Layanan à la française

Layanan à la française atau service à la française (Bahasa Perancis, "layanan dalam gaya Perancis") adalah amalan yang menghidangkan pelbagai hidangan juadah pada masa yang sama, berbeza dengan service à la russe (dalam Perancis, "layanan dalam gaya Rusia"), di mana hidangan dibawa berturut-turut dan disajikan secara individu.[1] Makan malam formal dihidangkan à la française dari Zaman Pertengahan sehingga abad ke-19.

Santapan ini dibahagikan kepada tiga hidangan: sup dan ikan; daging panggang; dan pencuci mulut. Setiap juadah termasuk pelbagai hidangan, semua disajikan pada masa yang sama di meja dengan pencuci mulut dan pembuka selera. Tetamu berkumpul di sekeliling meja dan melayan diri mereka sendiri dengan memilih makanan yang dikehendaki mereka. Meja disusun dan dihidangkan sebelum kedatangan tetamu, dengan pelayan membawa makanan dan pinggan mangkuk baru yang disediakan secara berperingkat, untuk menggantikan apa yang telah dikosongkan supaya meja itu sentiasa dipenuhi dengan makanan.

Namun, melainkan kakitangan dapur lebih ramai berbanding dengan bilangan yang menghidang, adalah mustahil untuk semua hidangan untuk dihidangkan pada suhu optimum. Restoran mewah moden menyediakan hidangan berturut-turut, sehingga ia boleh dinikmati secara individu, gaya yang dipanggil service à la russe.

Satu bentuk yang diubah suai daripada service à la française di mana beberapa hidangan besar dibawa keluar untuk setiap pengunjung kedai makan untuk melayan diri mereka di restoran kurang formal dikenali sebagai "gaya keluarga", kerana mereka meniru cara yang biasa di mana makanan keluarga kecil dihidangkan.

Gaya bufet pada asasnya adalah variasi layanan Perancis di mana semua makanan yang ada, pada suhu yang betul, di dalam ruang yang disediakan selain dari meja makan, dan tetamu berulang-alik ke sana untuk disajikan atau kadang-kadang untuk layan diri mereka sendiri, dan kemudian bawa pinggan mereka kembali ke meja. Bufet berbeza dari yang tidak rasmi (perhimpunan rakan-rakan di rumah, atau hidangan sarapan lewat pagi di sebuah hotel) ke tetapan yang agak formal majlis perkahwinan, contohnya. Format bufet adalah pilihan bagi keadaan di mana jumlah tetamu yang sangat besar perlu disaji dengan cekap oleh sebilangan kecil kakitangan penyajian.

Sekitar Mediterranean, ia adalah perkara biasa untuk makan gaya tapas- atau gaya meze, di mana beberapa pinggan kecil atau besar pelbagai disajikan bagi pengunjung untuk berkongsi mengikut kehendak mereka.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Service à la Russe CuisineNet. Retrieved: 2012-12-01.

Bacaan lanjut sunting

  • All Manners of Food: Eating and Taste in England and France from the Middle Ages to the Present by Stephen Mennell. University of Illinois, 1995.
  • The Rituals of Dinner: The Origins, Evolution, Eccentricities, and Meaning of Table Manners by Margaret Visser. New York: Penguin Books, 1992.
  • Food in History by Reay Tannahill. New York: Crown, 1995.
  • Patrick Rambourg, Histoire de la cuisine et de la gastronomie françaises, Paris, Ed. Perrin (coll. tempus n° 359), 2010, 381 pages. ISBN 978-2-262-03318-7