Nombor Kawalan Perpustakaan Kongres

(Dilencongkan dari LCCN)

Nombor Kawalan Perpustakaan Kongres, atau nama Inggerisnya, The Library of Congress Control Number, LCCN ialah sebuah sistem yang berlandaskan penomboran bersiri untuk penkatalogan rekod-rekod di dalam Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat. Sistem ini tidak ada kena mengena dengan kandungan buku, dan tidak seharusnya dikelirukan dengan Klasifikasi Perpustakaan Kongres.

Format sunting

Dalam bentuk yang paling asas, nombor tersebut termasuk tahun dan nombor bersiri. Tahun mempunyai dua digit untuk tahun 1898 hingga 2000, dan empat digit bermula pada tahun 2001. Tiga tahun yang samar-samar (1898, 1899, dan 1900) dibezakan dengan saiz nombor siri. Terdapat juga beberapa keganjilan dalam nombor yang bermula dengan "7" kerana eksperimen yang digunakan antara 1969 dan 1972 yang menambahkan angka cek.[1]

Nombor siri adalah enam digit panjang dan hendaklah termasuk sifar utama. Penomboran sifar utama nombor ini adalah tambahan yang lebih baru kepada format, begitu banyak kerja yang lebih lama akan menunjukkan kod kurang lengkap. Tanda sempang yang sering dilihat memisahkan tahun dan nombor bersiri adalah pilihan. Baru-baru ini, Perpustakaan Kongres telah mengarahkan para penerbit untuk tidak memasukkan tanda sempang.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Structure of the LC Control Number".

Pautan Luar sunting