Lauren Booth (lahir Sarah Booth 22 Julai 1967, Islington, London) merupakan seorang penyiar radio Inggeris, wartawan dan aktivis hak asasi manusia. Dia kini bekerja untuk Press TV, saluran berita Bahasa Inggeris dari Republik Islam Iran.

Lauren Booth
Kelahiran
Sarah Booth

(1967-07-22) 22 Julai 1967 (umur 56)
PekerjaanWartawan
PasanganCraig Darby
Anak-anakAlexandra Booth, Holly Botth
SaudaraTony Booth (bapa)
Gail Smith (ibu)
Cherie Booth (separuh-kakak)
Laman web rasmihttp://homepage.mac.com/lauren.booth/lauren/lauren.html

Kewartawanan sunting

Sebagai seorang wartawan, Booth telah ditulis untuk Negarawan Baru, Mail pada hari Ahad, Sunday Times dan Daily Mail. Dia adalah lawan vokal perang di Iraq dan penyokong dari Koalisi Hentikan Perang, sebuah ahli Rakyat Woodcraft, Media Pekerja Terhadap Perang dan Kesatuan Kebangsaan Wartawan. Dia telah menjadi panellist di BBC's Have I Got News For You, dan seorang penyiar di radio dan televisyen. Dia menulis medan dan ciri, terutama untuk Mail pada hari Ahad. Dia secara teratur ulasan akhbar-akhbar Inggeris di televisyen Sky News, BBC One dan BBC News 24.

Dalam kedua-dua 2005 dan 2006 Booth melakukan perjalanan ke Tebing Barat di mana dia telah menemuramah Mahmoud Abbas. Dia memberikan dua pidato pada keadaan mereka yang hidup di Tebing Barat dan Gaza, untuk Royal Society Geografis dan Arab Media Watch. Booth yang terlibat dalam [klarifikasi diperlukan] gerakan V-Day, gerakan terhadap keganasan terhadap wanita.

Pada 2010, Booth menyajikan Dalam Fokus pada Inggeris Islam Channel, dan Antara Headlines di TV Tekan Iran-milik.

Gaza sunting

Pada bulan Ogos 2008, beliau pergi ke Gaza oleh kapal dari Cyprus, bersama-sama dengan 46 aktivis yang lain, untuk menyoroti sekatan Jalur Gaza dan memberikan alat bantu dengar dan belon ke sekolah tuli di Gaza. Booth memilih untuk tetap tinggal di Gaza, dan kemudian ditolak masuk ke Israel dan Mesir. Dia berkata bahawa dia percaya bahawa, dengan menolak dia hak untuk meninggalkan Gaza dan kembali ke negara asalnya, Israel dan Mesir telah melanggar Pasal 13 dari Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia, khususnya tentang kebebasan bergerak [5] Booth menyatakan bahawa ia yakin bahawa "situasi di Gaza adalah krisis kemanusiaan pada skala Darfur" dan disebut Gaza "kem konsentrasi terbesar di dunia saat ini", walaupun Jerusalem Post menyatakan bahawa gambar Booth di Gaza kelontong yang lengkap "bel [ied] gambar suram ia dilukis daripada "Strip. Booth meninggalkan Gaza melalui Rafah Lintas Sempadan ke Mesir pada tarikh 20 September 2008.

Keluarga sunting

Lauren Booth adalah setengah-adik Cherie Blair dan putri keenam pelakon Tony Booth. Dia adalah saudara ipar bekas menteri Inggeris Tony Blair perdana. Dia berkahwin dengan pelakon Craig Darby, pasangan itu mempunyai dua anak, Alexandra dan Holly.

I'm a Celebrity... Get Me Out of Here! sunting

Pada tahun 2006 dia adalah kontestan di reality show ITV I'm a Celebrity ... Get Me Out of Here!, Menyumbangkan wang dia diangkat ke amal Interpal

Agama sunting

Booth muncul di acara Peace and Unity Global Saluran Islam pada 23 Oktober 2010 sebagai tetamu dengan memakai pakain longgar dan berhijab, selepas bercakap tentang pengalamannya di Iran dan Palestin beliau menyatakan: "Nama saya adalah Lauren Booth, dan saya seorang Muslim" . Lauren Booth masuk Islam pada pertengahan September, 2010 setelah mengunjungi Masjid Fatima Ma'sumah di Qom, Iran.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:I'm a Celebrity…Get Me out of Here! UK Series 6