Lattakia ( Bahasa Yunani : Λαοδικεία Naqahrah : Laodicea , Latin : Laodicea ad Mare ) ialah sebuah bandar Syria , dianggap yang kelima di Republik dari segi populasi, selepas Damsyik , Aleppo , Homs dan Hama , terletak di pantai timur Laut Mediterranean , dalam semenanjung maritim kira-kira 335 km Dari barat laut ibu negara , Damsyik , yang merupakan cawangan pertama negara di Mediterranean dan inkubator pelabuhan terbesarnya, yang menjadikannya lokasi komersial yang unik, dan memperkayakannya dengan banyak industri penting. dan kemudahan komersial; Selain itu, bandar ini merupakan pusat pentadbiran Lattakia Governorate

Bandar ini juga merupakan pusat pelancongan yang penting kerana kekayaannya dalam tapak arkeologi, sebahagian daripadanya bermula sejak era Phoenicia , serta iklim yang sederhana dan ketersediaan perkhidmatan industri pelancongan. Kawasan yang diduduki oleh bandar pada masa ini telah didiami oleh kediaman manusia sejak Zaman Batu , dan telah mengalami kemakmuran seni, ekonomi dan budaya yang jarang ditemui dan muncul daripada abjad pertama Ugarit .  Ia juga merupakan pusat penting dalam era Seleucid dan Rom , tetapi lokasinya berhampiran sempadan dengan Empayar Byzantine selepas penaklukan Islam Levant , mengubahnya menjadi sesuatu yang serupa dengan negeri sempadan, dan juga membawa kepada kemerosotan. dalam kepentingan dan peranannya, dan apa yang menyumbang kepada kemerosotan keadaan, bencana alam dan gempa bumi yang menjejaskannya, serta tentang kecuaian pentadbiran, terutamanya semasa pemerintahan Uthmaniyyah ; Walau bagaimanapun, bandar ini semakin penting sejak abad kedua puluh , dan mampu menjadi pusat komersial, perindustrian, kebudayaan dan pelancongan yang penting, sehingga ia menjadi destinasi untuk kira-kira setengah juta pelawat setiap tahun.

Penduduk bandar ini telah berkembang dengan ketara sejak awal abad kedua puluh berkat kepentingannya yang semakin meningkat dan pertumbuhan pasaran komersialnya. Menurut statistik 2009 , penduduknya ialah 650,558. Ia adalah sebuah bandar yang bermazhab. Terdapat Muslim Alawi , Muslim Sunni , dan orang Kristian, yang kebanyakannya mengikut mazhab Ortodoks Yunani, bersama-sama dengan minoriti lain; Dari segi etnik , orang Arab adalah majoriti besar, dengan minoriti Armenia dan Turkmen . Kebanyakan penduduk di bandar ini berpendidikan, dan kadar buta huruf di muhafazah ialah 9%, iaitu kurang daripada purata umum di Syria. Bagi aktiviti ekonomi penduduk pula, ia bermula dengan perkhidmatan import dan eksport, dan kemudian kerja-kerja yang berkaitan dengan pelancongan dan industri, di mana beberapa industri aktif di bandar, seperti permaidani, aluminium, asfalt, dan lain-lain.  Kubu Kota Salahuddin Al-Ayyubi , 30 km dari bandar, telah dipilih sebagai salah satu Tapak Warisan Dunia , dilindungi oleh UNESCO .

Etimologi sunting

Latakia digambarkan oleh sejumlah besar nama, dengan perkembangan peringkat dan era sejarah yang dilaluinya . Nama itu ditukar kepada "Ramita", yang bermaksud "tinggi", dan ahli falsafah dan ahli sejarah Philon menamakannya " Ramathos " , iaitu nama salah satu tuhan Phoenicia .  Bagi penduduk tempatan, mereka memanggilnya "Muzbada", yang dalam bahasa Arab bermaksud " buih laut ",  manakala Maharaja Justian memanggilnya "Theodoraris", manakala tentera Salib memanggilnya "Lalish".

Bagi nama yang paling biasa, yang merupakan asal usul nama yang digunakan hari ini, ia adalah nama yang diberikan kepadanya pada abad keempat SM oleh Maharaja Seleucus Nicator selepas dia membina semula, iaitu "Laodicea" selepas ibunya, dan dia juga menamakan Antioch sempena nama bapanya , Antiochius , dan Apamea sempena nama isterinya.  Kemudian ia entah bagaimana diputarbelitkan untuk menjadi "Latakia." Semasa era Rom, Julius Caesar pada abad pertama SM memanggilnya "Julia," dan Maharaja Septimius Severus menamakannya sempena namanya, yang bermaksud "Septima sang Nilam." , nama Rom tidak tersebar dan nama Seleucid kekal sama. Khabar angin, dan apabila dinasti Umayyah ditubuhkan di Damsyik Ia dipanggil "Latakia al-Sham" untuk membezakannya daripada beberapa bandar dengan nama yang sama. Bagi nama panggilannya, dia digambarkan sebagai "Pengantin Pantai".

Bagi lambang bandar itu, ia telah diluluskan pada tahun 1975 oleh Majlis Bandaraya Lattakia, dan ia mewakili sauh kapal yang dikelilingi oleh dua ikan lumba-lumba . Ia adalah salinan salah satu barang antik yang ditemui sejak abad kedua SM di bandar ini . Ikan lumba-lumba itu juga ditemui pada sejumlah besar syiling sejak zaman Seleucid , dan Latakia adalah satu-satunya bandar di Timur Tengah yang menggunakan ikan lumba-lumba sebagai salah satu simbolnya, dan salah satu daripada beberapa bandar di Levant yang namanya bukan berasal dari bahasa Syria atau Aram . Adapun sauh atau al-Yatir, ia merujuk kepada pelayaran, tulang belakang kehidupan ekonomi di bandar, dan nama "Latakia al-Arab" dicipta kerana ia adalah salah satu nama yang diberikan oleh orang Islam ketika mereka masuk. bandar pada abad ketujuh., untuk membezakannya daripada lapan bandar lain dengan nama yang sama; Slogan ini diletakkan oleh Gabriel Saadeh .