All Fest". Malaysian Today. 6 Ogos 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-03-23. Dicapai pada 9 Januari 2010.
  4. ^ "Bursting into song". The Star. 16 November 2009. Dicapai pada 9 Januari 2010.
  5. ^ "Sing-along, virtual game and concert in Jln Bukit Bintang". The Star. 21 November 2009. Dicapai pada 9 Januari 2010.
  6. ^ Li Ee Kee (18 Mac 2010). "Bunkface: Kami Sudah Bersedia". gua.com.my. Dicapai pada 25 April 2010.[pautan mati kekal]
  7. ^ Dengarnya: Bunkface nafi bergolak Diarkibkan 2010-08-16 di Wayback Machine, Berita Harian, 13 Ogos 2010. Dicapai pada 10 September 2010.
  8. ^ "Resipi Bertahan Bunkface". Kosmo! Online. 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-18. Dicapai pada 18 June 2016.
  9. ^ Ong, Samantha. "Bunkface launches third album & performs for fans". Hotxpress. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 October 2014. Dicapai pada 18 June 2016.
  10. ^ "SUMMER SONIC 2015 / SONICMANIA|8月15日(土) 東京公演|ローチケHMV". HMV (dalam bahasa Japanese). Dicapai pada 18 June 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ https://www.facebook.com/summersonicfestival/photos/pb.156433154410236.-2207520000.1440064022./857194901000721/?type=3&theater
  12. ^ Lagu Bunkface dianaktirikan? Utusan Malaysia (14 Mac 2016). Dicapai pada 31 Julai 2016.
  13. ^ Bunkface mark 10th year with a concert The Malay Mail (21 Oktober 2016). Dicapai pada 22 Oktober 2016.
  14. ^ #Bunkface: Punk Trio To Celebrate 10th Year Anniversary With Special Concert Hype.my (21 Oktober 2016). Dicapai pada 22 Oktober 2016.
  15. ^ Loong Wai Ting (4 November 2016). Facing the music: Bunkface celebrates 10th anniversary with upcoming concert and MTV Awards nomination New Straits Times. Dicapai pada 4 November 2016.
  16. ^ "Shout! Awards Winners". Voize. 18 Julai 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-26. Dicapai pada 9 Januari 2010.

Pautan luar sunting