Kway teow

masakan mi beras

Kuetiau, (Bahasa Mandarin: Shahe fen atau he fen) adalah sejenis mi Cina lebar diperbuat daripada beras.

Kuetiau
Shahe fen versi nipis
Nama alternatifHor fun, lain-lain lagi
JenisMi Cina
Tempat asalChina
Kawasan/rantauDaerah Shahe
Bahan utamaBeras
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Kway teow
Bahasa Cina: 沙河粉
hefen
Bahasa Cina: 河粉

Nama sunting

 
Kuey teow goreng
 
Kuey teow sup

Walaupun shahe fen dan he fen adalah transliterasi berdasarkan Mandarin, terdapat banyak transliterasi lain berdasarkan Kantonis,termasuk ho fen, hofen, ho-fen, ho fun, ho-fun, hofoen (transliterasi Belanda di Suriname), hor fun, hor fen, sar hor fun, dan lain-lain. Di samping itu, shahe fen sering bersinonim dipanggil kway teow (粿條), harfiah "jalur kek beras", transliterasi berdasarkan Cina Min Nan, POJ: kóe-tiâu) atau guotiao (pinyin: guǒtiáo; transliterasi yang sepadan bagi Mandarin), seperti dalam nama hidangan yang dipanggil char kway teow. Walau bagaimanapun, shahe fen dan kway teow adalah dengan tegas dan secara teknikal tidak sama (yang terkemudian pada asasnya kek beras dihiris kepada jaluran) dan orang Min Nan secara umum masih sedar membuat perbezaan antara shahe fen dan kway teow dalam ucapan mereka. Kek atau jalur beras asal yang adalah sangat liat teksturnya (walaupun selepas memasak), menjadikannya tidak popular dengan pengguna moden.

Ia juga dikenali di Sabah sebagai da fen (大粉), bermakna "bihun lebar", kerana persamaan warna dan tekstur dengan bihun.

Mi ini dipanggil guay tiew sen yai (Bahasa Thai: เส้นใหญ่, yang bermaksud "mi beras besar") di Thailand, dan kwetiau di Indonesia.

Asal sunting

 
Hor fun ikan hiris yang dijual di Bukit Batok, Singapura

Shahe fen adalah dipercayai berasal dari bandar Shahe (沙河; Kantonis: Sa1ho4 pinyin: Shāhé), kini sebahagian daripada Daerah Tianhe di kota Guangzhou, di wilayah selatan China Guangdong, tempat asal nama mereka. Shahe fen adalah makanan lazim bagi selatan Cina, walaupun mi sama juga disediakan dan dinikmati di negara-negara Asia Tenggara berdekatan seperti Vietnam, Thailand, Kemboja, Filipina, Malaysia, Indonesia dan Singapura, semua yang mempunyai penduduk Cina yang agak besar.

Jenis sunting

 
Shahe fen lebar digoreng dengan kicap

Mi shahe fen berwarna putih, lebar, dan agak licin. Teksturnya adalah anjal dan sedikit kenyal. Ia tidak membeku atau mengering dengan baik dan dengan itu secara umumnya (jika ada) dibeli segar, dalam bentuk jalur atau kepingan yang boleh dipotong mengikut lebar yang dikehendaki. Jika mi segar tidak boleh didapati, ia juga boleh dibeli dibungkus dalam bentuk kering, dalam pelbagai lebar.

Mi shahe fen adalah hampir sama dengan mi bánh phở Vietnam, yang mungkin berasal daripada makanan Cina yang serupa. Walaupun mi phở digunakan dalam sup mungkin berbeza lebar, lebar mi phở juga biasa dalam masakan goreng. Hidangan popular Thai phat si-io dan mi mabuk juga dibuat dengan mi sama.

Chao fen sunting

Shahe fen sering digoreng dengan daging dan sayur-sayuran dalam hidangan yang dipanggil chao fen (炒粉; pinyin: chǎo fěn). Manakala chao fen adalah transliterasi Mandarin, chow fun dari Kantonis adalah nama hidangan ini yang juga paling sering disebut dalam Restoran Cina di Amerika Utara.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

  •   Kategori berkenaan Kway teow di Wikimedia Commons

Templat:Hong Kong cuisine Templat:Cantonese cuisine Templat:Chinese noodles