Latitud tengah adalah di antara latitud 23°26'22" Utara dan 66°33'39" Utara, dan di antara 23°26'22" Selatan dan 66°33'39" Selatan, atau, zon sederhana Bumi antara rantau kutub tropika dan Artik dan Antartika. Pemuka cuaca dan siklon luar tropika biasanya ditemui di kawasan ini, dan juga sekali-sekala siklon tropika yang bergerak dari kawasan pembentukan yang lebih dekat dengan khatulistiwa.

Peta dunia dengan zon tropika diserlahkan dengan warna merah, yang bersempadan dengan kawasan latitud tengah kedua-dua timur dan barat.

Angin lazim di latitud pertengahan sering sangat kuat. Bahagian-bahagian di dunia ini juga melihat pelbagai cuaca berubah dengan pantas apabila jisim udara sejuk dari kutub dan kumpulan udara panas dari kawasan tropika menolak naik dan turun ke atas mereka, kadang-kadang berselang dalam masa beberapa jam antara satu sama lain, terutama di dalam Roaring Forties (antara 40 dan 50 darjah latitud di kedua-dua hemisfera).

Terdapat empat jenis iklim epik pertengahan latitud: mediterranean, subtropika lembap, pantai barat laut, dan benua lembap.

Lihat juga sunting