Kumpulan kematian ialah kumpulan yang sangat kompetitif, kerana jumlah pesaing kuat dalam kumpulan lebih besar daripada jumlah tempat kelayakan yang tersedia untuk fasa kejohanan seterusnya. Oleh itu, dalam fasa kumpulan, satu atau lebih pesaing kuat dalam "kumpulan kematian" pasti akan tersingkir, yang diharapkan dapat maju lebih jauh dalam kejohanan. Istilah tidak rasmi pertama kali digunakan untuk kumpulan di final Piala Dunia FIFA. Sekarang juga digunakan dalam pertandingan bola sepak dan sukan lain.

Selepas undian untuk kejohanan, sering terdapat perdebatan mengenai kumpulan mana yang merupakan "kumpulan" neraka. Ini kerana beberapa sebab: sebahagiannya, dari perbahasan yang lebih umum mengenai kekuatan relatif pelbagai pesaing; tetapi, selain daripada itu, kerana tidak ada definisi yang pasti dari istilah "kumpulan kematian". Kadang kala, istilah ini bermaksud kumpulan yang hanya mempunyai pesaing terkuat, yang semuanya berpotensi menjadi pemenang kejohanan, yang bermaksud selalu ada satu kumpulan seperti itu; definisi lain membenarkan kematian kumpulan atau tidak ada sama sekali.

Pautan luar sunting

  • Ollie (4 December 2009) [3 December 2007]. "The top seven World Cup Groups of Death". Who ate all the Pies.
  • Adams, Tom (4 December 2009). "Five of the best Groups of Death". soccernet. ESPN. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 December 2009. Dicapai pada 4 December 2009.
  • Lléo; Karel Stokkermans; Michael Hynes; dll. (3 March 2003). "Groups of death". The Best of Rec.Sport.Soccer. RSSSF. Dicapai pada 8 December 2009.
  • Samantha Lee and Cork Gaines (2 December 2017). "Charts show Russia's World Cup group is unlike the others". Business Insider. Dicapai pada 10 June 2018.