Antem

(Dilencongkan dari Lagu kawasan)

Antem[1] atau lagu puja (gereja) adalah komposisi muzik sambutan atau puja, biasanya digunakan sebagai simbol untuk kumpulan yang berbeza, terutama lagu kebangsaan negara . Pada asalnya, dan dalam teori muzik dan konteks keagamaan, ia juga merujuk kepada karya paduan suara suci pendek (masih sering dilihat di Harpa Suci dan jenis nyanyian not bentuk) dan lebih khusus lagi kepada bentuk muzik liturgi tertentu.

Etimologi sunting

Antem berasal dari perkataan bahasa Inggeris Anthem; yang berasal dari ἀντίφωνα bahasa Yunani (antíphōna) melalui bahasa Inggeris Lama antefn. Kedua-dua perkataan itu pada awalnya merujuk kepada antifon, gaya nyanyian panggilan dan tindak balas.[2]

Jenis sunting

Kata "lagu" biasanya digunakan untuk menggambarkan lagu atau komposisi perayaan untuk kumpulan yang berbeza, seperti dalam lagu kebangsaan . Banyak lagu pop digunakan sebagai lagu sukan, termasuk lagu "We Are the Champions" oleh Queen dan "We Will Rock You", dan beberapa acara sukan mempunyai lagu sendiri, terutama termasuk Liga Juara-Juara UEFA. Selanjutnya, beberapa lagu digayakan secara artistik sebagai lagu kebangsaan, sama ada lagu itu digunakan atau tidak, termasuk lagu "Irresponsible Hate Anthem" dari Marilyn Manson, "Anthem for the Year 2000" dari Silverchair, dan "Child's Anthem" Toto.

Lagu kebangsaan sunting

Sebuah lagu kebangsaan (juga lagu negeri, lagu negara, dan lain-lain) secara amnya ialah patriotik gubahan muzik yang membangkitkan dan memuji-muji sejarah, tradisi, dan perjuangan yang dilakukan oleh negara itu, yang diiktiraf sama ada dengan yang negeri kerajaan sebagai rasmi lagu kebangsaan, atau secara konvensional melalui penggunaan oleh rakyat. Sebilangan besar lagu kebangsaan adalah perarakan atau pujian dengan gaya. Negara-negara Amerika Latin, Asia Tengah, dan Eropah cenderung ke arah yang lebih hasil hiasan dan opera, manakala mereka yang berada di Timur Tengah, Oceania, Afrika dan Caribbean menggunakan lebih simplistik sebarang gangguan . Beberapa negara yang dibahagikan kepada beberapa negara penyusun mempunyai komposisi muzik rasmi mereka sendiri (seperti dengan Inggeris, Persekutuan Rusia, dan bekas Kesatuan Soviet); lagu-lagu pengundi mereka kadang-kadang disebut sebagai lagu kebangsaan walaupun bukan negara berdaulat .

Lagu bendera sunting

Lagu bendera umumnya merupakan komposisi muzik patriotik yang memuji bendera, biasanya salah satu negara, dalam hal ini kadang-kadang disebut lagu kebangsaan. Ia sering dinyanyikan atau dipersembahkan semasa atau tepat sebelum menaikkan atau menurunkan bendera semasa upacara. Sebilangan besar negara menggunakan lagu kebangsaan masing-masing atau lagu patriotik lain untuk tujuan ini.[3] Walau bagaimanapun, beberapa negara, terutama di Amerika Selatan, menggunakan lagu bendera diskrit untuk tujuan tersebut. Tidak semua negara mempunyai lagu kebangsaan. Ada yang menggunakannya pada masa lalu tetapi tidak lagi menggunakannya, seperti Iran, China, dan Afrika Selatan. Lagu kebangsaan dapat dikodifikasi secara rasmi dalam undang-undang, atau secara tidak resmi diakui seperti itu hanya melalui kebiasaan dan kebiasaan. Di beberapa negara, lagu kebahagiaan mungkin hanya lagu lain, dan di negara lain, itu mungkin merupakan simbol rasmi negara yang serupa dengan lagu kebangsaan kedua, seperti di Taiwan.

