kutukan (juga dipanggil imprecation, malediction, hex, execration, malison, anathema, atau commination) ialah apa-apa yang dinyatakan ingin bahawa beberapa bentuk kesengsaraan atau musibah akan menimpa atau melekat pada satu atau lebih satu orang, tempat atau objek.[1] Khususnya, "laknat" mungkin merujuk kepada hasrat atau lafaz sedemikian yang dikuatkuasakan oleh kuasa supernatural atau spiritual, seperti tuhan atau dewa, roh, atau kuasa alam, atau sebagai sejenis mantera oleh sihir (biasanya ilmu hitam) atau sihir; dalam erti kata yang terakhir, sumpahan juga boleh dipanggil hex atau jinx. Dalam kebanyakan sistem kepercayaan, kutukan itu sendiri (atau yang mengiringi ritual) dianggap mempunyai beberapa kuasa dalam hasilnya. Untuk menterbalikkan atau menghapuskan Kutukan kadangkala dipanggil "penyingkiran" atau "pemecahan", kerana mantera harus dihilangkan, dan selalunya memerlukan ritual atau doa yang rumit.[2]

Seorang wanita melakukan upacara mengutuk (Hokusai)

Rujukan sunting

  1. ^ "Definisi KUTUK". Definition of the Oath by Merriam-Webster. Dicapai pada 2019-07-19. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  2. ^ Chauran, Alexandra (2013). Are You Deceived? Recognizing and Breaking the Curse. Llewellyn Worldwide. ISBN 978-0-7387-3620-4.