La Madeleine, Paris

L'église de la Madeleine (Sebutan bahasa Perancis: [leɡliːz də la madəlɛn], Gereja Madeleine; secara lebih rasmi, L'église Sainte-Marie-Madeleine; kurang rasmi, hanya La Madeleine) ialah sebuah Katolik gereja yang menduduki kedudukan memerintah di arrondissement ke-8 Paris.[2][3] Gereja Madeleine telah direka dalam bentuknya sekarang sebagai kuil untuk kemuliaan tentera Napoleon, dan kemudiannya dinamakan untuk teman Yesus, Mary Magdalene. Di selatan terletak Place de la Concorde, di sebelah timur ialah Place Vendôme, dan di sebelah barat Saint-Augustin, Paris.

La Madeleine
Perancis: L'église Sainte-Marie-Madeleine
LokasiArrondissement ke-8 Paris
NegaraPerancis
MazhabKatolik
Laman sesawangeglise-lamadeleine.com
Sejarah
PengasasNapoleon (1807)
PengabdianMary Magdalene
Ditahbiskan24 Julai 1842
Seni bina
StatusGereja Paroki
Status fungsiGiat
Gelaran warisan Monument Historique PA00088812[1]
Digelarkan1915
ArkitekPierre-Alexandre Vignon
Jenis seni binaKuil Rom
Gaya seni binaNeo-Klasik
Pecah tanah1807
Disiapkan1828
Spesifikasi
Panjang108 m (354 ka)
Lebar43 m (141 ka)
Matra lainColumns: 20.0 m (65 ka 7 in)
Pentadbiran
Kawasan ketua biskopParis
Kakitangan luar gereja
Pemain organFrançois-Henri Houbart
La Madeleine, Paris
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Sebahagian dari
Paris, Tebing Sungai Seine
Inskripsi1991 (sesi ke-15)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 
Gereja 1659 di peta Turgot Paris (1736)
 
Projek Etienne-Louis Boullée untuk gereja (1777-1781)
 
La Madeleine di sebelah kanan dalam poster ini mengiklankan Exposition Universelle (1878)

Tapak bangunan ini, berpusat di hujung rue Royale, garis pandang antara Gabriel's hotel berkembar di Place de la Concorde, memerlukan hujung monumental yang sesuai dari masa dataran itu ditubuhkan pada 1755, sebagai Place Louis XV. Penempatan di sekitar tapak itu dipanggil Ville l'Évêque. Tapak di pinggir bandar faubourg telah dilampirkan ke bandar Paris pada tahun 1722.[4][5]

Dua permulaan palsu telah dibuat dalam membina sebuah gereja di tapak ini. Pembinaan semula gereja lama yang dikhususkan kepada Mary Magdalene telah dipertimbangkan. Reka bentuk pertama, ditugaskan pada tahun 1757, dengan pembinaan dimulakan dengan upacara meletakkan batu asas oleh Raja, 3 April 1763, telah dihentikan pada tahun 1764; reka bentuk pertama itu, oleh Pierre Contant d'Ivry, adalah berdasarkan Jules Hardouin Mansart gereja Late Baroque Les Invalides, dengan kubah mengatasi salib Latin. Pada tahun 1777, Contant d'Ivry meninggal dunia dan digantikan oleh muridnya Guillaume-Martin Couture, yang memutuskan untuk memulakan semula, memusnahkan pembinaan yang tidak lengkap, memendekkan bahagian tengah dan mendasarkan reka bentuk barunya yang lebih terpusat pada Pantheon Rom. Pada permulaan Revolusi 1789, bagaimanapun, hanya asas dan serambi besar telah siap; paduan suara bekas gereja itu telah dirobohkan pada tahun 1797, tetapi kerja telah dihentikan sementara perdebatan hangat tentang tujuan apa bangunan itu mungkin berfungsi di Revolusi Perancis: perpustakaan, bilik tarian awam, dan pasar semuanya dicadangkan. Sementara itu, Perhimpunan Kebangsaan ditempatkan di Palais Bourbon di belakang hadapan bertiang bertiang yang diilhamkan oleh serambi yang telah siap di hujung bekas rue Royale.