Untuk bahagian negeri sunting

Beberapa negara, seperti bekas Kesatuan Soviet, Sepanyol, dan United Kingdom, antara lain, dianggap sebagai kesatuan beberapa "negara" dengan pelbagai definisi. Setiap "negara" yang berlainan mungkin mempunyai lagu (wilayah) mereka sendiri dan lagu-lagu ini mungkin atau tidak dikenali secara rasmi; komposisi ini biasanya disebut sebagai lagu kebangsaan walaupun mungkin juga dikenali dengan nama lain (misalnya "lagu negeri" di Amerika Syarikat).

Malaysia sunting

Semua negeri di Malaysia mempunyai lagu negeri masing-masing.

Pertubuhan antarabangsa sunting

Entiti yang lebih besar kadang-kadang mempunyai lagu, dalam beberapa kes dikenali sebagai 'lagu kebangsaan'. Lullaby adalah lagu rasmi UNICEF yang dikarang oleh Steve Barakatt.[4] "The Internationale" adalah lagu kebangsaan organisasi gerakan sosialis dan gerakan komunis . Sebelum Mac 1944, ia juga merupakan lagu kebangsaan Kesatuan Soviet dan Komintern. ASEAN Way adalah lagu rasmi ASEAN. Lagu " Ode to Joy " dari Symphony No. 9 adalah lagu rasmi Kesatuan Eropah dan Majlis Eropah. Let's All Unite and Celebrate adalah lagu rasmi Kesatuan Afrika[5] ("Let Us All Unite and Celebrate Together").

Gerakan Olimpik juga mempunyai lagu organisasi sendiri. Penutur bahasa Esperanto dalam perjumpaan sering menggunakan lagu "La Espero" sebagai lagu kebahasaan mereka. Lagu Asia Selatan pertama oleh penyair-diplomat Abhay K dapat memberi inspirasi kepada SAARC untuk menghasilkan Lagu Nasional SAARC.[6]

Lagu antarabangsa juga menyatukan sekumpulan organisasi yang mempunyai sebutan yang sama seperti Lagu Kebangsaan Royal Golf Club yang dikarang oleh Steve Barakatt. Perkara yang sama berlaku untuk Kesatuan Penyiaran Eropah [7]: permulaan Te Deum di D Major oleh Marc-Antoine Charpentier dimainkan sebelum setiap siaran rasmi Eurovision dan Euroradio . Bar pertama pendahuluan sangat berkaitan dengan Pertandingan Lagu Eurovision.

Lagu global sunting

Pelbagai seniman telah membuat "Antem Bumi" untuk seluruh planet, biasanya memuji idea-idea kesedaran planet. Walaupun UNESCO telah memuji idea lagu kebangsaan,[8] PBB tidak pernah menggunakan lagu rasmi.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ anthem Definisi: antem, lagu puja (gereja)selanjutnya di PRPM
  2. ^ EB (1878).
  3. ^ "Morning Colors Ceremony Camp Pendleton 2-1-12". YouTube. February 1, 2012.
  4. ^ A musical call to action: ‘Lullaby: The UNICEF Anthem’ UNICEF Website, 19 November 2009
  5. ^ AU Symbols Diarkibkan 2005-03-04 di Wayback Machine.
  6. ^ Indian poet-diplomat pens S.Asian anthem after Earth anthem success Diarkibkan 2013-12-03 di Wayback Machine ANI, 27 November 2013
  7. ^ "Eurovision anthem contest for EBU's 70th anniversary". eurovision.tv. 2020-02-12. Dicapai pada 2020-05-23.
  8. ^ UNESCO finds Indian poet-diplomat's idea of an Earth Anthem inspiring Business Standard, 27 February 2014

Bibliografi sunting