Lakshamilavan

Puteri Thailand
(Dilencongkan dari Laksamilawan)

Lakshamilavan, juga dieja Lakshami Lavan (Bahasa Thai: ลักษมีลาวัณ; RTGSLaksamilawan; 3 Julai 1899 - 29 Ogos 1961), née Puteri Vanbimol Voravan (Bahasa Thai: วรรณพิมล วรวรรณ;RTGSWanphimon Worawan) adalah permaisuri diraja Raja Vajiravudh (Rama VI) Siam. Bapanya adalah Putera Naradhip Prapanpongse, seorang penyair yang diterima dan artis hari.

Lakshamilavan
ลักษมีลาวัณ
Princess Consort of Siam
Lakshamilavan in her young age.
Keputeraan(1899-07-03)3 Julai 1899
Bangkok, Siam
Kemangkatan29 Ogos 1961(1961-08-29) (umur 62)
Bangkok, Thailand
PasanganVajiravudh (Rama VI)
KerabatDinasti Chakri
AyahandaPutera Voravanakara, Putera Naradhip Prapanpongse
BondaTad Montrikul

Kehidupan awal dan perkahwinan sunting

Nama yang diberikan puteri Lakshamilavan adalah Mom Chao Varnbimol Voravarn. Dilahirkan pada 3 Julai 1899, dia adalah anak perempuan Putera Naradhip Prapanpongse, dan Mom Luang Thad Montreekul. nama panggilan puteri Lakshamilavan adalah Thanying Tew atau puteri Tew (Bahasa Thai: ท่านหญิงติ๋ว)

keagungan penglibatan pertamanya raja Vajiravudh adalah untuk tuanku tenang Anak Puteri Mom Chao Vallabhadevi Voravarn, anak perempuan Putera Naradhip Prapanpong. Raja Vajiravudh mula rapat dengan kakak tunang beliau, beliau tuanku tenang Puteri (Mom Chao) Varnbimol Voravarn, semasa pertunangannya. raja telah menukar namanya Puteri Varnbimol Voravarn untuk Ibu Chao Lakshamilavan Voravarn. Dia memelihara rahsia hubungan sulitnya selama lapan bulan, selepas itu beliau menetapkan pembatalan pertunangan pertama dan segera dinaikkan Mom Chao Lakshamilavan ke pangkat Pra Ong Chao (Royal Highness); mereka telah berkahwin pada tahun 1922. Pada 27 Ogos 1922, raja mengadakan sambutan penganugerahan beliau gelaran "Pra Nang Ther" kepada isteri barunya - tajuk yang berada di atas 'puteri' tetapi lebih rendah daripada seorang ratu (anggaran: "permaisuri puteri").

Seberapa banyak yang dia dipuja isterinya, keutamaan raja ialah untuk menghasilkan pewaris takhta tetapi pasangan itu gagal untuk hamil. Satu lagi isteri, miss Prapai Sucharitkul, menjadi hamil, yang diperolehi beliau gelaran Permaisuri Indrasakdi Sachi. Malangnya, ratu baru keguguran tiga kali. Sementara itu, Puteri Laksami melihat ketidakupayaan beliau untuk menghasilkan waris telah, berkesan, kegagalan untuk melaksanakan tugas sebagai seorang isteri diraja. Dia memilih untuk "bersara" dari kedudukannya dan mengambil kehidupan yang lebih mudah di luar mahkamah diraja. Laksami berpindah ke sebuah kawasan istana kecil dan hidup hidupnya penulisan drama dan puisi untuk teater - hadiah dia diwarisi daripada bapanya. Ini telah digalakkan oleh bekas suaminya, raja. Laksami kemudian menulis surat di bawah gambar dirinya dan dihantar kepada bekas suaminya dengan mesej yang berbunyi: ". Saya hadir cinta yang tidak lagi boleh di dunia ini untuk anda"

Kehidupan selepas kematian raja sunting

Selepas kematian raja pada tahun 1925, puteri menjalani kehidupan kesendirian, dengan sedikit, jika ada, kakitangan kerajaan hadir. walaupun mereka pernah menjadi banyak dalam masa beliau sebagai permaisuri diraja. Selepas perang, Laksami menerima warisan kiri untuk beliau oleh raja dan berpindah ke istana lain, Laksami Vilas villa, terletak di jalan Sri Ayudhya. Dia menjadi seorang penulis yang dinyatakan, dan menterjemahkan banyak buku-buku Barat di bawah nama pena "Patama Varnpimol". Di akhir hidupnya dia menjadi sedikit kecewa dengan kewujudan beliau dan dikenali untuk mengutuk generasi baru untuk tingkah laku yang moden. kelakuan ini dilihat sebagai 'un-Siam' oleh generasi Lakshamilavan ini. Walaupun sunyi, dia cuba untuk hidup hidupnya dengan cara yang dia melihat patut, selebihnya bermaruah, sesuai dengan wont diraja. Dia akhirnya menjadi bertapa maya dalam istana beliau, enggan menerima sebarang tetamu.

Pembunuhan sunting

Pada malam 29 Ogos 1961, tukang kebun puteri, berusaha untuk mencuri kekayaan kiri untuk beliau oleh raja, berkali-kali melanda seluruh kepala menggunakan linggis, semasa dia sedang berkebun. erst manakala puteri berumur 62 tahun pada masa kematiannya. badan Lakshamilavan ditemui oleh bapanya berhampiran garaj di vila lima hari selepas serangan itu. pembunuh cuba gadai hiasan beliau telah dicuri dari puteri, menyedari nilai khas yang barangan. Pemilik kedai pajak gadai, setelah diiktiraf barang-barang berharga sebagai harta diraja, menghubungi polis. Setelah ditangkap, pembunuh mengaku. Bagaimanapun, beliau menafikan mengetahui identiti puteri itu dan, beliau menjadi ahli keluarga diraja, mempercayai dia memegang pangkat yang jauh lebih rendah daripada yang telah sebenarnya kes itu.

Titles and Styles sunting

  • Her Serene Highness Princess Vanbimol Varavarn
  • Her Serene Highness Princess Lakshamilavan Varavarn
  • Her Highness Princess Lakshamilavan
  • Her Royal Highness Princess Lakshamilavan
  • Her Royal Highness Princess Lakshamilavan, Royal Consort of King Vajiravudh

Keturunan sunting