Selepas penghukuman Louis XVI mayatnya segera diangkut ke Gereja Madeleine lama (dirobohkan pada 1799), kerana undang-undang yang berkuat kuasa melarang pengebumiannya. Kekal di sebelah bapanya, Dauphin Louis de France, di Sens. Dua kurator yang telah bersumpah setia kepada Revolusi mengadakan upacara peringatan singkat di gereja. Salah seorang daripada mereka, Damoureau, menyatakan dalam bukti:

Tiba di tanah perkuburan, saya menyeru supaya senyap. Satu detasmen Gendarmes menunjukkan kepada kami mayat itu. Ia berpakaian rompi putih dan seluar sutera kelabu dengan stoking yang sepadan. Kami melaungkan Vesper dan upacara untuk orang mati. Mengikut perintah eksekutif, mayat yang berbaring di dalam keranda terbuka dilemparkan ke atas katil kapur di dasar lubang dan ditutup dengan satu tanah, keseluruhannya diikat dengan kuat dan menyeluruh. Kepala Louis XVI diletakkan di kakinya.

Pada 21 Januari 1815 Louis XVI dan Marie Antoinette telah dikebumikan semula di Basilica Saint-Denis di mana pada tahun 1816 abangnya, Raja Louis XVIII, mempunyai monumen pengebumian yang didirikan oleh Edme Gaulle.

Pada tahun 1806 Napoleon membuat keputusannya untuk mendirikan sebuah tugu peringatan, sebuah Temple de la Gloire de la Grande Armée ("Temple to the Glory of the Great Army"); berikutan pertandingan yang rumit dengan banyak penyertaan dan juri yang memutuskan reka bentuk oleh arkitek Claude Étienne de Beaumont (1757–1811), Maharaja mengatasi semua, sebaliknya menugaskan Pierre-Alexandre Vignon (1763–1828) untuk membina reka bentuknya pada kuil antik (Bandingkan Maison Carrée, dalam Nîmes) Asas yang sedia ada pada masa itu dihancurkan, memelihara tiang berdiri, dan kerja dimulakan semula. Dengan siapnya Arc de Triomphe du Carrousel pada tahun 1808, peranan peringatan asal untuk kuil telah dikurangkan.

Selepas kejatuhan Napoleon, dengan reaksi Katolik semasa Pemulihan, Raja Louis XVIII memutuskan bahawa struktur itu akan digunakan sebagai gereja, yang didedikasikan untuk Mary Magdalene . Vignon meninggal dunia pada tahun 1828 sebelum menyiapkan projek itu dan digantikan oleh Jacques-Marie Huvé. Satu pertandingan baru telah ditubuhkan pada 1828-29, untuk menentukan reka bentuk untuk arca untuk pediment, penghakiman terakhir, di mana Mary Magdalene berlutut untuk memohon syafaat bagi Yang Terkutuk; pemenangnya ialah Philippe Joseph Henri Lemaire. Pemerintahan Berapa Julai mendedikasikan semula monumen taubat untuk Revolusi sebagai monumen perdamaian nasional, dan bahagian tengahnya telah berkubah pada tahun 1831. Pada tahun 1837 secara ringkas dicadangkan bahawa bangunan itu boleh digunakan sebaik-baiknya sebagai stesen kereta api , tetapi bangunan itu akhirnya disucikan sebagai gereja pada tahun 1842.

Pengebumian Chopin di Gereja Madeleine di Paris telah ditangguhkan hampir dua minggu, sehingga 30 Oktober 1849. Chopin telah meminta agar Mozart's Requiem dinyanyikan. The Requiem mempunyai bahagian utama untuk suara wanita, tetapi Gereja Madeleine tidak pernah membenarkan penyanyi wanita dalam koirnya. Gereja akhirnya mengalah, dengan syarat penyanyi wanita itu kekal di belakang tirai baldu hitam.

 
Sortant De La Madeleine, Paris oleh Jean Béraud

Semasa Komune Paris pada tahun 1871, curé gereja, Abbé Deguerry adalah salah seorang daripada mereka yang ditangkap dan dijadikan tebusan oleh Komune. Dia dihukum bunuh bersama Georges Darboy, Bishop of Paris dan empat tebusan lain pada 24 Mei, ketika tentera kerajaan Perancis merebut semula bandar itu.

Seni Bina sunting

 
Maison Carrée dari Nîmes
 
Muka bangunan utara dari rue Tronchet
 
Organ besar oleh Aristide Cavaillé-Coll

Madeleine dibina dalam gaya Neo-Klasik dan diilhamkan oleh Maison Carrée yang lebih kecil di Nîmes, salah satu yang terbaik dipelihara daripada semua Kuil Roms. Ia adalah salah satu bangunan neo-klasik besar terawal untuk meniru keseluruhan bentuk luaran kuil Rom, dan bukannya hanya bahagian depan serambi. Lima puluh dua tiang Corinthian, setiap satu 20 meter (66 kaki) tinggi, dibawa mengelilingi seluruh bangunan. Arca pedimen Penghakiman Terakhir adalah oleh Philippe Joseph Henri Lemaire, dan pintu gangsa gereja mengandungi relief yang mewakili Sepuluh Perintah. Ia mengukur 108 kali 43 m (354 kali 141 ka).[6][7]

Di dalam, gereja ini mempunyai satu nave tunggal dengan tiga kubah di atas teluk melengkung yang luas, dihiasi dengan hiasan mewah yang diilhamkan oleh mandi Rom seperti juga oleh artis Renaissance. Di bahagian belakang gereja, di atas mezbah yang tinggi, berdiri patung oleh Carlo Marochetti yang menggambarkan St Mary Magdalene diangkat oleh malaikat yang membangkitkan tradisi mengenai ekstasi yang dia masukkan dalam doa hariannya semasa dalam pengasingan. Separuh kubah di atas mezbah dilukis dengan lukisan dinding oleh Jules-Claude Ziegler, bertajuk Sejarah Kristian, menunjukkan tokoh-tokoh penting dalam agama Kristian dengan – tanda tarikh Empayar Keduanya – pusat menduduki Napoleon pentas.

Hari ini sunting

Madeleine ialah gereja paroki Keuskupan Agung Paris; misa dan perkhidmatan keagamaan lain disambut setiap hari, dan pengebumian dan perkahwinan masih disambut di sini. Di ruang bawah tanah Gereja (pintu masuk di sebelah Pasar Bunga) adalah Foyer de la Madeleine. Lazimnya pelbagai ruang legar yang dikendalikan oleh kumpulan agama dan sivik di seluruh Perancis, Madeleine ialah rumah bagi sebuah restoran di mana, dengan yuran langganan tahunan, seseorang boleh menjamu selera di bawah siling berkubah dengan hidangan Perancis tiga hidangan yang dihidangkan oleh sukarelawan dengan harga nominal. harga. Selepas makan, seseorang boleh minum kopi di ruang istirahat di hujung ruang legar untuk salah satu espreso termurah di Paris. Dinding Ruang Legar selalunya dihiasi oleh artis tempatan.[8][9]

Organ dan organ sunting

Gereja ini mempunyai organ paip yang terkenal, dibina oleh Aristide Cavaillé-Coll pada tahun 1845. Ia telah dipulihkan oleh pengganti Cavaillé-Coll Charles Mutin pada tahun 1927, yang juga melanjutkan manual kepada 56 nota. Pengubahsuaian tona telah dilakukan oleh Roethinger, Danion-Gonzalez, dan Dargassies masing-masing pada tahun 1957, 1971 dan 1988. Jawatan organis bergelar telah dipegang oleh banyak organis dan komposer utama selama ini:[10][11][12]

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Templat:Base Mérimée
  2. ^ "La Madeleine". aviewoncities.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  3. ^ "ÉGLISE DE LA MADELEINE". en.parisinfo.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  4. ^ "La Madeleine - Paris, France". sacred-destinations.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  5. ^ "Vignon's The Church of La Madeleine". smarthistory.khanacademy.org. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  6. ^ "MadeleineArticle Free Pass". britannica.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  7. ^ "EGLISE DE LA MADELEINE". francethisway.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  8. ^ "ÉGLISE DE LA MADELEINE REVIEW". fodors.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  9. ^ "Place de la Madeleine". lonelyplanet.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  10. ^ Smith, Rollin; Vierne, Louis (1999). Louis Vierne: Organist of Notre-Dame Cathedral. ISBN 9781576470046. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  11. ^ "The Cavaille-Coll organ of La Madeleine, Paris". signumrecords.com. Dicapai pada 23 Mac 2014.
  12. ^ "Appendix J Parisian Organists - A Directory of Composers for" (PDF). rscm.u-net.com. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 10 Mac 2013. Dicapai pada 23 Mac 2014.

Pautan luar sunting

Templat:Arrondissement ke-8 Paris Templat:Tarikan pelawat di Paris